دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

هشت سال تلاش شد دانشگاه آزاد را نابود کنند/ ان‌شاءالله روند رفع نواقص دانشگاه آزاد از گزند کم‌خردان در امان بماند

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: هشت سال تلاش کردند مانع کار دانشگاه آزاد اسلامی شوند و خواستند آن را نابود کنند.
کد خبر : 4176

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز - چهارشنبه - در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سخنان آغازین دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در این اجلاس گفت: همان‌طور که دکتر میرزاده شرح مبسوط و کاملی از مسائل دانشگاه و راهبردهای آینده مطرح کردند امیدواری‌ام به آینده بیشتر می‌شد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر نخواهیم خودستایی کنیم انصاف است که بگوییم زحمات صورت گرفته توانسته است مجموعه‌ای بی‌نظیر البته نه از همه ابعاد بلکه در مجموع، برای جامعه و کشور و انقلاب خلق کند که البته نواقصی هم دارد که باید برای رفع آن شتاب کنیم.


وی ادامه داد: بی‌شک اگر این روند را ادامه دهیم و ان‌شاءالله خداوند هم نگذارد که کم‌خردان و حسودان مانع کار شوند، می‌توانیم در آینده نه چندان دور، یکی از سرمایه‌های عظیم را در اختیار امت اسلامی قرار دهیم.


واحدهای دانشگاه آزاد برای ثبت تاریخ دانشگاه به دکتر جاسبی کمک کنند


آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود در این اجلاس، با اشاره به حضور عبدالله جاسبی، رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی، در جلسه افزود: از گذشتگان به ویژه دکتر جاسبی تشکر می‌کنیم چراکه ایشان از لحظه اول شروع به کار دانشگاه آزاد در طراحی حضور داشتند و هم در هیئت امنا و هم در هیئت مؤسس در این دانشگاه خدمت کردند و در حال حاضر هم مسئولیت خطیری به دوش ایشان نهاده شده است که تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی را بنویسند؛ چراکه وی در جریان خشت خشت این دانشگاه قرار دارد.


رئیس هیئت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به مدیران واحدهای دانشگاه آزاد گفت: از آنجا که این کار سنگین است بهتر است که خود شما هم نسبت به ثبت تاریخ واحدها کاری انجام دهید؛ البته که این موضوع را دکتر جاسبی از من نخواستند و این مسئله به ذهن خودم رسید.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره خدمات دانشگاه آزاد به کشور خاطرنشان کرد: مهم این است که این کار هیچ هزینه‌ای برای بیت المال و مخصوصا دولت نداشته و بلکه با اقداماتی که انجام داده به اشتغال‌زایی جوانان و تحصیل آنان در کشور به دولت کمک کرده است. همچنین مالیاتی که از حقوق کارکنان این مجموعه عاید دولت می‌شود بسیار برای قوه مجریه ثمربخش است. مهمتر اینکه این دانشگاه در حوزه آموزش عالی بار سنگینی را از دوش دولت برداشته است.


مطمئن بودیم که دولت نمی تواند نیاز اشتغال و تحصیل جوانان را تأمین کند


رئیس هیئت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «یکی از دلایل تأسیس این دانشگاه این بود که هم امام(ره) و هم ما مطمئن شدیم دولت‌ها نمی‌توانند به اندازه نیاز کشور و نیازهای جوانان، حوزه تحصیل و اشتغال را تأمین کنند»، تصریح کرد: در دوره‌ای خواستند که این دستاوردها را نابود کنند و 8 سال هم تلاش کردند که مانع از کار این دانشگاه شوند و رقیبی هم برای آن درست کردند که با بودجه دولتی، دانشگاه آزاد را از ورود دانشجویان جدید محروم کنند. اما باز آمارها نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد به معیارهای مورد نظر رسیده شده است.


دانشگاه آزاد شرایط ادامه تحصیل افراد کم‌بضاعت را هم فراهم کرده است


رئیس هیئت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: خوشبختانه با شرایطی که اخیرا برای وام‌دهی برای دانشجویان ایجاد شده، کسانی که بضاعت مالی کافی ندارند هم می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.


او گفت: این حرف کوچک و اشتباهی نیست که ادعا شود دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است. نمی‌گوییم مجازی چون در دیگر کشورها هم هست ولی حضوری نیست؛ هرچند که دانشگاه مجازی هم در دانشگاه آزاد تدارک دیده شده است.


دکتر فرجی دانا، با مردانگی دست دانشگاه را باز گذاشت


رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به اضافه شدن رشته‌های جدید گفت: یاد دکتر فرجی دانا بخیر که با مردانگی دست دانشگاه را باز گذاشت و ما امروز می‌توانیم برای همه رشته‌های ایجادشده دانشجو جذب کنیم. کار بسیار خوبی بود و امیدواریم که در بخش پزشکی هم بتوانیم هم از لحاظ کمیت و کیفیت با رویه‌ای که دانشگاه دارد پیشرفت کنیم؛ به خصوص اگر در این حوزه مردم ببینند که کار می‌شود کمک‌های مردمی خیلی زیاد است چون مردم می‌دانند که برای خدمت کردن چقدر اجر و ثواب هست.


آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به گسترش مسئله کیفیت در بحث آموزش گفت: ما مدت زیادی روی مسئله کمیت کار کردیم و علت آن این بود که در صحبتها با حضرت امام(ره) بحث‌ می‌شد که بچه‌های مردم می‌خواهند تحصیلات عالی داشته باشند ولی صندلی نبود و دولت هم نمی‌تواند توسعه بدهد از این رو آن موقع موافقت کردند که از طریق امکانات خود مردم و با کمک خود مردم این امکان فراهم شود.


وی اضافه کرد: اکنون ما مفتخریم که یکی از بخش‌هایی هستیم که کار را به اینجا رسانده‌ایم که هرکس بخواهد تحصیلاتش را ادامه بدهد، کرسی هست.


آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به آرزوی دیرینه حذف کنکور گفت: این آرزو بود که کنکور برداشته شود که بعضی‌ها آن را محال می‌دانستند. ما از وقتی که یادمان است جز آرزوهای درازی بود که دانشجو بتواند از سد کنکور عبور کند؛ ولی الان کسی مشکلی در این حوزه ندارد و می‌تواند بدون کنکور ادامه دهد. ما از بخش کنکور عبور کردیم و البته دانشگاه‌های غیردولتی دیگری هم هستند که وظیفه خود را انجام می‌دهند.


راه رفته در دانشگاه آزاد یک تکمله برای حمایت از قشر محروم می‌خواهد


وی ادامه داد: کار انجام شده و راه رفته، فقط یک تکمله‌ای می‌خواهد که کاری بکنیم اگر فردی فقیر است و البته استعداد هم دارد بتواند به تحصیلات خود ادامه دهد. این قشر استعدادهای سرشاری هم دارند. اینها باید بتوانند به دانشگاه وارد شوند و برای این کار راه‌های مختلفی هم وجود دارد؛ مثلا می‌شود صندوقی راه‌اندازی کرد.


هاشمی رفسنجانی افزود: به این ترتیب کسانی که بضاعت مالی کافی ندارند حسرت تحصیل در دل‌شان نخواهد ماند و می‌توانند جزو افراد خدوم بالای کشور هم باشند. خواهید دید که این صندوق پشتیبانی خوبی خواهد شد. در میان مردم، افراد خیر فراوان هستند که الان هم پابه‌پای دولت مدرسه می‌سازند.



آینده‌پژوهی ضرورت زندگی ماست


رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشته آینده‌پژوهی اظهار کرد: من در این رابطه نمی‌دانم که دانشگاه‌های دولتی چه کارهایی انجام داده‌اند ولی این رشته یکی از ضرورت‌های یک ملت زنده است. ما در شرایطی هستیم که جزو مهمترین ضرورت‌های زندگی ما این است که آینده را تا یک مدت دوری ببینیم و راه‌ها را تداعی کنیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ این یک چیزی نیست که ابتکار امروز دنیا باشد. ائمه ما تأکید می‌کردند که فرزندان خود را برای زمان آینده تربیت کنید نه برای زمان حال حاضر. ما الان باید کارهایی کنیم که آینده را ببینیم. باید بدانیم که آینده چه خبر است به خصوص سرعتی که در تحولات پیدا شده است. در گذشته یک اتفاق در طول یک قرن رخ می‌داد ولی الان هر ساله یک اتفاق جدید رخ می‌دهد.


وی با اشاره به پیشرفت‌های روش‌های اطلاع‌رسانی تأکید کرد: الان اینترنت با سرعتی بالا می‌تواند اطلاعات را منتشر کند که البته این حرکت حقیقتا در آینده سرعت بیشتری می‌گیرد و چیزی اتفاق می‌افتد که هیچ سر و رمزی نمی‌ماند و همه دنیا تبدیل به یک دهکده کوچک می‌شود.



دنیا به سمت حکومت واحد جهانی در حال حر کت است


آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به روند شکل‌گیری جوامع بشری درباره گسترش شهرنشینی تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی، اتحادیه اروپا و همچنین اتحادیه آفریقا تشکیل شد و الان رویه به سمتی است که اختیارات به همین ترتیت از حکومت سلب می‌شود و در جامعه توسعه می‌یابد. الان کم‌کم سازمان‌های بین‌المللی که تشکیل شده است به قیمت تضعیف حکومت‌های محلی و ملت‌ها در حوزه‌های مختلف اختیارات را در دست می‌گیرند و به سازمان‌های بین‌المللی اضافه می‌شود. خیلی از تصمیمات در مراکز بین‌الملی گرفته می‌شود در همه بخش‌ها از جمله هوانوردی، تجارت، حمل و نقل و همه امور زندگی اجتماعی اساس آن در مجموعه‌های سازمان ملل تصمیم گرفته می‌شود و به همان اندازه اختیارات ما کم می‌شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: الان اگر یک تخلف انجام بدهید این را در میدان‌های بین‌المللی نمی‌پذیرند. هر سال یک بخشی از حکومت‌ها گرفته و به مردم داده می‌شود. این نشان می‌دهد که دنیا به سمت حکومت واحد جهانی در حال حر کت است، در حدی که مرزها هم مراعات می‌شود و بعد معلوم نیست که چه پیش می‌آید. آنها که به سیستم‌های اطلاع‌رسانی واقف هستند، می‌دانند یک کتابخانه را می‌شود در یک ذره به اندازه نخود ذخیره کرد. این شیوه زندگی با گذشته خیلی فرق دارد و دسترسی به آن نیز خیلی آسان‌تر است؛ بر این مبنا، سرعت آموزش و توسعه آموزش بسیار بالا می‌رود.


وی با تأکید بر جهانی شدن بشر گفت: جهانی شدن بشر یکی از موضوعاتی است که تاکنون کوچک شمرده شده است. من در یکی از نماز جمعه‌ها در این زمینه صحبت‌هایی مطرح کردم که پس از آن سؤالاتی در جامعه مطرح شد. سپس در پاسخ به این سؤالات در یک سخنرانی به روند تشکیل جامعه از دوران حضرت آدم تا امروز اشاره کردم.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «روز به روز اختیارات از حاکمان سلب می‌شود و در سطح جامعه توسعه پیدا می‌کند»، اظهار کرد: امروز با تشکیل سازمان‌های بین‌المللی از اختیارات حکومت‌های محلی کاسته شده و به اختیار مجموعه‌های بین‌المللی افزوده می‌شود.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود سازمان‌های بین‌المللی فعال افزود: امروز تقریبا اساس همه امور زندگی در مراکز جهانی و مجموعه‌های سازمان ملل تصمیم‌گیری می‌شود و این بدان معناست که دنیا در حال حرکت به سمت حکومت واحد جهانی است.


ظالم بنفسه کسانی هستند که می‌خواهند مرتجعانه زندگی کنند


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 32 سوره فاطر که در ابتدای جلسه قرائت شد، گفت: می‌توان مردم را به سه بخش تقسیم کرد که یک عده ظالمون به نفس هستند، بعضی مقتصدون و بعضی‌ها هم سابقون بالخیرات هستند. تفسیر من از این آیه کریمه این است که ظالم‌بنفسه کسانی هستند که مرتجع‌اند و می‌خواهند سنتی زندگی کنند و نمی‌خواهند هیچ تغییری در زندگی خود ایجاد کنند. این افراد می‌خواهند در گذشته زندگی کنند. سلفی‌ها که امروز تکفیری‌ها، القاعده، داعش و بوکوحرام از آن بیرون آمده است، می‌گویند که ما می‌خواهیم بایستیم و همان‌طور که در زمان پیغمبر بود، زندگی کنیم. یادم می‌آید در بچگی، ما رادیو را نمی‌شناختیم. یا هنگامی که قاشق و چنگال بود، بعضی آقایان علما با دست می‌خورند و استفاده از آن را حرام می‌دانستند و هنوز هم هستند که این کار را می‌کنند. بلندگو که آمد برخی از مساجد آن را تحریم کردند. من یادم می‌آید که وقتی آیت الله بزرگ شیرازی که حزب برادران را هم تأسیس کرده بود، خیلی مرید داشت، یک سفری به مشهد می‌رفتند و در بین راه یک جاهایی توقف می‌کرد و سخنرانی داشت و از آنجا که جمعیت زیادی جمع می‌شدند چند نفری می‌ایستادند و صحبت‌های او را برای مردم تکرار می‌کردند.


وی با ذکر خاطره‌ای از دوران اسارت در زندان ‌های رژیم پهلوی گفت: ما در زندان بودیم که در یک اتاق با علمایی هم‌بند بودیم که روشنفکر و مبارز هم بودند؛ اما زمانی که می‌خواستیم اخبار را گوش دهیم از طریق رادیویی که داشتیم گوش می‌کردیم، اول خبر، آهنگی می‌زد و بعضی آقایان برای همین آن خبر را حرام می‌دانستند.


رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه "داعشی‌ها نمونه زندگی در گذشته و نمونه سنت‌پرستی هستند"، گفت: در گذشته یک قرن طول می‌کشید تا تحولی رخ دهد اما امروز روزی یک تحول اتفاق می‌افتد. در این شرایط آیا ما می‌توانیم از این جهان جدا زندگی کنیم و دنیا را تحریم کنیم و در تحریم دنیا باشیم و اسلام را معرفی کنیم و به جلو ببریم. «و منهم مقتصر» نیز به معنای میانه‌رو و کسانی که هم به سنت، هم به امروز و هم به آینده خود نگاه می‌کنند، است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «امروز به رشته تحصیلی نیاز داریم که به آینده‌پژوهی و پیش‌بینی آینده بپردازد»، اظهار کرد: ابتدا باید تلاش کنیم اساتیدی خبره در این زمینه تربیت نماییم و سپس بکوشیم این رشته را توسعه دهیم و این علم را به سمت جلو پیش ببریم.


وی با اشاره به انتشار کتابچه‌ای از برنامه‌های پیش‌بینی شده آمریکا، اظهار کرد: آنها با محاسبات علمی اهداف خود را مشخص کرده‌اند و وضعیت خود در حوزه‌های مختلف را پیش‌بینی کرده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال آماده‌سازی خود برای دستیابی به اهداف در زمان تعیین شده هستند.


آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «وظیفه دانشگاه‌هاست که آینده را نشان دهند و بگویند که باید در آینده چه کار کنیم»، اظهار کرد: تا چند سال پیش هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که می‌توان از خاک رس، نفت و گاز استخراج کرد. اکنون نیز نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. به همین دلیل است که باید آینده‌پژوهی داشته باشیم تا بتوانیم آینده را ببینیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «موضوعات مختلف از جمله جنگ‌های آینده را پیش‌بینی کنیم»، گفت: پیش‌بینی چنین موضوعاتی از جمله ضرورت‌های یک کشور محسوب می‌شود.


وی همچنین با تأکید بر لزوم ایجاد رشته‌ای تحصیلی برای تربیت مدیران تراز بالا در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که در دانشگاه آزاد با استفاده از تجربه اساتید، مدیران تراز بالایی تربیت شود تا چنانچه در جایگاه و سمتی به مدیری احساس نیاز شد سریعا این فرد جایگزین شود و اقدامات را بهتر از قبل انجام دهد.


خیال نکنیم که فرهنگ را می‌توان با منبر، موعظه و کتاب تأمین کرد


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوعات فرهنگی و تاکید بر لزوم توجه به این موضوعات در کشور، خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید خیال کنیم که فرهنگ را می‌توان با منبر، موعظه و کتاب تامین کرد بلکه فرهنگ در درون انسان‌ها و با آموزش‌های جانبی و اطلاعاتی که امروز همچون باران بر سر انسان‌ها می‌بارد ایجاد می‌شود.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «نمی‌توان هنگامی که فرهنگی شکل می‌گیرد آن را تغییر داد»، اظهار کرد: امروز به هم خوردن مرزهای فرهنگی احتیاجی به مرزهای خاکی ندارد و انسان‌ها دائما در بمباران افکار، پیشنهادها و تجربیات مختلف قرار می‌گیرند و ساخته می‌شوند.


وی در ادامه با بیان اینکه «امروز تمایل همکاری در مراکز جهانی با دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر است، به پروژه مربوط به گداخت هسته‌ای که با همکاری هشت کشور جهان برای نخستین بار در فرانسه در حال پیگیری است»، اشاره کرد و گفت: امروز از سوی مراکز بین‌المللی به دانشگاه آزاد اسلامی این پیشنهاد شده است که این آمادگی وجود دارد که در بحث جوش هسته‌ای آموزش‌های لازم داده شود حتی پیشنهاد شده است که دانشگاه می‌تواند با پرداخت مبلغی عضو شرکتی شود که پروژه مربوط به جوش و گداخت هسته‌ای را پیگیری می‌کند و طی آن می‌تواند از آموزش‌های لازم بهره‌مند شود.


مطمئنم که دنیا در مسائل علمی با ما همکاری می‌کند


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، گفت: طرف مقابل در برابر برخی محدودیت‌ها به تیم مذاکره‌کننده ما پیشنهاد داده است که در مقابل محدودیت‌های موجود به ایران آموزش‌های مربوط به جوش و گداخت هسته‌ای را می‌دهند.


رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم همکاری دانشگاه آزاد با مرکز علمی بین‌المللی، گفت: مطمئن هستم که دنیا با ما در مورد مسائل علمی همکاری می‌کند و ما می‌توانیم خدمت بزرگی به جامعه ارائه دهیم.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه "هدف اصلی تأسیس دانشگاه آزاد جوانان و دانشجویان بودند"، بر لزوم توجه به جوانان تأکید کرد و گفت: همگان باید بدانیم که بزرگ‌ترین سرمایه علم و دانش در دانشجویان است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دانشگاه آزاد دانشجویان باید محور قرار بگیرند، گفت: مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد باید بدانند که ما در خدمت دانشجویان هستیم نه آنها. ما امروز با بودجه دانشجویان زنده هستیم و به کار خود ادامه می‌دهیم، آنها ولی نعمت ما هستند و باید برای آنها ارزش بسیار و والایی قائل شویم.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان با تأکید بر لزوم رفع مشکلات دانشجویان در دانشگاه آزاد، افزود: باید تلاش کنیم هر کاری که در تحصیل دانشجویان از دست ما ساخته است انجام دهیم، نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته