دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مهر 1398 - 09:00
ابطحی در گفتگو با‌ آنا:

آیین‌نامه مجلس برای رسیدگی به لوایح دولت نیازمند اصلاحات است

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید در آیین‌نامه خود اصلاحاتی انجام دهد تا مانع تغییر خارج از عرف لوایح دولت توسط نمایندگان شود.
کد خبر : 418178
201902102483530657.jpg

سید محمدجواد ابطحی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری از سوی مقام معظم رهبری با اشاره به بند «حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه»، اظهار کرد: متأسفانه مشکل وجود دارد و متأسفانه هر دولتی آمده و با مجلس همراه نبوده، این امر بیشتر دیده می‌شود.


وی اضافه کرد: در دولت دهم هر لایحه‌ای می‌آمد مجلس به آن اصلاحیه می‌زد تا جایی که لایحه کلاً تغییر می‌کرد که همین امر سبب شد رئیس دولت دهم در اعتراض به این حرکت مجلس به شورای نگهبان نامه نوشت مبنی بر اینکه لایحه‌ای که مجلس به دولت باز گردانده همان چیزی نیست که دولت آن را تدوین کرده و تغییرات زیادی در آن انجام شده است.


نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس می‌آید یا باید به صورت کلی رد شود یا اصلاحات آن به گونه‌ای باشد که ماهیت لایحه را تغییر ندهد.


ابطحی خاطرنشان کرد: لایحه‌ای که نمایندگان تغییرات زیادی روی آن صورت دهند تبدیل به طرح می‌شود. بنابراین مجلس شورای اسلامی باید در آیین‌نامه خود اصلاحاتی انجام دهد تا مانع تغییر خارج از عرف لوایح ارسالی دولت توسط نمایندگان شود و  این نقصی است که اکنون در آیین نامه مجلس وجود دارد.


به گزارش آنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را در 17 بند ابلاغ فرمودند.


متن سیاستهای کلی نظام قانون‌گذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری


١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلی‌ترین منشاء قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی.


۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.


٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.


۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاست‌های کلی نظام.


۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آیین‌نامه، تصویب‌نامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقه‌بندی و تعیین هرم سیاست‌ها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.


۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.


۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیش‌بینی درآمدها، هدف‌گذاری‌ها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس.


۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمان‌های اداری، از طریق تصویب قانون.


۹-رعایت اصول قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرح‌های قانونی با تأکید بر:


- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرح‌های قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون‌گذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتی‌الامکان پرهیز از استثناهای قانونی.


۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.


۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.


۱۲- ضابطه‌مندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.


۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.


۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیش‌بینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.


۱۵- تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.


۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانون‌گذاری برای نیروهای مسلح.


۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته