دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 10:18

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی: از همکاران دیپلم و زیر دیپلم غافل نیستیم/ کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اخراج نمی‌شوند

دانشگاه آزاد اسلامی فارغ از دستاوردهای علمی، پژوهشی و توسعه تحصیلات تکمیلی، در زمینه انضباط مالی، صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌ها نیز در دو سال اخیر پیشتاز بوده است. معاون اداری و مالی این دانشگاه هم در چند ماه گذشته تغییرات عمده‌ای در ساختارهای اداری دانشگاه آزاد ایجاد کرده است.
کد خبر : 46266

دکتر مرتضی احسانی، معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی از زمانی که حکم خود را از دست حمید میرزاده دریافت کرده، اقدامات زیادی را برای سر و سامان دادن به اولویت‌های این دانشگاه برای ساختار مالی دانشگاه انجام داده است؛ بنابراین می‌توان او را مرجع خوبی برای آگاهی از اقدامات دانشگاه در حوزه مالی و اداری دانست.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر احسانی در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان از بخشنامه حق تخصص کارکنان سخن گفته و تاکید می‌کند که مسئولان دانشگاه از کارمندان دیپلم غافل نبوده و قدردان تجربه آن‌ها هستند.
حدود یک ماه پیش بخشنامه برقراری حق تخصص کارکنان غیر هیئت‌ علمی دانشگاه ابلاغ شد؛این بخشنامه مشمول کارمندان دیپلم و زیر دیپلم نبود؛ بسیاری از پیامک‌های ارسال شده برای روزنامه «فرهیختگان» در یک ماه اخیر مربوط به همین موضوع است. آیا شما برنامه‌ای برای افراد دیپلم و زیر دیپلم در دانشگاه دارید؟


«از عنوان بخشنامه مشخص است کسانی که دارای تخصص‌های ویژه‌ای هستند، آن هم تخصص از نوع توام با تحصیلات. البته کسانی که مدرک دیپلم دارند می‌توانند تخصص‌های حرفه‌ای از نظر تجربه هم داشته باشند که ما برای تخصص تجربی برخی از همکاران در مقطع دیپلم فکر کرده‌ایم و برای قدرشناسی از تخصص تجربی این افراد برنامه‌هایی داریم. البته این برنامه‌ها مربوط به همکارانی است که تخصص‌هایی دارند و تخصص آن‌ها در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به ‌کار می‌آید. تخصص دیپلمه‌ها نیز به ‌کار می‌آید؛ اما این بخشنامه مربوط به کسانی است که تحصیلات عالیه دارند.»
این برنامه‌ها چیست؟


«فعلا مشخص نیست و باید کارهای کارشناسی انجام شده و مراتب اداری طی و موافقت ریاست دانشگاه نیز گرفته شود. اما ما از همکارانی که دیپلم و زیر دیپلم هستند غافل نبوده‌ایم و قدردان تجربه آن‌ها هستیم. همکاران دیپلمه در مقاطعی از دوران دانشگاه، نقش اول دانشگاه بودند و حواس ما به این افراد است و ان‌شاءالله برای آن‌ها برنامه‌هایی داریم که احساس تبعیض نکنند.»
مدتی است که معاونت اجرایی و معاونت مالی و اداری دانشگاه با یکدیگر ادغام شده است؛ از زمان این ادغام، کارها سخت شده است؟


«پس از ادغام، ما اصلاح و چابک‌سازی فرآیندها را در دستور کار داشتیم و در این چند ماه که از ادغام گذشته است، اگر بررسی کنید، می‌بینید که از مجموعه همکاران ما در شهرستان‌ها و در سازمان مرکزی تا به‌حال هیچ کس از کندی کار گله‌ای نداشته و کارها با سرعت و روان‌سازی بیشتری در حال انجام است. به هر حال ما روی این مسائل فکر و برنامه‌ریزی کرده بودیم و این روان‌سازی چون توام با برنامه‌ریزی و اصلاح فرآیندها بود نه‌تنها مشکلی را ایجاد نکرد بلکه در حال حاضر رضایت‌مندی از آن نیز وجود دارد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیش از این در سخنرانی‌های خود اعلام کرده‌اند که بیش از 50 درصد هزینه‌های دانشگاه صرف حقوق و دستمزد می‌شود. آیا برنامه‌ای برای کاهش تعداد کارمندان وجود دارد یا خیر؟


«در دانشگاه، ما ابتدا فرآیند کاهش هزینه‌ها را داریم و از سوی دیگر باید روند افزایش درآمد را دنبال کنیم؛ چون بنای ما بر این نیست که همکاران خود را در دانشگاه از دست بدهیم. به عبارت دیگر برنامه دانشگاه و مدیریت این نیست که همکاران را از دانشگاه اخراج کنیم. دکتر میرزاده و تیم مدیریتی ایشان اصلا چنین برنامه‌ای را در دستور کار ندارند. کسانی که در تمام ادوار با مجوز استخدام شدند و در دانشگاه مشغول به کار هستند، همکاری آن‌ها با دانشگاه ادامه خواهد داشت.»
بازنشستگی پیش از موعد کماکان در دستور کار مسئولان دانشگاه است یا خیر؟


«ما برای همکارانی که خود بخواهند پیش از موعد از دانشگاه خداحافظی کنند یک برنامه تشویقی مثل بازنشستگی پیش از موعد و بازخرید سنوات را در دستور کار داریم. همکارانی که تمایل داشته باشند پیش از موعد بازنشسته شوند یا بازخرید سنوات کرده و با سیستم خداحافظی کنند، ما برای این افراد برنامه‌هایی را مد نظر داریم؛ اما برنامه‌ای که بخواهیم با اجبار با کسی خداحافظی کنیم در دستور کار نیست.»
برای اینکه هزینه‌‌های دانشگاه بیشتر صرف زیرساخت‌ها شود تاکنون چه اقداماتی در دانشگاه انجام شده است؟


«میرزاده برنامه‌هایی برای افزایش درآمد دانشگاه با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سطح دانشگاه و همچنین تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت دانشگاه در دستور کار خود دارند. به هر حال دانشگاه در حال توسعه در بخش عمرانی است و هزینه‌هایی حساب شده و مدیریت شده در بخش عمران وجود دارد؛ بعد از حوزه عمران، بیشتر هزینه‌ها صرف حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت‌ علمی می‌شود و بخشی از هزینه‌ها نیز با توجه به اینکه دانشگاه یک سازمان آموزشی است و سازمان آموزشی دارای کادر و خدمات آموزشی است، صرف آموزش می‌شود. ضمن اینکه ما در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی حرکت می‌کنیم. در این مقوله با توجه به جذب هیات‌علمی بخشی از هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.»
چند روز پیش شما به همراه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانش‌بنیان دانشگاه بخشنامه‌ حمایت از تولیدات واحدهای دانشگاهی را ابلاغ کردید؛ رویکرد این بخشنامه چیست؟


«این بخشنامه در ادامه سیاست‌های دانشگاه برای حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان ابلاغ شد؛ ما در این بخشنامه سعی داشتیم که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم و دانشگاه به‌عنوان یکی از مشتری‌های آن‌ها خواهد بود. اگر یک شرکت دانش‌بنیان بتواند کالایی را تولید کند که خود دانشگاه آزاد اسلامی هم آن را مصرف کند، از آن حمایت خواهیم کرد. ما در این بخشنامه تلاش کردیم به خرید کالاها از این شرکت‌ها کمک کنیم و خودمان پیشگام خرید محصولات آن‌ها در چارچوب قوانین و مقررات دانشگاه شدیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته