دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دو اقتصاددان در گفت‌وگو با آنا:

کاهش نرخ سود به خروج پول از بانک‌ها نمی‌انجامد

دو اقتصاددان با توجه به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درباره احتمال کاهش نرخ سود بانکی، نتایج این اقدام را تشریح کردند.
کد خبر : 41843

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، وزیر امور اقتصاد و دارایی روز گذشته از احتمال کاهش سود بانکی در جلسه روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار خبر داد.


این اتفاق در پی کاش نرخ تورم در یک سال اخیر برنامه‌ریزی شده است. با این حال مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تاکید کرد که کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی باید بر اساس برنامه بلندمدت و استراتژی اقتصادی دولت انجام گیرد.


غلامرضا مصطفی‌پور و در گفت‌وگو با خبرنگار آنا افزود: اگر برنامه بلندمدتی برای نرخ سود بانکی وجود نداشته باشد،‌ کاهش نرخ می‌تواند در کوتاه‌‌مدت موثر باشد، اما در درازمدت ممکن است به اقتصاد کشور آسیب بزند.


وی تصریح کرد: دولت‌مردان و سیاست‌گذاران اقتصادی باید حداقل برای میان‌مدت یک استراتژی مشخص در حوزه اقتصاد داشته باشند و بر اساس آن نرخ‌های بخش‌های مختلف حوزه پولی و بانکی را تغییر دهند تا این کار هم بتواند به کاهش نرخ تورم کمک کنند و هم به رونق اقتصادی بیانجامد.


او درباره احتمال خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها درپی کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: نرخ سود اگر به‌سمت صفر هم میل پیدا کند، بخشی از سرمایه‌ها در بانک‌ها باقی خواهند ماند، زیرا همین معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی سود محسوب می‌شود.


به گفته او، اگر این پول وارد بخش‌های دیگر همچون بورس، ارز و یا طلا و مسکن شود، در نهایت گردش آنها از طریق بانک انجام می‌پذیرد و بالاخره همان سرمایه‌ها دوباره به بانک می‌رسد.


در همین زمینه یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تطبیق نرخ سود بانکی بر اساس نرخ تورم در همه جای دنیا جا افتاده است، اظهار کرد: نرخ سود بانکی باید 2 تا 3 درصد بیشتر از نرخ تورم باشد.


مهدی تقوی به خبرنگار آنا گفت: کاهش نرخ سود بانکی و به‌ تبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات می‌تواند عامل محرکی برای کسب‌وکار باشد و تولیدکنندگان را به گرفتن تسهیلات و ایجاد اشتغال ترغیب کند.


این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا با کاهش نرخ بهره بانکی احتمال خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها وجود دارد، تاکید کرد: مگر در دولت قبلی که نرخ تورم بیش از 40 درصد بود و نرخ سود بانکی کمتر از 25 درصد، سرمایه‌ها از بانک خارج شد؟


به اعتقاد او، بیشتر سپرده‌گذاران بانک‌ها مردم عادی هستند که برای حفظ ارزش سرمایه خود و سرمایه‌گذاری بدون ریسک، پول‌های خود را در بانک نگه داشته‌اند و راهی برای کسب درآمد با پول‌های خود بلد نیستند؛ به‌ همین دلیل می‌توان گفت که کاهش نرخ سود بانکی، نمی‌تواند موجب خروج سرمایه‌ها از بانک شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب