دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1394 - 11:52
یک متخصص اعصاب و روان در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب در بیماران مبتلا به دمانس است

یک متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب در بیماران مبتلا به دمانس است، گفت: اختلال خواب بیماران مبتلا به دمانس، مراقبان را بیش از بیمار تحت تاثیر قرار می‌دهد و آرامش و ساعت خواب آنها را نیز بر هم می‌زند به همین دلیل مراجعه به موقع به روانپزشک بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر : 44030

دکتر آروین هدایتی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا با بیان اینکه ممکن است تغییرات فیزیولوژیک در بیماری دمانس و داروهایی که برای کنترل علائم بیماری مصرف می‌شود بیمار را در معرض ابتلا به اختلالات خواب قرار دهد، گفت: با روند رو به رشد افزایش تعداد سالمندان در جامعه مشکلات بهداشتی آنها جایگاه مهمی را در حیطه بهداشت روان در بر می‌گیرد. بیماران مبتلا به اختلالات دمانس علاوه بر اینکه یکسری مشکلات رفتاری و تغییرات فیزیولوژیک را تجربه می‌‌کنند معضلاتی هم در سیکل خواب و بیداری آنها اتفاق می‌افتد که درمان نکردن آنها می‌تواند سختی‌هایی در مراقبت برای مراقبان آنها ایجاد کند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا، افزود: علاوه بر درمان دارویی که برای رفع مشکلات خواب بیماران وجود دارد، برخی مراقبت‌ها هم می‌تواند در محیط منزل توسط مراقبان انجام شود که از جمله آن می‌توان به قرار گرفتن بیمار در معرض نور کافی در طی روز به ویژه نور صبحگاهی و زمان غروب، بیدار نگه داشتن بیمار طی روز با استفاده از مواد محرک، به رختخواب فرستادن بیمار در ساعات معمول شب، رعایت رژیم غذایی صحیح و غیره اشاره کرد.


وی با بیان اینکه اختلالات خوابی که بیماران مبتلا به دمانس از آن رنج می‌برند بسیار متعدد است، یادآور شد: بی‌خوابی شایع‌ترین نوع اختلال خواب در این دسته از بیماران است به گونه‌ای که ساعت به خواب رفتن و بیدار شدن بیمار با سیکل معمولی سایر افراد جامعه و سالمندان بسیار متفاوت می‌شود.


دستیار فلوشیپ روان تنی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: تکه تکه شدن خواب شبانه و اختلالات تنفسی خواب به خصوص اختلالات انسدادی تنفسی حین خواب از سایر مشکلات مهمی است که این بیماران آن را تجربه می‌‌کنند.


هدایتی درباره راهکارهای درمان اختلال خواب در بیماران مبتلا به دمانس گفت: علاوه بر درمان‌های دارویی از جمله داروهای خواب آور که تاثیر مثبت آن در این دسته از بیماران به اثبات رسیده است مراقبان می‌توانند از برخی تکنولوژی‌ها برای تسریع روند بهبود استفاده کنند.


وی افزود: برای مثال افرادی که دچار اختلالات تنفسی هستند می‌توانند از ماشین‌های سی پپ که بتواند فشار هوای مثبتی را در اختیار بیمار قرار دهد، استفاده کنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا، ادامه داد: هم چنین برای نوردرمانی دستگاه‌هایی موجود است که بیمار را در معرض نور مصنوعی قرار می‌دهد اما باید گفت بهتر است مراقبان، بیماران مبتلا به دمانس را در معرض نور خورشید قرار دهند.


وی خاطرنشان کرد: اختلال خواب بیماران مبتلا به دمانس، مراقبان را بیش از بیمار تحت تاثیر قرار می‌دهد و آرامش و ساعت خواب آنها را نیز بر هم می‌زند به همین دلیل مراجعه به موقع به روانپزشک بسیار حائز اهمیت است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب