دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1398 - 11:55
سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به دستور امام خمینی(ره)؛

اینفوگرافیک/ سوادآموزی از نگاه آمار

در هفتم دی سال 1358 سازمان نهضت سوادآموزی با هدف باسواد كردن خیل عظیم بی‌سوادان كشور تشكیل شد.
کد خبر : 462853
صصص.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در سال 1358 طی پیامی به ملت شریف ایران، اقشار مردم را به مبارزه فراگیر با نقیصه بی‌سوادی فراخواندند و از مسوولان خواستند تا آموزش و پرورش با تمام امکانات به‌پا خیزد و ریشه بی‌سوادی را از بن برکند. بر همین اساس سازمان نهضت سوادآموزی به‌عنوان یک نهاد انقلابی تأسیس شد. مهم‌ترین هدف این نهاد آموزش بزرگسالان در حد خواندن، نوشتن، آموختن حساب و روخوانی قرآن مجید است. از آن زمان تا امروز نهضت سوادآموزی در شهرها و روستاها مشغول به فعالیت بوده و این حركت بركت‌های زیادی برای كشور داشته است. به بهانه سالگرد شروع این نهضت، به بررسی موضوع سواد و سوادآموزی پرداخته‌ایم. سواد اكنون به مهارت‌هایی فراتر از خواندن و نوشتن اطلاق می‌شود كه درباره آن مختصری توضیح ارائه شده است.در زیر آماری از سواد آموزی ایرانیان اشاره می‌شود.


 باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها، در سال ۹۵ به ۹۴.۷ و اکنون به مرز ۹۶ درصد رسیده است.  از سال ۹۴ بالغ بر ۶۷۲ هزارنفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال مورد آموزش قرار گرفتند.


قبل از انقلاب ۵۸ درصد جمعیت شهری باسواد بودند اما اکنون بالغ بر ۹۷.۵ درصد باسوادند. همچنین در جمعیت روستایی از هر ۱۰۰ نفر ۲۸ نفر باسواد بودند اما اکنون به بالای ۹۰ درصد رسیده است. فاصله بین روستا و شهر از ۴۰ درصد به حدود ۶ درصد رسیده است.


 قبل از انقلاب در بین زنان از هر ۱۰۰ نفر فقط ۳۵.۵ نفر باسواد بودند که در سال ۹۸ به بالای ۹۴ درصد رسیده است.


 ۴۴۳ هزار نفر از اولیای بی سواد دانش‌آموزان مدارس سر کلاس‌های نهضت نشستند و از این طریق باسواد شدند.


در سال‌های اخیر ۸۱۱ هزار و ۹۸۹ نفر اتباع خارجی تحت آموزش قرار دارند. هدف‌گذاری امسال ۳۳ هزار نفراست و تا اکنون حدود ۲۲ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. 
 در سال ۵۵، حدود ۶۱.۷ درصد مردان باسواد بودند که در سال جاری به مرز ۹۷ درصد رسیده است.


اختلاف باسوادی بین زنان و مردان اكنون به ۲.۸ درصد رسیده است.


دو میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ ساله داریم که ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند. شمار بی‌سوادان مطلق ما حداکثر ۶۰۰ هزار نفر است و ۴۰۰ هزار کم‌سواد داریم.


 همچنین در ۴۰سال اخیر بالغ بر ۷۶۹ هزار و ۵۱۳ زندانی باسواد شده‌اند.



برای دیدن تصویر در اندازه اصلی اینجا کلیک کنید.


طراح: احسان نیک روان


انتهای پیام/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته