دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 16:53
معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

محیط زیست در ایران به اندازه پرونده هسته‌ای مهم است

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری عنوان کرد: محیط زیست به اندازه پرونده هسته‌ای در کشور مهم است و امید است روزی برسد که مساله محیط زیست در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر : 46408

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد فاضلی در اختتامیه همایش ملی «جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست؛ چالش‌ها و راهکارها» گفت: مساله محیط زیست ایران به اندازه پرونده هسته‌ای مهم و چندین برابر پیچیده است. در ماجرای محیط زیست و آب طرف مذاکره مشخص نیست اما در مذاکرات هسته‌ای طرف مذاکره کاملا مشخص است. برای مثال در محیط زیست مردم، کشاورزان، انجمن‌ها، حیوانات، حیات وحش و بسیاری از موارد دیگر طرف مذاکره هستند که متاسفانه هنوز چارچوب مذاکره با آنها مشخص نیست و هیچ کسی مساله محیط زیست را به صورت جدی مورد توجه قرار نداده‌ است.


معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: در خصوص پرونده هسته‌ای اجماع کلانی از سطح رهبری تا پایین‌ترین رده وجود داشت که برخی مخالف و عده‌ای موافق بودند و آنهایی که مخالف بودند نمی‌گفتند که مساله هسته‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم بلکه تنها بر سر راه‌حل‌ها بحث داشتند اما در محیط زیست و آب هیچ کس این مساله را به رسمیت نمی‌شناسد؛ در واقع حول مساله محیط زیست و آب اجماع سیاسی شکل نگرفته، خط قرمزی برای آن تعیین نشده است و عزم جدی برای یادگیری و مذاکره در خصوص آن وجود ندارد.


وی گفت: ما باید پرونده آب و محیط زیست و منابع طبیعی را از موضوع فنی مهندسی به موضوع سیاسی و سیاستی تبدیل کنیم زیرا محیط زیست سیاسی‌ترین مساله کشور است اما متاسفانه به یک امر غیر سیاسی تبدیل شده است.


این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره راهکار این مساله گفت: راهکاری که برای مقابله با این موضوع می‌توان مطرح کرد آن است که موضوع آب و محیط زیست را دوباره به دستور کار بازگردانیم. موضوع آب و محیط زیست و منابع طبیعی باید موضوع محوری و مورد بحث عمومی کشور باشد.


فاضلی ادامه داد: کشور باید آماده گرفتن تصمیمات سخت باشد که ما بدون پرداختن هزینه‌ها نمی‌توانیم در این مسیر موفق باشیم و ناکارآمدی های چند دهه گذشته ادامه می‌یابد و هیچ وقت نمی‌توانیم از این بحران عبور کنیم.


معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: کشوری که تصمیم گرفته تصمیم نگیرد وضعیت بدی خواهد داشت و بحران‌ها رو به پیشرفت خواهد گذاشت. در کشور ما هم عده‌ای تصمیم گرفتند که تصمیم نگیرند زیرا هزینه تصمیم گرفتن بالاست. نمی‌شود وضعیت آب و محیط زیست همین گونه ادامه داشته باشد بدون اینکه بپذیریم در گذشته اشتباهی کرده‌ایم نمی‌توانیم راه به جایی ببریم. اگر هر مسئولی اشتباهات خود را بپذیرد راه برای آینده باز خواهد شد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است روزی برسد که محیط زیست به اندازه پرونده هسته‌ای قابل توجه و در دستور کار باشد و کشور آمادگی پرداخت هرگونه هزینه‌ای را در این خصوص داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته