دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

چرا از مدیریت نوین مالی عقب مانده‌ایم؟!/ اثرگذاری متغیر‌های بنیادی در اقتصاد

چرا از مدیریت نوین مالی عقب مانده‌ایم؟!  اثرگذاری متغیر‌های بنیادی در اقتصاد
تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به نیاز ورود فناوری به مدیریت مالی، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم از فناوری برای کنترل و مدیریت بهتر ارز استفاده کنیم چراکه تحریم‌ها، اقتصاد منزوی و نبود مشارکت با بانک‌های بین‌المللی و نبودن در بازار‌های جهانی موجب شده از مدیریت نوین مالی عقب بمانیم.
کد خبر : 933167

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، تضعیف پول ملی به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی، رابطه مستقیم با نرخ ارز در کشور دارد. شاخصه‌های مهم و اثرگذاری مانند ارزش افزوده، تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی، صادرات شرایط اقتصادی کشوررا رقم می‌زند.

ابزار‌های لازم برای مدیریت بازار ارزچیست؟ نرخ ارز به عنوان یکی از این ابزارها در دست بانک مرکزی قرار دارد؟! حسن حیدری تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا در رابطه با ضرورت تقویت زیر ساخت بزرگترین مرجع مالی کشور، گفت: بانک مرکزی به صورت قانونی مسئول مدیریت سیاست پولی و ارزی و تخصیص ارز است، اما نقشی بر تغییر و تعیین نرخ ارز ندارد.

کارشناس اقتصاد پولی و رمز ارز گفت: تغییر نرخ ارز وابسته به درآمد‌های نفتی، ورود و خروج ارز، عرضه و تقاضای ارز خارجی، صادرات و واردات، کسری بودجه دولت و تحریم‌ها است و مدیریت هیچ کدام از موارد گفته شده در دست بانک مرکزی قرار ندارد.

اثرگذاری متغیر‌های بنیادی دراقتصاد

دلار

حیدری با اشاره به لزوم همراهی دولت چهاردهم با بانک مرکزی، گفت: دولت‌ها در مدیریت و کنترل سیاست‌های پولی و ارزی و تخصیص ارز از بانک مرکزی پشتیبانی می‌کند، اما متغیر‌های بنیادی و فاندامنتال اقتصادی عمدتا بدون دخالت بانک مرکزی به صورت تخصصی در دست دولت است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به نیاز ورود علم و تکنولوژی به بحث مدیریت مالی کشور، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم از فناوری بروز دنیا برای کنترل و مدیریت بهتر ارز استفاده کنیم چرا که تحریم ها، اقتصاد منزوی و نبود مشارکت در بانک‌های بین المللی و همچنین حضورنداشتن در بازار‌های جهانی باعث می‌شود به فناوری بروز جهان دسترسی نداشته باشیم و از هر مرحله مدیریت نوین مالی عقب بمانیم.

وی افزود: کشور‌های در حال توسعه و پیشرو برای کنترل و مدیریت بازار ارز می‌توانند ابزار‌های مشتقه را از بازار‌های مالی خریداری و بکارگیرند. اما تنها ابزار در دست دولت و بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت ارز، مداخله مستقیم است که به معنی خرید فروش ارز در بازار فردوسی و.. و همچنین تغییر در نرخ سود بانکی، محدودیت و ممنوعیت است.

کارشناس اقتصاد پولی و رمز ارز ادامه داد: امروز شاهد افزایش نرخ ارز با توجه به رشد نقدینگی، کسری بودجه و تورم هستیم. نرخ فعلی ارز باید با استفاده ازابزار‌های فناورانه جهت توقف و تثبیت، کنترل و مدیریت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب