دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 00:01
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گو با آنا:

بوپرنورفین نالوکسان باید در اختیار مراکز مجاز و تحت نظر بهزیستی اقامتی قرار گیرد

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس مکانیسمی که ما طراحی کردیم مراکز اقامتی که از بهزیستی مجوز دارند بیشتر از بوپرنورفین نالوکسان استفاده کنند، گفت: ما تصمیم گرفتیم این دارو در اختیار این مراکز قرار بگیرد و در اختیار داروخانه‌ها قرار نگیرد.
کد خبر : 45963

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه از حدود یک و نیم تا دو ماه پیش از سوی مدیرکل نظارت بر مواد مخدر بهداشت و درمان مجوزی مبنی بر عرضه بوپرنورفین با نام تجاری سوبوکسون در داروخانه‌های منتخب صادر شده بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان نشر و سوء استفاده از این داروها وجود دارد ستاد مبارزه با مواد مخدر با درایت و رایزنی با وزارت بهداشت چهار جلسه برگزار کرد و نهایتا موضوع به کمیته درمان ستاد محول شد.


وی با بیان اینکه در کمیته درمان در این خصوص دو تصمیم گرفته شد، اضافه کرد: در مورد داروی اوکسی کودون با توجه به اینکه اثر درمان اعتیاد ندارد قرار شد صرفا در داروخانه‌های منتخب بیمارستان‌های دولتی و مورد تایید وزارت بهداشت بر اساس پروتکل بسیار سختگیرانه که مورد تایید غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت تدوین می‌شود با تضمین نسبی مبنی بر آنکه نشر حداقلی باشد، این دارو صرفا برای موارد ضد درد توزیع می‌شود.


افشار با بیان اینکه امیدوارم در خصوص این دارو شاهد تجربه مشابه با ترامادول نباشیم، عنوان کرد: نگران نشت و ایجاد نوع جدیدی از اعتیاد از طریق اوکسی کودون بودیم. اما درباره بوپرنورفین نالوکسان از این دارو در هیج جا به عنوان اثر ضد درد استفاده نمی‌شود اما اثر درمان اعتیاد دارد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حال حاضر بوپرنورفین در مراکز درمانی وجود دارد، عنوان کرد: مصوبه کمیته درمان این است که علاوه بر مراکز سرپایی تعداد قابل توجهی کمپ و مراکز اقامتی وجود داشته باشند تا آنها از طریق روش غیردارویی بیماران را درمان کنند.


وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا اثبات شده است که اگر فرد سم‌زدایی را با دارو انجام بدهد و ادامه درمان را برای برای پیشگیری از عود در مراکز اقامتی بگذارند، توفیق بالاتر خواهد بود، تصریح کرد: از سوی دیگر چون برخی از این مراکز نیازی به وزارت بهداشت و بهزیستی نداشتند و با روش‌های بسیار سخت سم‌زدایی می‌کردند امکان اینکه تعدادی بروند و مرکز غیرمجاز بزنند وجود داشت.


افشار تاکید کرد: مکانیسمی که ما طراحی کردیم این است که مراکز اقامتی که بیشتر از بهزیستی مجوز دارند بیشتر از بوپرنورفین نالوکسان استفاده کنند و این دارو در اختیار این مراکز قرار بگیرد و در اختیار داروخانه‌ها قرار نگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته