دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1398 - 23:45
برای تأمین منابع غذایی؛

انسان باید گیاهانی تولید کند که وجود ندارند!

بشر برای تأمین منابع غذایی جمعیت زمین باید گیاهانی تولید کند که تکامل موفق به خلق آنها نشده است.
کد خبر : 446464
Plants-image-696x392.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تا سال 2050 جمعیت سیاره زمین به 10 میلیارد نفر می‌رسد و این امر بدین معنا است که بشر باید منابع غذایی این جمعیت را تأمین کند. در حال حاضر نیز زمین‌های زراعی به شدت در حال کاهش و رو به نابودی هستند.


بنابراین یکی از نیازهای جدی بشر این است که طی 30 سال آینده کشاورزی خود را متحول کند. از سوی دیگر تغییرات‌ آب و هوایی باعث شده که فشارهای جدیدی بر کشاورزی و دامپروری وارد شود. بشر با ابزارهای فعلی قادر به تولید گونه‌ها و نژادهای متنوع گیاهی نیست که بتواند همگام با رشد جمعیت انسانی پیش برود و منابع غذایی مورد نیاز را تأمین کند.


یکی از راه‌های حل این مشکل زیست شناسی مصنوعی است که با استفاده از تکنولوژی‌های ژنتیکی پیشرفته ارگانیسم‌هایی می‌سازند که تکامل هرگز موفق به تولید آنها نشده است. زیست شناسی مصنوعی در حال حاضر موفقیت‌هایی در حوزه تبدیل مخمرها به کارخانه‌های شیمیایی کوچک و افزایش کیفیت پنبه به دست آورده است.


در زیست شناسی مصنوعی نظریه‌های مهندسی در سیستم‌های بیولوژیکی اعمال می‌شود. در این علم به کیت استانداردی از بخش‌های بیولوژیکی مانند ژن‌ها، مدارها، دستگاه‌ها و سلول‌های کامل نیاز است. این امر بدین معناست که سلول‌ها و سیستم‌های بیولوژیکی را می‌توان مانند مدارهای برقی طراحی کرد. تکامل به گیاهان و حیوانات اجازه می‌دهد برای حل مشکل از  راه‌های متنوعی استفاده کند که از طریق جهش‌ ژنتیکی و انتخاب طبیعی به وجود می‌آیند. زیست شناسی مصنوعی به بشر اجازه می‌دهد که سریع‌تر از تکامل راهی برای حل مشکل پیدا کند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: بشر کشاورزی گیاه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته