نصیری: آموزش سواد رسانهای را از دوران کودکی آغاز کنیم
معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه در عصر حاضر انسان بهشدت به رسانهها وابسته شده است و از این رو بحث آموزش سواد رسانهای به همه سطوح و اقشار دارای اهمیت است، اظهار کرد: پرداختن به آموزشهای سواد رسانهای و اطلاعاتی از دوره کودکی و برای کودکان در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است چراکه آنها بر این باورند؛ شناخت رسانه، محتوای رسانه، فهم رسانه و غیره باید از همان آغاز کودکی شروع شود.
وی با بیان اینکه نقش خانواده تا قبل از ورود کودک به مدرسه اهمیت حیاتی دارد، افزود: البته این نکته دارای اهمیت است که نهاد خانواده باید قبل از آموزش کودکان، خود از آموزش کافی در این زمینه برخوردار شده باشد. در گام بعد از خانواده، نهادهای رسمی آموزش همچون مدرسه نقش اساسی را برعهده دارند.
قائم مقام انجمن سواد رسانهای ایران با تأکید بر اینکه تقویت کنشگری کودکان در مواجهه با انواع رسانهها و محتواهای رسانهای اولویت مهم در آموزش سواد رسانهای به این گروه سنی است، گفت: این توانمندسازی باید نتیجه تقویت کنشگری در خانواده و سایر نهادهای مربوطه باشد. بدون این تقویت، توانمندسازی کودکان در این زمینه با مشکل روبهرو خواهد شد.
نصیری ادامه داد: سواد رسانهای فهم لازم و مهارت خوب دیدن و شنیدن را به کودکان آموزش میدهد. با این آموزش، کودکان را توانمند خواهیم کرد تا به جای اینکه رسانه آنها را مدیریت کند، این آنها باشند که رسانه را مدیریت میکنند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکز رسانه از اینکه به چیزی فکر کنیم به اینکه چگونه فکر کنیم و در نهایت چگونه رفتار کنیم منتقل شده است و در این نقطه است که الگوهای مصرف رسانهای کودکان بهشدت دارای اهمیت میشود.
قائم مقام انجمن سواد رسانهای ایران اذعان کرد: پدران و مادران با آموزش سواد رسانهای به کودکان میتوانند کاری کنند که قدرت تفکر و آگاهیشان نسبت به رسانههای پیرامون افزایش یابد و آنها به مصرفکنندگان فهمیده رسانهها تبدیل شوند و بتوانند موارد قابل اعتنا و موارد قابل نادیدهگیری را از یکدیگر تشخیص دهند.
نصیری گفت: شاید نیاز ضروری امروز برای ما عبور از نامگذاریها و شعارزدگیها و عمل به ضرورتی است که همگان بر آن اتفاق نظر داریم و آن آموزش مهارت سواد رسانهای به کودکان است.
وی افزود: هدف از تدریس سواد رسانهای این است که به افراد در سنین مختلف کمک کنیم تا عادتهای ضروری مربوط به پرسش و مهارتهای بیان تفکرات انتقادی، برقراری ارتباطات مؤثر و حضور بهعنوان یک شهروند فعال در دنیای امروز را یاد بگیرند. در این زمینه آموزش و توانمندسازی کودکان اولویت ویژهای دارد.
قائم مقام انجمن سواد رسانهای ایران فقدان مهارت سواد رسانهای در کودکان را سبب سرگشتگی و غرق شدگی آنها در رسانه دانست و گفت: با این رویکرد و فراتر از آن با این نگاه که رسانه جزئی از زندگی کودکان است، اگر به موقع و به هنگام اقدام به آموزش این گروه نکنیم اثرات غیر قابل جبرانی را شاهد خواهیم بود که تغییر سبک زندگی، تغییر بنیانهای فکری ـ رفتاری و سطحی شدن از تبعات آن خواهد بود. هر روز که میگذرد و ما برای آموزش سواد رسانهای به کودکان برنامه ریزی نکرده باشیم، خسارت غیر قابل جبران خواهد بود.
انتهای پیام/4087/4110/
انتهای پیام/