از اینفلوئنسر مارکتینگ چه میدانید؟ +اصول اینفلوئنسر مارکتینگ
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، اینفلوئنسر در بازاریابی در واقع به افرادی اطلاق میشود که توانایی تاثیرگذاری بر روی افراد را دارند و آنها را برای دریافت و خرید محصولات و یا خدمات ترغیب میکند، اما چطور؟
این سوالی است که امروز خبرگزاری آنا قصد دارد به آن بپردازد.
اینفلوئنسر کیست؟
یکی از بزرگترین تصورات غلط درباره اینفلوئنسرها این است که؛ آنها را افرادی میدانند که در رسانههای اجتماعی بزرگ دنبالکنندههای زیادی دارند، درحالیکه اینفلوئنسر به فردی اطلاق میشود که قدرت و توانایی تأثیرگذاری بر درک و نگرش دیگران را دارد یا میتواند آنان را به انجام کاری متفاوت ترغیب کند.
اینفلوئنسر در بازاریابی، به فردی اطلاق میشود که دیگران را ترغیب میکند تا از شما خرید کنند.
- بیشتر بخوانید:
- چگونه ویدیو های igtv اینستاگرام را دانلود کنیم؟
- آسان ترین روش دانلود ویدیو و عکس از اینستاگرام
- ویدئو مارکتینگ یکی از جذابترین روشهای بازاریابی است
- دیجیتال مارکتینگ ظرفیت کمنظیری برای توسعه کسبوکارهای نوپا ایجاد کرده است
- غده سرطانی به نام نتورک و بازاریابی شبکهای
- سرمایه گذاری در بازاریابی، هزینه اضافی نیست
اما او چگونه این کار را انجام میدهد؟
اینفلوئنسر باید ترکیبی از این سه ویژگی اصلی را داشته باشد؛
- توانایی دسترسی (reach)
- اعتبار زمینهای (contextual credibility)
- هنر فروشندگی (salesmanship)
هر چه این عوامل بیشتر باشند، نفوذ بالقوه فرد نیز بیشتر است.
- توانایی دسترسی
توانایی آنها در پیامرسانی به دسته بزرگی از افراد. توانایی دسترسی امر مهمی است، اما کافی نیست.
افرادی با توانایی دسترسی کم، اما اعتبار و هنر فروشندگی بالا بهعنوان اینفلوئنسرهای کوچک (micro influencer) نامیده میشوند.
- اعتبار زمینهای
سطح اعتمادی که مخاطب براساس دانش و تخصص اینفلوئنسر درباره موضوعی خاص کسب میکند. برای مثال سرآشپزی مشهور دارای اعتبار بالا در معرفی غذا است، اما در سیاست اعتبار کمی دارد.
- هنر فروشندگی
بهنظر میرسد، برخی افراد قدرت فوق العادهای در متقاعد کردن دیگران دارند.
آنها توانایی این را دارند که با روشهای متقاعدکنندهای توضیح دهند، پیامهای روشنی را بیان کنند و دیدگاههایشان را با اعتماد به نفس ارائه دهند.
اینفلوئنسر مارکتینگ به چه معناست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یا همان بازاریابی تأثیرگذار، شاخهای از بازاریابی است که بر روی اشخاص خاصی از جامعه یا استایل خاصی متمرکز میشود.
این نوع از بازاریابی اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر میگذارند را تشخیص داده و به فعالیتهای بازاریابی حول این اینفلوئنسرها جهت میدهد
هنگامی که یک اینفلوئنسر محتوایی تولید میکند خود را به عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نشان میدهد و محصول را گواهی میکند. اشخاص ثالث حتی در زنجیره تأمین هم وجود دارد (خرده فروشان، تولیدکنندگان و غیره) یا میتوانند به اصطلاح اینفلوئنسرهای ارزش افزوده باشند (مانند روزنامهنگاران، فرهنگیان، تحلیلگران، مشاوران حرفهای و غیره) ایدهٔ جریان ارتباط دو گامی در کتاب انتخاب مردم (پائول لازارسفلد، برنارد برلسون و هازل گاودت) که در سال ۱۹۴۰ میلادی مطالعاتی بر روی روند تصمیمگیری رایدهندگان انجام گرفت، پدیدار شد.
این ایده در ادامه در دو کتاب تأثیر شخصی (نوشته لارزارسفلد و الیهو کتز در سال ۱۹۹۵ میلادی) و تأثیر ارتباطات گسترده (نوشته جوزف کلاپر در سال ۱۹۶۰ میلادی) توسعه یافت.
روشهای بازاریابی اینفلوئنسرها
اینفلوئنسر مارکتینگ، بهطور فزاینده بخشی از یک محتوای تجاری است که شامل چهار فعالیت اصلی میشود:
- شناسایی اینفلوئنسرها و رتبهبندی آنها به ترتیب اهمیت
- بازاریابی به اینفلوئنسرها، برای افزایش آگاهی از شرکت در جامعه تأثیرگذار
- بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها، با استفاده از اینفلوئنسرها برای افزایش آگاهی بازار از شرکت در میان بازارهای هدف
- بازاریابی با اینفلوئنسرها، تبدیل اینفللوئنسرها به طرفداران شرکت
اینفلوئنسر مارکتینگ توسط یک فعالیت مستمر ارزیابی که در کنار چهار فعالیت اصلی قرار دارد، افزایش مییابد.
باید بدانید که؛ اینفلوئنسر مارکتینگ با کلمه بازاریابی شفاهی (دهان به دهان) (WOM) مترادف نیست، اما تأثیرش ممکن است به این شیوه منتقل شود؛ بنابراین WOM بخش اصلی مکانیزم اینفلوئنسر مارکتینگ است.
در تعریف اینفلوئنسر تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد.
Peck اینفلوئنسرها را «مجموعهای از اشخاص ثالثی که بر سازمان و مشتریان بالقوه خود تأثیر میگذارد» تعریف میکند و بهطور مشابه، Brown and Hayes یک اینفلوئنسر را «شخص ثالثی که بهطور قابل توجهی تصمیمگیری خرید مشتری را شکل میدهد، اما هرگز نمیتواند برای آن پاسخگو باشد» تعریف میکند.
Keller and Berry خاطرنشان میکنند که اینفلوئنسرها انسانهایی عملگرا، دارای ارتباط مؤثر، تأثیرگذاری بالا، ذهن فعال و اعتقاد بالا هستند، گرچه این مجموعه ویژگیها بهطور خاص با بازارهای مصرفی هماهنگ است.
دقیقاً چیزی که اینفلوئنسر مارکتینگ را شامل میشود بستگی به محتوا (خرده فروشی یا B۲B) و متوسط انتقال نفوذ (آنلاین یا آفلاین یا هر دو) دارد، اما بهطور فزایندهای پذیرفته شدهاست که شرکتها علاقهمند به شناسایی و درگیر شدن با اینفلوئنسرها هستند.
همانطور که Keller and Berry بیان میکنند، «کسب و کارها خیلی سخت در حال پیش رفت هستند و برای متقاعد کردن مردمی که به پیامهای آنها کمتر گوش میدهند یا کمتر نگاه میکنند، توجه بیشتری دارند». هدف قرار دادن اینفلوئنسرها به عنوان وسیلهای برای تقویت پیامهای بازاریابی، به منظور مقابله با گرایش رو به رشد مشتریان، برای نادیده گرفتن بازاریابی استفاده میشود.
اصولی که باید در اینفلوئنسر مارکتینگ رعایت کنیم
اینفلوئنسر مارکتینگ باید صادقانه و قابلاعتماد باشد، اینفلوئنسر درباره محصول صحبت میکند، نه به این خاطر که برای تبلیغ آن پول دریافت میکند، بلکه به این دلیل که آن محصول را دوست دارد و آن را مفید میداند؛ بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ زمان میبرد و باید شفاف و صادقانه باشد.
اینفلوئنسر درباره خوبی و بدی کالاهایتان صحبت خواهد کرد، اما آنها این کار را به روشی انجام میدهند که بسیار قابلاعتمادتر و مفیدتر از هر تبلیغی باشد.
زمانیکه کار بهدرستی انجام شد، اینفلوئنسر مارکتینگ تقویتکننده خواهد بود و این نوع بازاریابی توانایی دسترسی، اعتبار و هنر فروشندگی جامعه اینفلوئنسرها را بهکار میگیرد تا از کالای شما در برابر مشتری حمایت کند و نتیجه آن آگاهی، بهبود ادراک و اقدام به خرید توسط مشتری خواهد بود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/