تلاش برای قرآنیسازی جامعه/ شرط زندگی فردی و اجتماعی مطلوب چیست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، حجتالاسلام غلامرضا بهروزیلک ظهر امروز در نشست مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری استان اصفهان که در دانشگاه آزاد اسلامی این استان برگزار شد، اظهار کرد: «اگر در مبحث حکمرانی مطلوب، حکمرانی را از قرآن یاد بگیریم و اقامه نماز، پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر را به شکل ایدهآل در جامعه احیا کنیم، زندگی فردی و اجتماعی بسیار مطلوب و ایدهآلی خواهیم داشت و مراد از مرجعیت قرآن کریم همین اثرگذاری معنیدار آن بر دانش و جامعه خودمان است.»
وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد زندگی فردی، اجتماعی و جامعه را قرآنیسازی کنیم، افزود: «قرآن کتاب هدایت است و همه ما به هدایت نیاز داریم. مرجعیت قرآن کریم در دو حدیث مورد بحث قرار میگیرد، مرجعیت در عمل و مرجعیت در علم. زمانی که درباره قرآن و مرجعیت آن صحبت میشود، این بحث مطرح است که باید دغدغه قرآنی زندگی کردن، فهمیدن و تمدنسازی بر اساس قرآن را مدنظر قرار دهیم.»
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: «مرجعیت قرآن در چند مبحث قابل طرح است، نخست اینکه قرآن مرجعی برای احکام ما بهحساب میآید، دوم اینکه از حضور قرآن در زندگی بهره ببریم و قرآن بهعنوان منبع اعتقادی و جهانبینی نگریسته شود. سوم قرآن بهعنوان مرجع تحولات در نظر گرفته میشود و چهارم مرجعیت محل بحث که ما از قرآن تمدنساز مدنظر داشته باشیم.»
بهروزیلک عنوان کرد: «قرآن در دو سطح مبانی بهصورت عام و خاص میتواند مرجعیت داشته باشد و از طرفی مبنای معرفتشناختی، هستی شناختی و غایت شناختی را به ما ارائه کند و دوم اینکه قرآن میتواند اعتبار روشها را تعیین کند و سومین تأثیر قرآن بر علوم نیز تأثیر بر غایات و کاربردهای دانش است.»
وی مطرح کرد: «اگر قرآن بخواهد بر روی علوم تأثیر بگذارد، چارچوب نظری لازم داریم. مبانی و پیشفرضهای مرجعیت قرآن شامل جامعیت قرآن کریم، جداییناپذیری قرآن کریم و عترت، خاتمیت دین و جاودانگی قرآن کریم، پاسخگویی قرآن به نیازهای معاصر بشری و تحریف ناپذیری قرآن کریم میشود.»
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/