دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شرکت یونانی ماروین ////////////

////////////
کد خبر : 417461

پیشنهاد آقای غنجی در شرکت حمل فله جهت استفاده از شرکت یونانی ماروین طی نامه شماره 246/40060 مورخ 10/02/1396. این شرکت متقلب توسط آقای علی اکبری به آقای غنجی معرفی شد.


 


جناب آقای کاپیتان ترابیزاده


معاون محترم فنی بازرگانی کشتیرانی ج.ا.ا


سلام علیکم


پیرو مذاکرات حضوری اینجانب با آقای دکتر سعیدی مدیریت ارشد گروه به استحضار می‌رساند ناوگان حمل قله سیالات شرکت سپید با توجه به وضعیت بازار و مشکلات موجود اعم از پرچم ، کلوپ بیمه پوششی و مدیریت کشتی امکان درآمد نداشته و علی‌رغم سن پایین دو فروند کشتی تانکر سوئز مکس به دفعات به دلیل شرایط فعلی مورد قبول اجازه کننده قرار نگرفته و زیان مضاعفی را به درآمد شرکت وارد نموده است (آخرین مدارک به پیوست ایفاد می‌گردد) لذا با توجه به موافقت مدیریت ارشد خواهشمند است سریعاً نسبت به تغییر پرچم، كلوپ و مدیریت کشتی‌های تورک و دریابرد اقدام مقتضی صورت پذیرد.


در ادامه ذکر این نکته ضروری است که شرکت مدیریت کشتی که در خوزه تانکر فعالیت می‌نماید باید آشنایی کامل به عملیات و نیازهای موجود در این حوزه خصوصاً هنگام دریافت مدارک و مجوزهای لازم از جمله (Certificate Sire) و یا (Vetting inspection) از ترمینال‌های نفتی متعلق به شرکت‌های بین‌المللی را دارا بوده تا در صورت مشکل ثوان رفع سریع موانع بر اساس استانداردهای تعریف شده را داشته باشد. شرکت مدیریت کشتی منتخب باید دارای شخصیت کاری مشهور و استاندارد‌های کاری مورد قبول در بازار تانکر بوده تا با تکیه بر داشتن ارتباط نزدیک با شرکت‌های بزرگ نفتی، ترمینال‌ها و اجاره‌کنندگان بین‌المللی تصمیمات اتخاذ شده در راستای آماده نگه داشتن کشتی مورد تأیید آنان واقع گردد، لذا خواهشمند است تغییر مدیریت کشتی در راستای تعویض پرچم و کلوب بیمه پوششی مورد مداقه قرار گیرد.


شرکت سپید با توجه به تجزیة همکاری با شرکت‌های شناخته شده مدیریت کشتی در بازار تانکر شرکت Marvin Shipping ثبت شده در کشور یونان را که بدون هیچ مشکلی آماده همکاری با شرکت‌های ایرانی می‌باشد جهت مذاکره معرفی می‌نماید، پیشنهاد شزکت فوق جهت همکاری در اولین فرصت ارسال و متذكر می‌گردد. شرکت فوق در صورت لزوم امکانات لازم را در اختیار نماینده مقیم شرکت سپید بدون دریافت هیچ هزینه‌ای قرار خواهد داد.


در پایان با توجه به ضرورت تغییر پرچم و کلوپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، موقیت فعلی کشتی‌های منتخب و همچنین بازدید کشتن توسط شرکت مدیریت کشتی، بنادر کشور یونان جهت تغییر پرچم کشتی تور و کشور امارات جهت کشتی دریابرد پیشنهاد می‌گردد.


قبلاً از همکاری شما کمال سپاس را دارم.


علی اکبر غنجی - مدیرعامل


 


در تاریخ 01/06/2017 که مصادف با 11/03/1396 می‌باشد کشتی «دریابرد» طی قراردادی به شرکت ماروین داده شد. در تاریخ 15/08/2017 که مصادف با 24/05/1396 می‌باشد. کشتی «تور 2» طی قراردادی به شرکت ماروین داده شد. این دو فروند شناور در حالی به شرکت ماروین داده شد که مقدر بود کشتی‌های مذکور در شرایط دو سر بار محموله‌های نفتی را جابه‌جا نمایند و حال آنکه این اتفاق رخ نداد و با این سیاست نادرست هزینه‌های فنی و بازرگانی افزایش پیدا کرد.


با توجه به اینکه شرکت راهبران امید دریا مدیریت فنی کشتی‌های ناوگان را به عهده داشت، بالاجبار این دو فروند را از این شرکت گرفته و به شرکت یونانی ماروین دادند و با این روش نادرست، هزینه‌های فنی ماهیانه 22 هزار دلاری بابت مدیریت فنی که از سوی شرکت ماروین صورت می‌گرفت به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وارد شد.


ضمن اینکه در خلال مدت زمانی که کشتی‌های مذکور در اختیار شرکت ماروین قرار داشت، صورتحساب‌هایی به‌صورت Fake صادر می‌شد تا هزینه‌های فنی را افزایش دهد.


در این خصوص نامه‌ای از سوی اینجانب تهیه شد و در تاریخ 21/10/1396 طی شماره 3553/20000 به آقای سعیدی ارسال شد؛ مضافاً اینکه عملکرد مقایسه‌ای شرکت ماروین با شرکت حمل فله در دو بازه زمانی متفاوت، از سوی اینجانب تهیه و برای آقای غنجی طی نامه شماره 3531/20000 مورخ 18/10/96 ارسال شد تا عملکرد منفی شرکت یونانی ماروین به رؤیت آقای غنجی برسد. در این نامه، افزایش هزینه‌های فنی دو فروند کشتی به مبلغ 257,392 دلار طی جدول پیوست تهیه و به همراه تعداد سفرهای بازرگانی که قرار بود به‌صورت دو سر بار باشد به سمع و نظر آقای غنجی رسید.


 


جناب آقای مهندس غنجی


مدیر عامل محترم شرکت حمل فله


موضوع: گزارش عملکرد شرکت ماروین


باسلام؛


احتراما، به پیوست گزارش عملکرد شرکت ماروین بر روی دو فروند کشتی تانکر سوئز ماکس «دریابرد» و «تور ۲» جهت استحضار و صدور هرگونه اقدام مقتضی ارسال می‌گردد.


مزید استحضار، شرکت ماروین در ارائه صورتحساب‌های فنی و اخذ تأییدیه از این شرکت مبالغ بالایی را ادعا نموده است که با مخالفت امور فنی مواجه گردیده و با توجه به پیگیری‌های این شرکت مورد تعدیل قرار گرفته است. شایان ذکر است مبالغ حق مأموریت مهندس ناظر آن دو شناور که «سرکار خانم تونیا» نام دارد در ابتدا به این شرکت ارسال گردید و با توجه به عدم پذیرش امور فنی مربوطه، از فهرست صورتحساب‌ها خارج گردید و این احتمال وجود دارد که علاوه بر مبالغ حق مأموریت نامبرده، صورتحساب‌های دیگری نیز جهت تأیید، بصورت مستقیم از سوی شرکت ماروین به شرکت حمل فله ارسال شود.


سید رضا سیدعلیزاده - مدیرعامل


فایل تصویر a(6) و a(7)


 


جناب آقای دکتر سعیدی


رئیس محترم هیئتمدیره و مدیرعامل


موضوع: تحویلگیری کشتیهای تانکر حمل مواد شیمیایی


با سلام؛


احتراماً، به استحضار میرساند مدیریت فنی عفروند کشتی جدید تانکر حمل مواد شیمیایی که در کشتی‌سازی هیوندای کره‌جنوبی در حال ساخت می‌باشد در شورای عالی هیوندای به شرکت مدیریت کشتی راهبران امید دریا واگذار شده است و بدینوسیله این شرکت هماهنگی‌های لازم را طی جلسات متمادی و مستمر با دیگر شرکت‌های گروه ذیربط جهت تحویل گیری مناسب و مقتضی به عمل آورده است و از آنجایی که ورود به بازار حمل و نقل بین‌المللی از منظر شرکت حمل فله نیازمند شرکت‌های واسطه می‌باشد شرایط را برای هولدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دشوار نموده است.


مزید استحضار، محصول پتروشیمی «متانول» از محموله‌های صادراتی منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود و براساس اطلاعات دریافتی، مقرر می‌باشد چنین محموله‌ای با کشتی‌های جدید تانکر حمل مواد شیمیایی در بنادر جنوبی کشور ایران، بارگیری و به کشورهای خاور دور صادر شود و از آنجایی که این محموله از حساسیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد، بارگیری محموله Palm Oil در مسیر برگشت به منطقه خلیج فارس صورت نمی‌پذیرد زیرا Reject شدن انبارهای کشتی در بندر مبدأ توسط Cargo Surveyor، بسیار محتمل می‌باشد.


همانگونه که استحضار دارید محموله‌های صادراتی به جهت حجم/تراکم تولید نیازی به بازاریاب ندارد و مسلماً شرکت بهره‌بردار به سهولت اینچنین محموله‌هایی را صادر می‌نماید ضمن اینکه شرکت ملی نفتکش نیز به همین روش محموله‌های صادراتی خود را بدون نیاز به اخذ SIRE از خلیج فارس صادر می‌نماید، لذا تصمیم به اتخاذ بکارگیری شرکت‌های بهره‌بردار واسطه و همچنین شرکت‌های مدیریت کشتی و تأمین نیروی انسانی واسطه، مستلزم تمهیدات ویژه و خاصی است تا ضرر و زیان‌های ناشی از بکارگیری واسطه‌ها (که در همه احوال به‌دنبال منافع خود می‌باشند) نیز مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار گیرد.


شایان ذکر است شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تجارب واگذاری کشتی‌های تحت مالکیت خود را به مدیریت فنی شرکت‌های خارجی واسطه داشته است که جز افزایش هزینه‌های فنی و مشاهدات ضعف در مدیریت فنی کشتی‌های تحت اختیار، نتیجه دیگری بدست نیاورده است.


مزید استحضار، کشتی هایی که در طول سالیان گذشته تحت اختیار مدیریت فنی شرکت‌های خارجی واسطه نظیر VSHIPS، MARTIME و HTTS قرار داشته‌اند به محض تحویل‌گیری از سوی معاونت فنی وقت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با معضلات بسیار زیادی مواجه گردیدند و وضعیت بسیار بغرنج و اسفناک کشتی‌های مذکور، هزینه‌های هنگفتی را به کشتیرانی ج.ا.ا. تحميل نمود، بدین جهت عدم درایت و تدبیر در انتقال مجدد کشتی‌های جدید در حال ساخت به شرکت‌های خارجی، زنگ خطری جدی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و ضرورت دارد انتقال مدیریت فنی کشتی‌های جدید با درایت و مدیریت خاصی صورت پذیرد در غیر اینصورت مجددأ شرکت هولدینگ کشتیرانی شاهد چنین مشکلات و معضلاتی خواهد شد.


همانگونه که استحضار دارید دو فروند کشتی نفتکش «دریابرد» و «تور ۲» مدتی است در اختیار شرکت ماروین یونانی قرار گرفته است تا از طریق آن شرکت، محموله‌های دو سربار تهیه و با این هدف‌گذاری درآمد کشتیرانی افزایش یابد درصورتی‌که پس از گذشت ۷ ماه از انعقاد قرارداد کشتی «دریابرد»، تنها دو محموله از مجموع ۴ سفر کشتی به سوریه، در مسیر برگشت، توسط شرکت ماروین تهیه گردیده و نکته حائز اهمیت آنست که یکی از دو محموله برگشت نیز در گذشته با مدیریت های فنی و بهره برداری شرکت کشتیرانی ج.ا.ا. صورت پذیرفته بود و هم‌اکنون نیز بدون برنامه سفر در لنگرگاه فجیره برای تعمیرات Cargo Pump متوقف می‌باشد.


شایان ذکر است پس از گذشت ۴ ماه از انعقاد قرارداد کشتی «تور ۲» تاکنون محموله برگشتی فراهم نشده است و براساس اخبار واصله، کشتی اشاری در لنگرگاه کشور قبرس مستقر گردیده و احتمالا تا دو ماه آتی نیز برنامه سفر نخواهد داشت و مقایسه میزان Off hire کشتی‌های اشاری در دو بازه زمانی با مدیریت ماروین و خدوم، گویای صحت و سقم بکارگیری شرکت های واسطه می‌باشد.


ضمناً شرکت ماروین در ارائه صورتحساب‌های فنی و اخذ تأییدیه از این شرکت مبالغ بالایی را ادعا نموده است که با مخالفت امور فنی مواجه گردیده و با توجه به پیگیری‌های این شرکت مورد تعدیل قرار گرفته است. مزید استحضار، گزارش عملکرد شرکت ماروین بر روی دو فروند شناور دریابرد» و «تور ۲» آماده ارسال می‌باشد که به محض دستور جنابعالی، ارائه خواهد گردید.


سید رضا سیدعلیزاده - مدیرعامل


 


در تاریخ 05/11/1396 کشتی «تور 2» با ترفند شرکت ماروین در گذرگاه لیماسول کشور قبرس توسط بانک کاموز آلمان توقیف شد و به همین سبب بنده از طریق واتس‌آپ ناراحتی خودم را به آقای سعیدی منعکس نمودم اما ایشان در پاسخ بنده را وادار به سکوت نمود:


 


Thu, Jan 25


باسلام


احتراماً مطلع شدم کشتی تانكر تور۲ که در لنگرگاه قبرس بلاتكلیف و بدون برنامه سفر بود ، بدلیل پیاده نمودن فیتر کشتی (که معلوم نیست با برنامه بوده یا نبوده)، توسط دادگاه در بندر لیماسول، arrest شد.


زنگ خطر arrest كردن كشتی مذكور را قبلا نیز اعلام کرده بودند و ما به جهت موارد ریسك arrest شدن کشتی، کاملا آگاهی داشتیم و می‌دانستیم در اختیار قرار گرفتن این شناور با مدیریت کشتی خارجی، آنهم یونانی چه خطراتی را در پی دارد، اما چه کنیم که صدای ما به جایی نرسید و این کشتی متأسفانه arrest شد.


نکته بسیار تأسف بار اینست که شرکت یونانی ماروین با هزینه‌های بسیار زیادی که روی این کشتی انجام داد، داغ دل ما را بیشتر کرد. واقعا از این موضوع ناراحتم و خیلی دلم از اینگونه حركتهایی که بعضی از دوستانمان انجام دادند، غصه میخورم.


از قدیم‌الایام، یونانی‌ها قابل اعتماد نبوده و نیستند و به بهانه پیاده کردن فیتر کشتی که معلوم نیست چقدر میتونه صحت داشته باشه، ما را در چالش بزرگی قرار داد.


15:14


موضوع چیز دیگری است. آقای ترابی‌زاده دارند پیگیری می‌کنند. لازم نیست وسط دعوا نرخ تعیین کنید.


15:16


بسیار عذر می‌خواهم از اینکه در این مورد این‌قدر احساساتی شده و در این موضوع زیاده‌روی کردم، پوزش بنده را بپذیرند. من‌بعد قول می‌دهم تعادل را رعایت کنم.


21:50


Mon, Feb 5


با سلام


احتراماً جدول هزینه‌های تعمیرات اداوری کشتی‌های ناوگان در سال‌های 1394، 1395


 


روابط عمومی کشتیرانی در سال 1397 شروع به تبلیغ شرکت یونانی ماروین در مجله پیام دریا انگلیسی کرد و اینجانب حسب وظیفه، نامه‌ای تهیه و با شماره 1210/20000 مورخ مورخ 06/04/1397 به مدیر حراست ارسال کردم تا عواقب و خطرات ناشی از تبلیغ شرکت یونانی در پیام دریا کشتیرانی به سمع و نظر مدیریت ارشد کشتیرانی برسد که به‌ناگاه بنده را تهدید به عزل کرده و نامه مذکور را در سیستم اتوماسیون حذف کردند.


در این نامه به عدم پرداخت مبلغ 3.5 میلیون دلار اشاره شده است و همچنین عدم امکان پرداخت مبالغ آتی در دوران تحریم نیز به مدیریت ارشد اطلاع‌رسانی شد.


 


جناب آقای عمویی


مشاورمحترم مدیرعامل و مدیر دفتر مرکزی حراست


موضوع: شرکت ماروین و عدم توجه به موارد پوششی


باسلام؛


احتراما به استحضار می‌رساند مدیریت فنی دو فروند کشتی تانکر سوئزماکس «دریابرد» و «تور ۲»، در اوایل سال ۱۳۹۶ به شرکت یونانی ماروین منتقل گردید و در آن مقطع مقرر شد شرکت مدیریت کشتی راهبران امید دریا بر عملکرد آن شرکت، نظارت فنی به عمل آورد. شایان ذکر است عملکرد نامناسب آن شرکت طی نامه شماره 3553/20000 مورخ 21/10/1396 به مدیریت محترم ارشد ارسال گردید و از آنجایی که شرکت حمل فله مترصد انتقال مدیریت فنی شش فروند کشتی تانکر در دست ساخت شیپیارد HMD کره‌جنوبی به شرکت ماروین بود به ناگاه کشتی «تور ۲» در لنگرگاه لیماسول کشور قبرس توقیف گردید.


حسب اخبار واصله، درآمد حاصل از کشتی «دریابرد» به مبلغ تقریبی ۳٫۵ میلیون دلار بلوکه گردیده و شرکت ماروین Opcost فنی دو فروند شناور مذکور را از درآمد حاصل از حمل محموله‌های شناورهای فوق که در اختیار آن شرکت می‌باشد هزینه می‌نماید و به نظر می‌رسد تاکنون هیچگونه مبلغی به عنوان سود حاصل از عملکرد دو فروند شناور تانکر به خزانه هولدینگ کشتیرانی وارد نگردیده است.


ضمنا از آنجایی‌که مقرر گردیده بود کشتی‌های جدید در دست ساخت، به جهت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، تحت پوشش آن شرکت به‌کار گرفته شده و هم زمان شرکت مدیریت کشتی راهبران امید دریا نظارت کامل بر عملکرد شرکت ماروین داشته باشد تاکنون این مهم محقق نشده و بدون هماهنگی با این شرکت مترصد انتقال مدیریت فنی و بازرگانی آن شناورها به شرکت یونانی می‌باشند.


نکته بسیار حائز اهمیت آن است که مقرر بود از شرکت‌هایی که «امین» می‌باشند استفاده شود در حالی که شرکت مزبور از نگاه این شرکت، «امین» تلقی نمی‌گردد زیرا مواردی که به‌عنوان هزینه‌های فنی به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل نموده‌اند از رقم پانصد هزار دلار آمریکا تجاوز نموده است.


به پیوست تصویر تبلیغاتی شرکت ماروین یونانی که در پشت مجله پیام دریا توسط دفتر روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به زبان انگلیسی چاپ شده است جهت استحضار ارسال می‌گردد.


چنانچه قرار است شرکت ماروین، بصورت پوششی برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خدمات رسانی نموده و سود حاصل از حمل محمولات تانکر را به کشتیرانی انتقال دهد، چگونه انتظار می‌رود دشمن بزرگ این کشور که ایالات متحده آمریکا می‌باشد از این موضوع آگاهی نداشته و شرکت‌های همکار را رصد ننموده باشد!!!؟؟


ضمناً خواهشمند است دستور فرمایید احتمالات بلوکه شدن مبالغ جمع‌آوری شده در خزانه شرکت ماروین را به جهت Bareboat Charter نمودن شناورهای مذکور بررسی نمایند. همانگونه که استحضار دارید انتقال ارز یکی از مشکلات عدیده این کشور محسوب می‌شود و به جهت اعمال تحریم‌های گذشته و فعلی، نه فقط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به میزان قابل توجهی متضرر گردیده است بلکه کلیه مراتب انتقال ارز در کشور را دچار تشویش و نگرانی نموده است و ضرورت دارد تمهیدات خاصی در این خصوص اتخاذ گردد تا شرایط انتقال ارز به سهولت و ایمن انجام پذیرد، زیرا قرار است از بابت درآمد حاصل از حمل محمولات کشتی‌های تانکر وام‌های اخذ شده، پرداخت شود و چنانچه به جهت عدم انتقال ارز، این مبالغ در صندوق شرکت ماروین ذخیره شود چگونگی پرداخت وام‌های دریافتی در هاله ای از ابهام قرار می‌گیرد.


سید رضا سیدعلیزاده - مدیرعامل


رونوشت: جناب آقای سمیعی، مشاور محترم و مدیر دفتر مدیرعامل، احتراماً جهت استحضار.


 


فایل تصویر a(16)


 


آقای غنجی طی نامه شماره 763/40060 مورخ 17/4/97 اصرار بر تأیید صورتحساب‌های فنی شرکت ماروین داشت که اینجانب طی نامه شماره 1774/20000 مورخ 25/05/1397 میزان افزایش هزینه‌های فنی شرکت ماروین را طی جداولی تهیه و ارسال کردم و به‌صورت کاملاً آشکار عدم تأیید صورتحساب‌ها را اعلام نمودم:


 


جناب آقای کاپیتان ترابیزاده


معاون محترم فنی بازرگانی کشتیرانی ج.ا.ا


موضوع: تانکر تور و دریابرد


با سلام


احتراماً، باستحضار می‌رساند شرکت ماروین به‌عنوان شرکت مدیریت کشتی دو تانکر تور و دریابرد بر اساس نیاز شناورها جهت خرید قطعات و انجام تعمیرات اقدام نموده است. مدارک مربوط به این هزینه‌ها در اختیار شرکت مدیریت کشتی قرار گرفته لکن شرکت مدیریت کشتی از تأیید بخشی از هزینه‌های صورت گرفته علی‌رغم پیگیری‌های متعدد با امور فنی مربوطه تأیید ننموده که این امر مشکلات ذیل را به همراه داشته است.



  1. عدم تأیید به‌موقع هزینه‌های جاری باعث باز بودن حساب‌های فی‌مابین و در نتیجه مشکلات حسابرسی پایان سال را به همراه دارد.

  2. با توجه به تغییر روش همکاری شرکت حمل فله با شرکت ماروین، بستن حساب‌های فی‌مابین ضروری می‌باشد.


با توجه به نکات اشاری خواهشمند است موضوع با شرکت مدیریت کشتی پیگیری تا در اسرع وقت نسبت به تأیید هزینه‌ها اقدام مقتضی صورت پذیرد.


علی اکبر غنجی - مدیرعامل


 


جناب آقای کاپیتان ترابیزاده


معاون محترم فنی بازرگانی


موضوع: صورتحسابهای کشتیهای دریابرد و تور


با سلام؛


احتراماً، به پیوست گزارش نهایی صورتحساب‌های ارسال شده توسط شرکت مدیریت کشتی شناورهای تانکر دریابرد و تور 2 که توسط امور فنی 6 این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است جهت استحضار و صدور هرگونه اقدام مقتضی تقدیم می‌گردد.


شایان ذکر است این شرکت هزینه‌های روزانه کشتی‌های اشاری را که توسط آن شرکت انجام گرفته بود جزء به جزء و با دقت بررسی نموده و پس از احصاء کلیه هزینه‌ها و مقایسه با عملیات فنی این شرکت، گزارش سالیانه عملکرد شرکت مزبور را تهیه و تکمیل نمود.


سید رضا سیدعلیزاده - مدیرعامل


رونوشت: جناب آقای دکتر غنجی، مدیرعامل محترم شرکت حمل فله، احتراماً جهت استحضار


 


فایل تصویری a(20)


فایل تصویری a(21)


فایل تصویری a(22)


 


«مستقیم»


جناب آقای مهندس سید علی‌زاده


مدیرعامل محترم شرکت راهبران امید دریا


موضوع: تانکر تور و دریابرد


باسلام؛


احتراما، بازگشت به نامه شماره 763/40060 مورخ 17/04/1397 در ارتباط با دو فروند شناور تانکر تور 2 و دریابرد به استحضار می‌رساند پس از واگذاری مدیریت کشتی تانکرهای دریابرد و تور 2 به شرکت ماروین، مقرر شد عملکرد این شرکت از لحاظ فنی و هزینه‌های مرتبط توسط شرکت مدیریت کشتی ROD به دقت کنترل گردد تا همواره در مسیر صرفه و صلاح شرکت کشتیرانی ج.ا.ا. حرکت نمایند. هزینه‌های فنی و پرسنلی مدیریت کشتی‌های تور و دریابرد بدقت مورد بررسی قرار گرفته و می‌گیرد و کنترل هزینه‌ها بر اساس مقایسه بودجه اختصاصی به شرکت ماروین تاکنون انجام پذیرفته، ضمن اینکه گزارشات مربوطه همواره بصورت آنالیز دقیق ارسال گردیده است. در بررسی‌های صورت گرفته موارد عدم تطابق مشاهده گردیده به شرکت مدیریت کشتی ماروین جهت پاسخ ارائه گردیده که در بعضی موارد، قانع کننده و در مواردی نیز جواب قانع کننده نمی‌باشد.


موارد هزینه‌هایی که باعث عدم تطابق بوده است به شرح ذیل جمع بندی و ایفاد می‌گردد:



  1. (طبق قرارداد BIMCO که فی مابین دو شرکت منعقد گردیده است) بودجه ماهیانه به مبلغ 188,310 دلار آمریکا جهت هر کشتی در نظر گرفته شده است که در ماه‌های نوامبر ۲۰۱۷، دسامبر ۲۰۱۷ ،فوریه ۲۰۱۸ و آوریل ۲۰۱۸ مبالغ به ترتیب 244,302 دلار آمریکا، 220,253 دلار آمریکا، 245,288 دلار آمریکا و 294,297 دلار آمریکا بوده است که به شرح جدول زیر از مبلغ بودجه تخصیص یافته عدول نموده‌اند. در نتیجه هزینه‌های مربوط به Under water survey in lieu of dry docking که در لنگرگاه پیرائوس یونان انجام پذیرفته است مورد بررسی قرار گرفت که مبلغ 223,392 دلار آمریکا از مبلغ كل تعمیرات 41/802,680 دلار آمریکا مورد تائید نبوده و طی بررسی‌های کارشناسانه بقیه موارد مورد تائید می‌باشد.


به پیوست مبانی محاسبات جهت هرگونه بهره‌برداری ایفاد می‌گردد.


4- شایان ذکر است شناور تانکر دریابرد از تاریخ 28/June/2018 تحت نظارت این شرکت قرار ندارد.


فرشاد آریایی‌نژاد - مدیر امورفنی کشتیهای گروه ۶


 


شرکت ماروین یونانی در هنگام تحویل‌گیری کشتی‌های تانکر که مقدر شده بود سه فروند تانکر تازه ساخته شده را به‌صورت Bare boat از کشتیرانی به مدت سه سال اجاره نماید مرتکب تخلف شد و می‌خواست عمداً کشتی‌ها را تحت مالکیت سه شرکت یونانی که خودش ثبت نموده بود درآورد و با اینکه این تخلف آشکار توسط مدیریت ارشد ملاحظه شد اما آنان فریب خوردند و کشتی‌ها را به شرکت متقلب یونانی ماروین دادند:


این سه فروند شناور به نام‌های:



  1. Marvin Faith

  2. Marvin Confidence

  3. Marvin Independence


با اجاره روزانه 8,700 دلار برای هر کشتی از مرداد ماه سال 1397 در اختیار شرکت ماروین قرار گرفته و تاکنون هیچ‌گونه مبلغی بابت اجاره به کشتیرانی پرداخت نگردیده است.


 


فایل تصویری a(26)


فایل تصویری a(27)


فایل تصویری a(28)


 


ارزش هر فروند شناور تانکر اشاره شده در بالا مبلغ 38.5 میلیون دلار آمریکا به‌انضمام یک فروند شناور دریادبرد که از خرداد ماه سال 1396 در اختیار شرکت ماروین قرار گرفته است به مبلغ 28 میلیون دلار مجموعاً به مبلغ 143.5 میلیون دلار توسط شرکت متقلب یونانی تصاحب شده است و راه‌حل مناسبی برای بازپس‌گیری شناور یافت نمی‌شود و با اینکه اینجانب هشدارهای لازم را در خصوص خیانت و سوءاستفاده شرکت ماروین به مدیریت ارشد اعلام نمودم، متأسفانه بنده را عزل نمودند.


از زمان تصاحب کشتی‌های مذکور تا امروز مبلغی بالغ بر 14 میلیون دلار اجاره کشتی در اختیار شرکت ماروین قرار گرفته است و شرکت مذکور پاسخگوی سؤالات کشتیرانی نیست.






  1. ناپدید شدن ۴ فروند کشتی تانکر به نام‌های «دریابرد»، "Marvin Independence"، "Marvin Confidence" و "Marvin Faith" از سری کشتی‌های متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که به‌رغم هشدارهای قبلی داده شده توسط پرسنل دلسوز آن مجموعه از عدم به‌کارگیری و همکاری با شرکت متقلب یونانی ماروین برای اجاره کشتی‌های مذکور، متأسفانه با اصرار آقایان غنجی و علی اکبری و الزام به‌کارگیری این شرکت، کشتی‌های مورد اشاره تحت اجاره قرار گرفت و تاکنون که قریب به یک سال از زمان اجاره کشتی‌ها می‌گذرد، مبلغی به کشتیرانی پرداخت نگردیده است و شرکت مزبور به رغم آگاهی از قرار گرفتن کشتیرانی در فهرست تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده آمریکا، مکارانه خود را یار و همراه کشتیرانی معرفی نموده و با فریب دادن مدیریت ارشد کشتیرانی مرتکب چنین جنایتی گردید.

  2. ارزش کشتی‌های مورد اشاره در بند بالا ۱۳۰ میلیون دلار آمریکا برآورد می‌شود و متأسفانه نه فقط کشتی‌های مذکور به نوعی توسط شرکت یونانی ماروین تصاحب شده است بلکه مبلغ اجاره آن نیز از رقم ۱۴ میلیون دلار تجاوز نموده و همانگونه که در بند بالا بدان اشاره گردید مبلغی حتی ناچیز به کشتیرانی پرداخت نگردیده است. اجاره روزانه کشتی دریابرد مبلغ 7000 دلار آمریکا و سه فروند کشتی‌های دیگر روزانه مبلغ 8,700 دلار آمریکا می‌باشد.

  3. از آنجایی که عملکرد شرکت متقلب یونانی ماروین در سال ۱۳۹۶ مورد ارزیابی قرار گرفته بود و گزارش‌های تخلفاتی آن نیز از جمله صدور صورتحساب‌های جعلی به مبلغ قریب به 250,000 دلار آمریکا به مراجع ذیربط ارسال گردیده بود، باز هم اصرار و پافشاری بعضی از آقایان در مجموعه کشتیرانی برای بکارگیری شرکت مزبور، در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و جای تأمل و بررسی دارد.

  4. شرکت ماروین در تابستان ۱۳۹۷ و دقیقاً در زمان تحویل‌گیری سه فروند کشتی‌های تانکر که با نام ماروین شروع می‌شود مرتکب تخلف گردید و با نیرنگ و فریب نسبت به ثبت کشتی‌های مذکور در شرکت‌های یونانی ثبت شده توسط خودش اقدام نمود و با اینکه مدیران ارشد کشتیرانی از این موضوع آگاهی پیدا نمودند باز هم عزم خود را جزم نمودند و به رغم آگاهی از انجام تخلف شرکت مزبور، کشتی‌های اشاری را در اجاره شرکت ماروین قرار دادند و تاکنون که قریب به یک سال از زمان اجاره کشتی‌ها می‌گذرد شرکت ماروین پاسخگوی شرکت کشتیرانی نیست و کشتی‌ها را به تملک خود در آورده است.

  5. شرکت ماروین در سال ۱۳۹۶ از طریق آقای علی اکبری به کشتیرانی ورود نمود و بدون آنکه تحقیقات کاملی از شرکت مزبور صورت پذیرد دو فروند کشتی تانکر کشتیرانی به نام‌های «دریابرد» و «تور ۲» به‌صورت اجاره کامل در اختیار شرکت ماروین قرار گرفت و از آن زمان تخلفات آن شرکت آغاز گردید به نحوی که نه فقط مبلغ اجاره داده نمی‌شد بلکه هزینه‌های فنی نامرتبطی نیز از سوی آن شرکت به کشتیرانی اعلام می‌گردید که به رقم نزدیک ۲۵۰ هزار دلار رسیده بود و به رغم اعلام وزارت اطلاعات به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص رعایت احتیاط از به‌کارگیری شرکت ماروین، باز هم این اتفاق رخ نداد و کشتی‌های بیشتری نیز به آن شرکت داده شد و ثمره این بی خردی، آن شد که چهار فروند کشتی تانکر که در بندهای بالا توضیح داده شد ناپدید گشته و منافعی نیز برای کشتیرانی نداشته است و از آنجائیکه قراردادی سه ساله فی مابین کشتیرانی و شرکت ماروین منعقد گردیده است بازگشت آن شناورها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب