دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختراع صابون گیاهی، جانوری، دریایی و ترکیب هوشمند عامل رشد گیاهان توسط عضو هیات علمی واحد بندرعباس

اختراع صابون گیاهی، جانوری، دریایی حاوی جلبک اسپیرولینا و ترکیب هوشمند عامل رشد گیاهان حاوی جلبک اسپیرولینا از سوی عضو هیات علمی واحد بندرعباس به تولید انبوه رسید و وارد بازار رقابتی شد. بدین ترتیب دو اختراع دیگر در کارنامه این عضو هیات علمی ثبت شد.
کد خبر : 44044

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس موفق شد با جلبک اسپیرولینا صابونی با ترکیب گیاهی، جانوری، دریایی و همچنین ترکیب هوشمند عامل رشد گیاهان را ثبت و اختراع کند و سپس توانست از طریق راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان نسبت به تولید انبوه و فروش آن به بازار رقابتی داخلی وارد شود.


دلارام نخبه زارع هدف از اختراع این صابون را جایگزین کردن صابون کاملا طبیعی با انواع صابون های حاوی مواد شمیایی دانست و به خبرنگار آنا گفت: این جایگزینی کاملا طبیعی برای پوست است که اقشار مختلف مردم بویژه خانم ها در زمینه درمان پوست صورت خود می توانند از آن استفاده کنند.


این مخترع با توجه به مزایای این اختراع افزود: این صابون دارای مزایایی از قبیل ترکیبات ساده، جذب سریع و آسان، قابل استفاده برای تمامی سنین، نداشتن هیچگونه عارضه و حساسیت پوستی، کاهش و از بین بردن لک های پوستی است.


وی افزود: اسپیرولینا دارای ویتامین A، ویتامین B-12، ویتامین E و حاوی 8 نوع ماده معدنی نظیر روی، منیزیم، آهن، فسفر، کلسیم و .....که برای درخشان کردن و سلامتی چهره مهم است و کاهش و از بین بردن جوش‌های پوستی است.


عضو هیات علمی منابع طبیعی واحد بندرعباس افزود: این اختراع که از ترکیب مواد گیاهی و جانوری بصورت کاملا طبیعی حاصل شده است برای تمامی افرادی که بنا به دلایل مختلف از جمله بالا رفتن سن،افزایش وزن،فشارهای عصبی واستفاده از مواد غذایی نامناسب مثل چربیها دچار مشکلات پوستی از قبیل لک،جوش،چروک وانواع حساسیتها می شوند کاربرد داشته و بوسیله جذب سریع آن از روی پوست،بسیار سریعتر از محصولات خارجی موجود در بازار عمل کرده است.


اسپیرولینا دارای ویتامین A، ویتامین B-12، ویتامین E و حاوی 8 نوع ماده معدنی نظیر روی، منیزیم، آهن، فسفر، کلسیم و .....که برای درخشان کردن و سلامتی چهره مهم است و کاهش و از بین بردن جوش‌های پوستی است

نخبه زارع درباره دیگر اختراع خود به آنا گفت:از آنجایی که رشد بی رویه جمعیت و محدود بودن منابع غذایی، در آینده ای نه چندان دور مشکل اساسی در کشورهای جهان به خصوص جهان سوم خواهد بود و موضوع بهره وری در کشاورزی اکنون از جمله موضوعاتی است که در صدر تحقیقات دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی قرار دارد . بی شک استفاده از تمامی منابع زیست محیطی به طریق صحیح می توند گامی در جهت افزایش بهره وری و کاهش آلودگی محیط زیست ایفا کند.


وی ادامه داد: در این راستا شناخت و حرکت در جهت استفاده از جلبک های سبز – آبی در مزارع برنج به عنوان تثبیت کننده ازت و جایگزینی کودهای ازته موثر است . تکنولوژی استفاده از جلبک های سبز – آبی ( سیانوفیتا ) از سالهای پیش در جهان رایج شده است و خصوصا در کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا از رشد مطلوبی برخوردار است، لیکن در ایران علیرغم سطح نسبتا زیاد زیر کشت برنج و آلودگی محیط زیست ناشی از مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی ناشناخته مانده است.


نخبه زارع اظهار کرد: در سال‌های اخیر مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و استفاده از کشت‌های متراکم ، سرعت تجزیه مواد آلی خاک را تسریع کرده به طوری که حاصل آن سفت شدن زمین‌های زراعی، کاهش رطوبت در خاک و افت حاصلخیزی خاک است. یکی از مصارف مهم زئولیت‌ها در کشاورزی است. زئولیت‌ها پس از انجام تبادل یونی با کاتیونهای مغذی و اساسی مورد نیاز گیاهان مانند پتاسیم و آمونیوم،می توانند بعنوان حاصلخیز کننده های یونی به خاک افزوده شوند.


وی افزود: یون‌های مغذی موجود بتدریج از درون زئولیت رها شده و در دسترس گیاهان قرار می گیرد. افزون بر یونهای مغذی،از این راه می توان یونهای مورد نیاز گیاهان نظیر: آهن، مس، منگنز و روی را نیز در دسترس گیاهان گذاشت. مواد آلی موجود در کودهای جانوری نیز با تامین انرژی مورد نیاز میکروارگانیسم ها ،نقش مهمی در چرخه عناصر غذایی خاک ایفا میکنند ،از طرف دیگر به لحاظ ساختمان خاص خود دارای قدرت کمپلکس کنندگی عناصر غذایی هستند به طوری که قابلیت جذب عناصر غذایی را برای گیاه افزایش میدهند.ترکیب هوشمند عامل رشد گیاهان (معدنی-جانوری-دریایی) با دارا بودن عناصرMacro elemet (عناصر پرمصرف و مغذی) و Micro elemet (کم مصرف ولی مفید) ،نظیر ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیوم، سدیم،گوگرد، روی، منگنز، آهن و مس سبب رشد بهتر گیاه و افزایش عملکرد آن می گردند،با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک کره زمین واقع شده و میزان درصد کربن آلی در اکثر زمینهای کشاورزی کمتر از 1 درصد است، لذا با مصرف این کود می توان پتانسیل تولید اراضی کشاورزی را به طور چشمگیری افزایش داد.


مزایای اختراع :


1-جلوگیری از فرسودگی و هدر رفتن خاک به سبب قابلیت بالای جذب آب و رطوبت و آزاد سازی تدریجی آنها به خاک.


2-بهبود تهویه مطلوب خاک و تامین اکسیژن.


3-جلوگیری از فقیر شدن خاک از مواد مغذی بدلیل خاصیت تبادل یونی بالا و اصلاح مجدد آن.


4-کاهش شوری خاک.


5-کاهش اثر عناصر سمی در خاک،با جذب آرسنیک،کادمیوم،روی،مس و سرب.


6-شکل دهنده خاکهای کشاورزی و جلوگیری از ایجاد کلوخه.


7-از بین بردن انگلها و تخم علفهای هرز در کود.


8-تصفیه و پاکسازی کودهای حیوانی از آلودگیهای میکروبی،قارچی و بخصوص آفلاتوکسین.


9-جذب سریع اوره کودهای طبیعی و تبدیل آن به نیتروژن قابل جذب.


10-افزایش تولید و مرغوبیت محصولات کشاورزی.


11-افزایش مقدار،جذب و انتقال ویتامین C و B12در میوه و گیاه.


12-جلوگیری از سوختگی ریشه گیاهان و بهبود رشد ریشه گیاه.


13-دارای ترکیبات ساده،ارزان و سهل الوصول میباشد.


14-جذب سریع و آسان توسط تمام گیاهان.


15-قابل استفاده توسط تمامی کشاورزان.


16-دارا بودن مقادیر بسیار بالای مواد مغذی مانند: ازت،فسفر،پتاسیم،کلسیم،منیزیوم،سدیم،گوگرد،روی، منگنز،آهن و مس.


17-عدم ایجاد بوی نامطبوع رایج در سایر کودهای حیوانی.


18-عدم جذب حشرات.


19-افزایش رشد و اندازه میوه درختان میوه.


20-افزایش باروری بذرهای گیاهی.


21-بهبود کیفیت فیزیکی خاک و عملکرد آن.


22-عدم نیاز به مکانهای وسیع برای نگهداری آن.


گفتنی است دلارام نخبه زارع تا کنون بیش از 20 اختراع در زمینه های مختلف علمی در کارنامه خود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته