دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1398 - 13:29
فخاری:

مراکز بهاران نباید به مرکز ترک اعتیاد تبدیل شود

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت 9 مرکز بهاران در تهران اظهار کرد: مراکز بهاران نباید به مرکز ترک اعتیاد تبدیل شود و این مراکز در حوزه حرفه‌آموزی به وظایف خود عمل نکردند.
کد خبر : 413468
5454.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، الهام فخاری در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عملکرد ضعیف سازمان خدمات اجتماعی و معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران در مراکز بهاران اظهار کرد: مطابق دستورالعمل، مرکز توانمندسازی بهاران مجتمعی محسوب می‌شود که خدماتی شش‌گانه شامل اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارت‌آموزی، کارآفرینی، اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه را به مددجویان ارائه می‌کند.


وی ادامه داد: گروه هدف در مراکز بهاران شامل افرادی می‌شود که نیازمند اقدامات انتقالی یا موقت بین بهبودی اولیه یا زندگی گذشته و زندگی جدیدشان دارند که از طریق مراکز اقامتی کوتاه‌مدت و مناطق شهرداری به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.


نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که نحوه پذیرش مددجویان در این مراکز به‌ دو صورت داوطلبانه و جمع‌آوری از سطح خیابان و معابر عمومی است، گفت: براساس دستورالعمل طول مدت اقامت در این مراکز بنابر حکم قضائی ویژه معتادین از 3 تا 6 ماه است.


فخاری در ادامه از واگذاری مدیریت مراکز بهاران به سازمان بهزیستی بدون مصوبه شورا سخن به‌میان آورد و اذعان کرد: در آغاز سال 98 خبری مبنی بر پیگیری ایجاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با سازمان بهزیستی در خصوص واگذاری این مراکز مطرح شد که متأسفانه هیچ نوع هماهنگی با کمیسیون ناظر که کمیسیون فرهنگی اجتماعی است در این راستا صورت نگرفته است. 


وی افزود: در صورت بررسی عملکرد مراکز بهاران متوجه می‌شویم که به جز مناطق ۵، ۸، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹ و ۲۰ در سایر مناطق 22 گانه شهرداری تهران مرکز بهاران وجود ندارد و تعداد آنها براساس گزارش سازمان خدمات اجتماعی 9 مرکز است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که در اسفند 97 ظرفیت این 9 مرکز 641 نفر بوده که میزان پذیرش شده افراد در آن‌ها 382 نفر بوده است گفت: 40 درصد از ظرفیت مراکز بهاران در سال 97 خالی ماند.


فخاری در ادامه از ضعف عملکرد این مراکز در برآورده کردن هزینه‌هایشان سخن به‌میان آورد و گفت: برخی از این مراکز به‌جای پایبندی به وظایف مشخص شده اقدام به نگهداری معتادان و تبدیل مراکز بهاران به مرکز ترک اعتیاد کرده‌اند.


نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از کاستی‌های مهم این مراکز را فقدان حرفه‌آموزی دانست که می‌بایست این موضوع پیش از واگذاری مراکز به پیمانکاران از سوی  سازمان خدمات و رفاه اجتماعی پیگیری می‌شد.


وی با اشاره به این مطلب که خبر واگذاری مراکز بهاران بدون ارائه لایحه و مصوبه شورا منتشر شد، گفت: باتوجه به اینکه این‌کار در تضاد با سیاست‌های برنامه سوم توسعه شهری است، موضوع در کمیته اجتماعی مورد پیگیری قرار گرفت اما سازمان خدمات اجتماعی همکاری موثر و به هنگام نداشته و پس از پیگیری‌های متعدد، اسناد درخواستی را به‌طور کامل ارائه نداده است.


این عضو شورای شهر تهران در پایان ضمن تأکید بر لزوم حساسیت بیشتر بر عملکرد نظارتی فعالیت پیمانکاران از سوی شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری عنوان کرد: به نظر می‌رسد ضرورت دارد شورا درباره وظایف نظارتی شهرداری نسبت به سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه خود در خصوص انتخاب و عملکرد پیمانکاران حساس‌تر عمل کرده و تلاش کند اصلاحات لازم در سازمان خدمات اجتماعی رخ دهد.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته