دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1398 - 14:00
عبدالباری عطوان:

ایران برای حفظ برجام انعطاف‌پذیری زیادی نشان داده است/ خسارت‌بار بودن شرط‌بندی بر سر قول و قرارهای اروپا

تحلیلگر برجسته جهان عرب در گزارشی نوشت: انعطاف‌پذیری در دیپلماسی مطلوب و ضروری است، ولی هر زمان که طرف مقابل قدر آن را بداند و واکنش متقابل نشان دهد. این انعطاف‌پذیری را در حال حاضر از سوی آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها شاهد نیستیم.
کد خبر : 414271

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عبدالباری عطوان در تحلیلی از آغاز گام سوم کاهش تعهدات ایران در قبال برجام نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با اظهارات اخیر خود خط بطلانی بر همه گزارش‌هایی کشید که نشان می‌داد احتمال دارد وی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک‌سوم پایانی ماه جاری میلادی با یکدیگر دیدار کنند.


روحانی که روز دوشنبه برای شرکت در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس حضور یافته بود، تأکید کرد ایران تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشته و ندارد و مسیر راهبردی کشور در این زمینه بر پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال استوار است.


روحانی برای نجات برجام انعطاف نشان داد


این تحلیلگر برجسته عرب‌زبان افزود: رئیس‌جمهور ایران برای یافتن راه حلی که موجب نجات توافق هسته‌ای از خطر شکست شود، انعطاف‌پذیری زیادی را در مذاکرات با سه کشور اروپایی فرانسه ، انگلیس و آلمان نشان داده و همچنان بر پایبندی کشورش به این توافق بین‌المللی تأکید کرده است. در این راستا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری نشست «گروه هفت» فرستاد، ولی سه کشور اروپایی موفق نشدند آمریکا را به کاهش تحریم‌ها و پذیرفتن پیشنهادهای اروپا راضی کنند. اروپا نتوانست آمریکا را با پیشنهادهای خود برای ایران ازجمله تضمین مالی حدود 15 میلیارد دلاری و اجازه فروش روزانه 700 هزار بشکه نفت راضی کند، زیرا اسرائیل نفوذ و سیطره کاملی بر تصمیمات شخصی یا گروهی آمریکایی‌ها دارد.


محمدجواد ظریف


عطوان با بیان اینکه شرط‌بندی بر سر قول و قرارهای طرف اروپایی به عنوان شریک فعال در برجام نتیجه‌ای جز خسران ندارد، نوشت: اروپایی‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند با یکدیگر هم‌صدا و هم‌رأی باشند، زیرا به آمریکا وابسته هستند و بنابراین نمی‌توانند به‌عنوان یک ابزار فشار علیه واشنگتن عمل کنند. حتی اگر بخواهند چنین کاری انجام دهند، تمایلی به استفاده از همه ابزارهای خود ندارند.


اجرای گام سوم کاهش تعهدات پاسخی قوی به اروپایی‌هاست


عبدالباری عطوان می‌نویسد: اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در قبال توافق هسته‌ای شاید بتواند قوی‌ترین پاسخ به این تردید اروپایی‌ها نسبت به موضع‌گیری تهران باشد و می‌تواند علاوه بر صداقت، هیبت و جایگاه بالای ایران را حفظ کند. در دو گام گذشته ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را بیش از یک‌صد کیلوگرم از سقف مشخص شده در توافق هسته‌ای (که 300 کیلوگرم بود) افزایش داد، غنی‌سازی را از 3.5 درصد به بیش از پنج درصد رساند و تعداد سانتریفیوژهای فعال در نیروگاه اراک را بعد از فعال‌سازی افزایش داد.


نیروگاه هسته ای اراک


این تحلیلگر برجسته عرب‌زبان تأکید کرد: تدابیری را که ایران می‌خواهد در گام سوم اتخاذ کند و در حال اجرایی کردن آن است، نمی‌دانیم و این نتیجه عدم دستیابی اروپایی‌ها به نتیجه مشخص بر سر پیشنهادهایی است که درباره آنها توافق شده بود، ولی چیزی که خوب مشخص است، این است که سخت است بتوان باور کرد اروپا هم‌زمان با آغاز گام سوم کاهش تعهدات ایران بتواند با آمریکا به توافقی دست یابد. این به دلیل کمبود وقت نیست، بلکه آمریکایی‌ها اصلاً تمایلی ندارند که پاسخگو باشند و محاصره اقتصادی ایران را لغو کنند. ما (به‌عنوان مردم کشورهای عربی) از ایران می‌خواهیم که در مقابل آمریکا بایستد و میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را در روزهای آینده به 10 یا حتی 20 درصد برساند.


عطوان با بیان اینکه آمریکا تمایل ندارد تحریم‌های ایران را بکاهد و اجازه صادرات نفت خود را بدهد، نوشت: واشنگتن کوتاه آمدن از خواسته‌های (نابجای) خود را به دست کشیدن ایران از توان موشکی و توقف حمایت‌ها از متحدانش در لبنان (حزب‌الله)، عراق (حشدالشعبی) و سوریه منوط کرده است. اینها همان شروطی است که بارها اسرائیل با هدف به زانو درآوردن ایران مطرح کرده بود.


آمریکا و اروپا انعطاف‌پذیر نیستند


عبدالباری عطوان نوشت: موضع‌گیری قاطع و مبتنی بر ارکان ملی است که معادلات را به سود ایران تغییر می‌دهد و می‌تواند نقش مهمی در لغو تحریم‌ها و محاصره داشته باشد، تجسم عینی این موضوع را ما در ساقط کردن پهپاد (جاسوسی) پیشرفته آمریکا که حریم هوایی ایران را نقض کرده بود، شاهد بودیم و در موردی دیگر، فشاری بود که ایران بر دولت جبل‌الطارق وارد کرد تا در نهایت نفت‌کش ایرانی که از سوی انگلیسی‌ها توقیف شده بود، آزاد شود.


پهپاد گلوبال هاوک


عبدالباری عطوان در پایان نوشت: انعطاف‌پذیری در دیپلماسی مطلوب و بلکه ضروری است، ولی هر زمان که طرف مقابل قدر آن را بداند و واکنش متقابل نشان دهد. این انعطاف‌پذیری را در حال حاضر ما از سوی آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها شاهد نیستیم، زیرا تفسیر آنها از انعطاف‌پذیری ضعف و تسلیم شدن است؛ موضوعی که معتقدم موضع رسمی نظام ایران و مردمش آن را نمی‌پذیرند.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته