دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1398 - 14:00
امیرحسین صفدری*

دفاع از حقوق حیوانات نیازمند وضع قانون است

وضع قانون برای حمایت از حیوانات باید به مانند حقوق انسان‌‌ها رعایت شود زیرا حیوانات هم از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی و حق استفاده از حیات وحش برخوردارند.
کد خبر : 413076
سگ+خیابانی.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- در مکتب اسلام به‌عنوان مکتب برتر در تمام ادیان، درباره دفاع از حیوانات و حمایت از آن‌ها قوانین و مقرراتى وضع شده است که بیانگر جامعیت این مکتب بوده و یکی از مظاهر خلقت خداوند متعال که نقشی مهمی در نظام طبیعت و زندگی بشری دارد وجود حیوانات و گیاهان است.


فرموده خداوند متعال است که به پاس نعمت‌هایش او را شکرگزار باشیم نه ناسپاسی کنیم؛ اما در عصر حاضر همگام با تحولات همه‌جانبه در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، سوءاستفاده از محیط زیست و حیوانات سرعت چشمگیری داشته که از جمله نمونه‌های این استفاده نابه‌جا پدیده حیوان آزاری است.


حیوان‌آزاری یکی از انواع بداخلاقی و خشونت علیه حیوانات و نقض حقوق آن‌هاست که در بسیاری از کشورها جرم تلقی شده، اما متأسفانه در قوانین حقوقی داخلی، جرم‌‌انگاری نشده است و صرفاً یک ماده به صورت عام و کلی در قانون مجازات وجود دارد که جنبه حمایتی از حیوانات ندارد.


برابر ماده 680 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات هر کس برخلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده کند، به حبس از 2 تا 10 سال محکوم خواهد شد و هرگونه تعدی مستوجب مسئولیت است؛ در این میان قابل ذکر است که قانونگذار باید نگاه گسترده‌تری نسبت به این موضوع داشته باشد و قانون جامع و کامل‌تری که به صورت مستقل از حقوق حیوانات حمایت کند را به تصویب برساند و با انتخاب یک عنوان جزایی خاص با این مضمون به حمایت جامع تری‌از حقوق حیوانات بپردازد تا هیچ شخصی به خودش اجازه ندهد حقوق حیوانات را نقض کند و به آن ها آسیبی وارد کند. 


حیوان‌آزاری از نمونه ‌های بارز اختلالات روحی و روانی است چرا که یک انسان سالم از آزار دادن حیوانات خوشحال نمی‌شود، فردی که حیوان‌آزاری می‌کند، نه‌ تنها برای حیات وحش و محیط زیست بلکه برای جامعه انسانی نیز زیانبار و خطرناک می‌باشد چرا که این شخص به هم نوع خودش هم رحمی نمی‌کند. 


حیوانات بخشی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می‌دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش مؤثر و غیرقابل انکاری دارند. باید توجه داشت که این ضعف قوانین داخلی می‌‌باشد چرا که هنوز هم قانونی در رابطه با حقوق حیوانات به تصویب نرسیده است. قانونگذار باید قانونی به تصویب برساند که ضمانت اجرای قوی داشته باشد تا حقوق حیوانات هم به‌درستی رعایت شود تا شاهد حیوان آزاری در جامعه نباشیم.


نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید با توجه به حقوق انسانی که وضع می‌کند، قانونی وضع کنند که حقوق حیوانات هم به مانند حقوق ما انسان‌‌ها رعایت شود زیرا که حیوانات هم از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل‌کشی، حق استفاده از حیات وحش و...برخوردارند و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به آنها یا حقوق آنها، به منزله نقض حقوق آنان محسوب می‌شود.


آیات و روایات بسیار زیادی در خصوص حمایت از حیوانات وجود دارد و هر گونه آزار و اذیت حیوانات را قرآن و معصومان ما منع کرده‌اند و عذاب اخروی را نسبت به‌کسانی که حیوان آزاری می‌کنند متذکر می‌شوند. خداوند متعال در  آیه 60 سوره عنکبوت و در آیه 38 از سوره انعام به این موضوع اشاره می کند.


متأسفانه در چند روز قبل هم شاهد آزار و اذیت حیوانات بودیم و فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که باعث جریحه‌دار شدن روحیه مردم و برهم زدن نظم عمومی جامعه شد این گونه برخورد با حیوانات مصداق یک عمل غیرانسانی می‌باشد زیرا که به‌طور صریح حقوق حیوانات را نقض کرد و حیوانات به طور تأسف‌باری مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، به راستی هر انسان عادی بر روی این کره خاکی این عمل غیرانسانی و غیر اخلاقی را محکوم و منع می‌کند، مردم عزیز هر گونه آگاهی از حیوان آزاری را چه در فضای مجازی چه در فضای حقیقی به سرعت به پلیس اطلاع دهند تا به این امر رسیدگی شود. امیدواریم روزی فرا برسد تا حیوانات هم مانند ما انسان‌ها با خیال آسوده و دور از هر آسیب و ظلمی در حق‌شان در طبیعت زندگی کنند و زیبایی طبیعت را دو چندان کنند.


*پژوهشگر حقوقی


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته