ساخت و تولید موتورسیکلت برقی با امکان حمل بار
گروه استانهای خبرگزاری آنا، وقتی قرار است اقتصاد مقاومتی دکترین یک کشور باشد، تفاوتی نمیکند کدام خطه از ایران اسلامی و جزء کدام قشر از جامعه باشی؛ اما باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی با تمام وجود وارد عرصه شوی.
تفاوت هندیهایی که اقتصاد مقاومتی را به کار بستند و موفق شدند با ما که بیتوجه از کنار آن میگذریم، این است که آنان به موضع بر حق خود ایمان داشتند؛ ولی ما در کار خود راسخ نیستیم و به هر بهانهای از اجرای دکترین اقتصاد مقاومتی سر باز میزنیم و وارد عرصه عمل نمیشویم.
اجرای اقتصاد مقاومتی خیلی سخت نیست، فقط کافی است بهجای استفاده از کالاهای خارجی از برندها و تولیدات داخلی استفاده کنیم، همانگونه که گاندی رهبر فقید هندوستان در آسیبشناسی که از اقتصاد سرزمین پهناورش کرد به این نتیجه رسید که در نخستین قدم باید خودباوری را به تولیدکنندگان کشورش بازگرداند به همین دلیل خودش شروع به نخریسی و پارچهبافی کرد و پارچهای را که خوش بافته بود به دور خودش پیچید و عبور استقلال هند را از این مسیر میدانست.
شاید این انگیزه رامین برجعلی نوهسی بوده که حتی حاضر نشده است از تایر وارداتی برای موتورسیکلت برقی ساخت خود استفاده کند و بهجای آن از تایر فرغون استفاده کرده است.
وی که از خطه آذربایجان برخاسته و دانشجوی سال آخر دکتری برق قدرت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است، درباره ساخت این موتورسیکلت برقی با قابلیت حمل بار در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا اظهار میکند: «سال 96 به پیشنهاد یکی از دوستانم که در شرکت خودروسازی فورد آمریکا کار میکرد، پیشنهاد تولید موتور برقی در ایران به من داده شد.»
این محقق و محصل دانشگاه آزاد اسلامی میافزاید: «با تحقیقاتی که انجام دادم، متوجه شدم همه کارخانههای تولیدکننده موتور برقی در ایران، موتورهای برقی خود را از سایر کشورها وارد و بهصورت مونتاژ فعالیت میکنند. با این بینش تصمیم گرفتیم نمونه آمریکایی را وارد کنیم.»
برجعلی نوهسی یادآور میشود: «نمونه آمریکایی را بهسختی از طریق منطقه آزاد ارس وارد و همهچیز آن را باز کردم و بهدنبال آن بودم تا از طریق مهندسی معکوس این موتور برقی را تولید کنم.»
وی با بیان اینکه نمونه وارداتی آمریکایی ازنظر بنده ایرادهایی داشت، میگوید: «بهعنوانمثال توان موتور برقی آمریکایی برای کاربریهای مورد هدف من پایین بود، کاربری مورد نظر من برای این موتور برقی باری و سواری بود تا در فرودگاهها و ترمینالها برای حمل بار بهاندازه 500 کیلو بتواند بار حمل کند.»
این محقق دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این موتور بهصورت سهچرخ توسط خودم و با کمک دوستان ساختهشده، یادآور میشود: «حدود دو سال طول کشید تا نمونه اولیه آن تمام شود و چون بودجهای نداشتم که روی پلتفرم آن کار شود، نمونه آزمایش اولیه را انجام دادیم و در این نمونه اولیه، گیربکس قوی استفاده کردیم.»
برجعلی نوهسی خاطرنشان میکند: «بعد از ساخت نمونه اولیه در تستهایی که انجام دادیم، اهدافی که مدنظر ما بود ازجمله پیمودن 60 کیلومتر مسافت با شارژ سه ساعت باتری به این هدفها در تستها دست پیدا کردیم.»
وی یادآور میشود: «منطقه آزاد ارس برای تولید انبوه این محصول به من پیشنهادهای خوبی از قبیل پرداخت وام 150 میلیونی و یک کارگاه داد؛ اما چون من در محیط علمی بودم، دوست داشتم تولید این محصول توسط دانشگاه آزاد اسلامی انجام شود به همین دلیل با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دیدار و مذاکره کردم.»
به گفته این محقق دانشگاهی، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از وی حمایت کردند؛ اما حمایت بهگونهای نبوده تا محصول را به تولید انبوه برساند.
برجعلی نوهسی میافزاید: «اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مبلغی حدود 10 میلیون تومان برای تکمیل این طرح و شکیل کردن موتور به من پرداخت کرده تا طرح را تکمیل کنم.»
وی حساسیت خود را برای استفاده از قطعات ایرانی در ساخت این موتور برقی یادآور شده و خاطرنشان میکند: «سعی داشتم در ساخت این موتور برقی حداقل هزینه انجام شود، مثلا برای ساخت تایر این موتور چون میخواستم با کمترین قیمت تولید شود به یکی از شرکتهای تایرسازی ایرانی مراجعه کردم که آنان به من گفتند 100 میلیون تومان میگیرند تا قالب آن تایر را بسازند درواقع آنها ضمانت خرید یا فروش در تیراژ بالا میخواستند که در این مرحله مقدور نبود و در نمونه آزمایشی مجبور به استفاده از تایر فرغون شدم.»
این محقق دانشگاه آزاد اسلامی جلسهای که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برای معرفی این محصول برگزارشده را یادآور شده و به آنا میگوید: «برای معرفی محصول، افراد مختلفی از ارگانهای مختلف ازجمله از وزارت دفاع آمده بودند که بعد از معرفی توسط بنده از محصول ایراداتی گرفتند.»
این استاد دانشگاه میافزاید: «یکی از ایرادات این بود که چون از مهندسی معکوس در ساخت این محصول استفادهشده دانشبنیان نیست و برای اینکه بتواند وارد مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز شود از من خواستند روی زیبایی و تایر این محصول کار کنم.»
برجعلی نوهسی با تأکید بر این موضوع که هدف نخست و آخر من این بوده که در ساخت این موتور از قطعات داخلی استفاده کنم، خاطرنشان میکند: «بهجز درایو که درواقع مغز این موتور است تمام قطعات آن داخلی است و فردی هم که روی درایو موتور کار کرده با درایت، تیزهوشی و مهارتی که به دست آورده اکنون توانایی ساخت درایو این موتور را نیز در داخل دارد.»
وی با بیان اینکه بهعنوان استاد حقالتدریسی در دانشگاه آزاد اسلامی هرچه پول درآوردم برای تولید این موتور برقی هزینه کردهام، متذکر میشود: «اکنون در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مستقرشده و بهتنهایی در حال تولید این موتور هستم و این در حالی است که شرکتهایی که در زمینه تولید فعالیت میکنند بهصورت تیمی کار میکنند.»
این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بیان میکند: «از چگونگی روند حمایت از این محصولات در دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعی نداشتم و در همان جلسهای که برگزارشده، گفتند که از آذر باتری تبریز میخواهند که اسپانسر بنده شوند و تا این لحظه منتظر انجام اصلاحات هستند که این اصلاحات نیز حدود یک ماه طول میکشد.»
به گفته برجعلی نوهسی برای سرمایهگذاری روی این محصول از جاهای مختلف پیشنهادهایی ارائهشده اما چون با دانشگاه آزاد اسلامی وارد مذاکره شده و خلف وعده را اخلاقی نمیداند به این پیشنهادها اصلاً فکر نمیکند.
وی میگوید: «از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با من تماس گرفتند و گفتند بر روی این محصول کار و تولید کنید؛ زیرا سازمان مرکزی از پروژههای میلیاردی حمایت میکند و سطح تولید این محصول در حد واحدهای دانشگاهی است. مرکز استان از این محصول حمایت میکند و قرار شد مسئولان سازمان برای اطلاعرسانی آن در بخش خبری 20 و 30 هماهنگیهای لازم را انجام دهند و به گفته خودشان حداقل کاری که برای من میتوانند انجام دهند عضویت بنده در هیئتعلمی دانشگاه آزاد بوده که هنوز محقق نشده است.»
برجعلی نوهسی با بیان اینکه این گفتهها به من انرژی داد و من آغاز به کار کردم، یادآور میشود: «امیدوارم زمینه تولید این موتور برقی به هر نحوی که امکان دارد فراهم شود تا گوشهای از اقتصاد مقاومتی در این خطه اسلامی جامه عمل بپوشد.»
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/