دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام بابادایی در گفتگو با آنا:

امام حسین(ع) محور مهر و مروت در جامعه است

یک کارشناس مذهبی گفت: همه افراد جامعه باید نسبت به هم مهر، مروت و احساس مسئولیت داشته باشند که محور این صمیمیت امام حسین (ع) است.
کد خبر : 413542

حجت‌الاسلام بابادایی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین(ع) گفت: در عبادات و تکالیفی که خداوند متعال برای انسان قرار داده، عبادات به دو دسته تقسیم می‌شوند، عبادات فردی و عبادات اجتماعی. عبادات فردی هر چقدر هم که ثواب بالایی داشته باشند و از جایگاه خوبی برخوردار باشند به هیچ وجه به عبادات جمعی نمی‌رسند و به‌طور کلی می‌توان گفت که کمال انسان در کثرت ذکر و نماز و عبادات فردی نیست. هر چند عبادات فردی پله‌هایی هستند در راه رسیدن به کمال و در این شکی نیست.


معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه استان تهران بیان کرد: با دقت در آیات، روایات و سیره اهل بیت(ع)، خداوند متعال خطاب به انسان‌ها می‌فرمایند بین هم باید با محبت، مهر و عشق زندگی کنید. یعنی همه افراد جامعه باید نسبت به هم مهر داشته باشند، نسبت به هم احساس مسئولیت و تکلیف داشته باشند و زندگی را بر اساس مهر و محبت و صمیمیت بین هم باید پایه‌ریزی کنند، محور این صمیمیت، مهر و مروت ولی خدا و ولایت است.


بابادایی عنوان کرد: در کربلا شاهد این هستیم که یاران آقا اباعبدالله(ع) برای یک هدف مقدس در کنار هستند، بالاترین لذت را می‌برند و با عشق و محبت کنار هم قرار گرفته‌اند. یک همبستگی عجیبی بین یاران هر چند اندک اباعبدالله(ع) وجود دارد، کنار هم قرار گرفته‌اند و این بسیار زیبا، شیرین و لذت‌بخش است. 


وی با اشاره به اینکه رابطه پُر مهر بین ولیّ و یاران‌شان در تمام لحظه‌های واقعه کربلا جاری است و جلوه‌گری می‌کند، بیان کرد: رابطه پُرمهر امام و یارانشان در جایی به قله خودش می‌رسد، زمانی که حضرت بالای سر شهدا قرار می‌گیرند و در آخرین لحظات، بر بالین این شهدا حاضر می‌شوند و آن روابط و کلماتی که بین‌شان رد و بدل می‌شود و آن مطالبی که حضرت مطرح می‌کنند، آن دیگر اوج مهر، علاقه و عشق اباعبدالله(ع) به یاران‌شان و همچنین این رابطه متقابلاً از طرف یاران به اباعبدالله‌(ع) است.


معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه استان تهران ضمن بیان اینکه رابطه امام حسین(ع) با یارانشان الگوی مطلوبی است که خداوند متعال از انسان انتظار دارد و کمال انسان در همین رابطه است، اظهار کرد: این رابطه را در حکومت امام زمان(عج) هم می‌بینیم. در حکومت مهدوی عبادات فردی زیاد است اما کمال‌شان به این عبادات فردی نیست. کمال در زمان حکومت امام زمان(عج) به این است که در آن جامعه ظلم نیست، همبستگی وجود دارد، مهر و امنیت وجود دارد و همه با هم هستند تا حدی که در آن جامعه نیازمندی پیدا نمی‌شود تا صدقه مؤمنان را دریافت کند. نعمات از زمین و آسمان بر مؤمنان می‌بارد. این کمال انسان است. حکومت مهدوی نمونه خیلی زیبا و عالی از کمال انسان است که ریشه در کربلا دارد.


وی درباره در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توانیم به محرم وارد شده و استفاده کافی ببریم، تشریح کرد: بنده توصیه‌ام این است که همه مریدان اباعبدالله(ع) با یک نگاه عمیق و جدی رابطه پُرمهر ولی و مؤمنین را در نظر بگیریم و نسبت به یکدیگر هم مهربانی داشته باشیم و به وظیفه اجتماعی خودمان عمل کنیم. این وظیفه اجتماعی، زندگی با مهر و عشق بین هم و استحکامش با ولیّ که الان حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداست.


بابادایی شرط محقق شدن جامعه ایده‌آل را عمل تک‌تک افراد جامعه به وظایف اجتماعی دانست و گفت: مبارزه با ظلم، مسئله استکبارستیزی، مسئله طرفداری و حمایت از مظلوم، هم‌دردی و رسیدگی به احوال دیگران، همه اینها موارد و تکالیفی است که هر فرد شیعه عزادار باید بتواند آنها را در حد توان انجام دهد.


انتهای پیام/4072/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته