دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1398 - 00:03
آنا گزارش می‌دهد؛

جنبش ضداسرائیلی اروپا خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت/ قاره سبز در برابر اشغالگری

جنبش تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی در اروپا در حالی مورد اقبال گسترده قرار گرفته که سران خشمگین رژیم صهیونیستی همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با این موج را فعال کرده‌اند.
کد خبر : 444499
1.png

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: جنبش بایکوت، ضد سرمایه‌‌داری و تحریم رژیم صهیونیستی (Boycott, Divestment and Sanctions) موسوم به «BDS» ژوئیه 2005 (تیر 1384) با همت 171 سازمان غیردولتی فلسطین و با هدف زیر فشار گذاشتن کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم  با اهرم‌های اقتصادی تشکیل شد. طرفداران این جریان خواهان پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیون‌ها آواره فلسطینی هستند.


این جنبش در بیانیه تشکیل خود بر یکی از بیانیه‌های سازمان ملل متحد علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی استناد کرد و از روش مبارزه سیاه‌پوستان علیه دولت آپارتاید صهیونیستی بهره برد. در راستای حمایت از این جنبش، ده‌ها کنفرانس و حرکت اعتراضی در شهرهای مختلف جهان انجام شده است و چهره‌های دانشگاهی، اعضای اتحادیه‌های کارگری، احزاب سیاسی و حتی بسیاری از صهیونیست‌ها از آن حمایت می‌کنند. 


نگرانی مقامات ارشد صهیونیست از جنبش ضد سرمایه‌داری


جنبش تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی در آمریکا و اروپا به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته است و در سال‌های اخیر تأثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی گذاشته؛ به همین دلیل، نتانیاهو، وزیر امنیت این رژیم را مسئول مقابله آن کرده است. 


Boycott, Divestment and Sanctions


فراخوان تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی در اروپا


تلاش‌ها و فعالیت‌های فعالان حقوق بشری در دنیا باعث شد تا این جنبش ضد سرمایه‌داری علیه رژیم صهیونیستی سر و صدای زیادی به پا کند و همواره اخباری درباره آن منتشر می‌شود. شدت گرفتن فعالیت‌های این جنبش باعث شد تا چند ماه پیش وزارت امنیت رژیم صهیونیستی کنفرانسی بین‌المللی با حضور 30 کشور حامی این رژیم برگزار کند که هدف آن مقابله با جنبش تحریم کالاهای شهرک‌های غیرقانونی کرانه باختری بود.


«گلعاد اِردان»، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در این کنفرانس گفت: هدف جنبش تحریم اسرائیل از بین بردن این رژیم است و بزرگ‌ترین تهدید برای موجودیت تل‌آویو به‌شمار می‌رود. کاری که آن‌ها انجام می‌دهند، در واقع تحریم شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تحریم کل اسرائیل است و می‌خواهند اقتصاد و امنیت ما را تضعیف کنند تا به این وسیله اسرائیل از بین برود.


آمریکا حامی صهیونیست‌ها در برابر «بایکوت»


اواخر سال جاری میلادی و هم‌زمان با شدت یافتن تحرکات جنبش‌های ضد سرمایه‌داری در اروپا علیه رژیم جعلی صهیونیستی، آمریکا حمایت‌هایش را از کابینه نتانیاهو افزایش داد. آمریکا از سفر «عمر البرغوثی» بنیان‌گذار جنبش تحریم رژیم صهیونیستی به خاک این كشور جلوگیری كرد و نقش عمده‌ای در اجرایی نشدن طرح‌های مصوب نمایندگان پارلمان انگلیس علیه تل‌آویو ایفا کرد.


عمر البرغوثی


عمر البرغوثی - بنیان‌گذار جنبش تحریم رژیم صهیونیستی


سه ماه پیش نیز مجلس نمایندگان آمریکا طرحی در مخالفت با جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی تصویب کرد. این طرح با 398 رأی موافق و 17 رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار حزب دموکرات قرار دارد. در این قطعنامه عنوان شده جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی «تلاشی برای مشروعیت‌زدایی از اسرائیل» است. این قطعنامه اسفند سال 1397 اندکی بعد از آن به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد که «ایلهان عمر»، عضو مسلمان این مجلس از نفوذ رژیم صهیونیستی و لابی‌های این رژیم در سیاست آمریکا انتقاد کرده بود.


ایلهان عمر


ایلهان عمر، نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا


مخالفت قانون‌گذاران آمریکایی با طرح تحریم رژیم صهیونیستی با حمایت نتانیاهو همراه شد و او نتوانست ذوق‌زدگی خود را از این اقدام نشان ندهد. وی در حساب کاربری خود در  توئیتر نوشت: «می‌خواهم تصویب قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا را با اکثریت آرا تحسین کنم که با اکثریت گسترده فرا‌حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان انجام شد و تصمیمی با هدف مخالفت با تحریم‌ اسرائیل بود.»


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود:«این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا حمایت از اسرائیل در آمریکا را گواهی می‌دهد و این حمایت فراحزبی برای ما موضوع مهمی است. من از این تصمیم استقبال می‌کنم و آن را اقدامی درست و بسیار مفید می‌دانم.»


موج تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی در اروپا


دادگاه عالی اتحادیه اروپا سال گذشته و در راستای حمایت از جنبش تحریم کالاهای صهیونیستی نصب برچسب کالاهای تولیدی این رژیم را تصویب کرد تا خریداران در کشورهای اروپایی متوجه شوند که از چه کشور یا رژیمی کالا خرید می‌کنند، اما نصب برچسب‌ها الزامی نبود. چند روز پیش، این دادگاه قانون برچسب‌گذاری کالاهای صهیونیستی را در همه کشورهای اتحادیه اروپا را الزامی کرد.


این موضوع موجب شده است تا رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای خارج شدن از این فشار بکار گیرد و دیپلمات‌های خود را در کشورهای اروپایی برای توقف این روند و حکم صادره دادگاه اتحادیه اروپا فعال‌تر کند. در این راستا یکی از مقامات رسمی رژیم صهیونیستی درباره این حکم گفت: این حکم به‌طور کامل به جنبش ضد اسرائیلی «BDS» کمک می‌کند. ما از این موضوع اطلاع داریم که آن‌ها با علاقمندی این جریان را دنبال می‌کنند.


روزنامه‌های صهیونیستی در موضع مخالف وارد شدند و مدعی شدند که تکرار چنین اقداماتی هیچ کمکی به پیشرفت صلح فلسطینیان و صهیونیست‌ها نخواهد کرد و سیاست بیهوده اعمال تحریم را ترویج خواهد داد!


خشم صهیونیست‌ها دامن دیده‌بان حقوق بشر را گرفت


این تحریم‌ها تأثیر خود را بر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی گذاشت تا جایی که وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک با صدور بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان خود در کشورهای مختلف اروپایی اعلام کرد که اقدام اروپایی‌ها نشان‌دهنده نهایت عقب‌ماندگی فرهنگی و اخلاقی آن‌هاست!


هم‌چنین 14 آبان‌ماه جاری دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، صدور حکم اخراج «عمر شکیر»، مدیر بخش اسرائیل سازمان دیده‌بان حقوق بشر از سرزمین‌های اشغالی را تأیید کرد. وی متهم شده بود که از کارزار تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. به‌گفته وکیل این فعال حقوق بشر، دادگاه رژیم صهیونیستی ویزای کار این شهروند آمریکا را لغو کرده است و وی باید این کشور را ترک کند.


ضعف رژیم صهیونیستی در برابر اقتدار جبهه مقاومت


ضعف و انزوای رژیم صهیونیستی در اروپا و جهان باعث شده است که تحریم‌ کالاهای این رژیم روز به روز افزایش یابد و این در حالی است که محور مقاومت که با انواع تحریم‌ها از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها مواجهند، راه خودکفایی و حتی صادرات محصولاتشان را به نقاط مختلف دنیا بپیمایند. مقاومت لبنان با وجود همه فشارها حتی در زمینه تأمین مالی به خودکفایی رسیده است و این موضوع را میتوان از سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دریافت که تأکید کرد هرچقدر اوضاع اقتصادی لبنان به هم ریخته باشد، مقاومت تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد.


این اقتدار و قدرت نمایی نشان می‌دهد که هر چقدر واشنگتن در فشار بر کشورهای منطقه پیش برود، فروپاشی احتمالی اقتصادی این کشورها بر کار نیروهای مقاومت، چه در لبنان، چه در عراق و... که به بودجه دولتی متکی نیستند، هیچ ‌تأثیری ندارد.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته