دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1398 - 16:47
پژوهشگر اجتماعی:

تقلیل اغتشاشات اخیر به موضوع افزایش قیمت بنزین اشتباه است/ گرانی بنزین بهانه‌ای برای اعتراض به ساختار سیاسی ایران بود

یک پژوهشگر اجتماعی اظهار کرد: بنزین فقط فرصتی بود که این حرکت اعتراض‌آمیز شکل بگیرد و گرانی بنزین بهانه‌ای برای اعتراض به ساختار سیاسی ایران بود. دولت اشتباه کرد که به یکباره در ساعت ۱۲ شب ۲۴ آبان قیمت بنزین را افزایش داد.
کد خبر : 447156
۲۰۱۹۱۱۲۷_۱۵۳۶۳۰.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عباس عبدی در هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های راهبردی فهم جامعه ایرانی با موضوع «شورش حاشیه بر متن؛ خوانش جامعه‌شناختی وقایع اخیر کشور» که عصر امروز در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: اتفاقات اخیر در آبان ۹۸ تحول کیفی در جامعه ایران محسوب می‌شود و با اتفاقات سال‌های ۹۶ و ۸۸ تفاوت دارد.
وی با اشاره به اینکه تقلیل دادن اغتشاشات اخیر به موضوع بنزین اشتباه است، افزود: بنزین فقط فرصتی بود که این حرکت اعتراض آمیز شکل بگیرد و گرانی بنزین بهانه‌ای بود برای اعتراض به ساختار سیاسی ایران. دولت اشتباه کرد که به یکباره در ساعت ۱۲ شب ۲۴ آبان قیمت بنزین را افزایش داد.
این پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: رهبری انقلاب روز یکشنبه خوب عمل کردند و غائله جمع شد و صف مردم از اغتشاشگران جدا شد. یکی از مهم‌ترین شعارهای انقلاب، مبارزه با فقر بوده است اما اکنون عده‌ای از مسئولان به دنبال این شعار نیستند. اقتصاد ما متکی به نفت است و همیشه از سوی مسئولان گفته شده که باید استقلال پیدا کنیم اما در حال حاضر هنوز به نفت وابسته هستیم.
عبدی عنوان کرد: باید در خصوص اعتراضات اخیر، از بُعد امنیتی نیز نگاه کرد و به نوعی توطئه از ناحیه دشمن بوده است. باید بررسی شود که چرا در برابر اتفاقات هفته گذشته، برخی مسئولان سکوت کردند. هم‌اکنون شاهد کاهش امید به آینده اجتماعی و فردی در سطح جامعه هستیم.
وی با بیان اینکه شورش، واکنش احساسی افراد در یک محیط است، گفت: موضوع این جلسه که شورش حاشیه بر متن انتخاب شده، نام خوبی است. جامعه کنونی ایران با دو حاشیه روبرو بوده که بر متن غالب شده است که یکی از این حاشیه‌ها، حاشیه فرهنگی و سیاسی است. در قضایای سال ۹۶ افراد بیکار و نیازمند به جمع تظاهرکنندگان پیوستند اما سال ۸۸ اینجور نبود.
این پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: نرخ فعالیت با نرخ بیکاری تفاوت دارد. تعداد جوان‌های ۱۵ تا ۲۹ سال در سال‌های اخیر کم شده و بیکاری آنان بیشتر است. در گذشته افراد بی‌سواد بیکار بودند اما اکنون بیکاران در میان تحصیل‌کرده‌ها تعداد قابل توجهی دارد.
عبدی گفت: وضعیت شغلی در علم آمار موضوع مهمی است، یعنی کسی را که شاغل است با چه متغیری می‌سنجند‌. کشورهایی که سواد اجتماعی دارند سهم حقوق‌بگیران دولتی و خصوصی آنان بسیار بالاست. ساختار شغلی ایران مخرب سواد اجتماعی است و باید آسیب‌شناسی درستی از آن صورت بگیرد.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: عباس عبدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته