دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1398 - 19:03
رحمانی:

آینده شغلی رشته علوم تربیتی، بسیار امیدبخش است

رشته علوم تربیتی از رشته های دانشگاهیست که یافته های علمی روانشناسی و جامعه شناسی و سایر رشته های علوم اجتماعی را به شکل کاربردی در فرایند تعلیم و تربیت کودکان و دانش آموزان مورد استفاده قرار می دهد و ماهیت میان رشته ای آن موجب جامعیت این رشته دانشگاهی شده است.
کد خبر : 412679
ac-image-e115420140962y.jpeg

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری آنا از اصفهان، جهانبخش رحمانی مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با اعلام این مطلب افزود: هدف این رشته تحصیلی از یک‌سو فراهم ساختن فرصت‌های یادگیری هرچه بیشتر برای گروه‌های علاقه‌مند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور است. فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند علاوه بر پیش‌بینی‌ نیازهای آموزشی یک کشور، مراحل برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روش‌های بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.


رحمانی اظهار کرد: امروزه آموزش با همه جنبه‌های زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هراندازه که جامعه ما پیچیده‌تر شود، آموزش‌وپرورش نقش مهم‌تری در حل مسائل آتی و رشد انسان‌ها پیدا می‌کند. به همین دلیل موقعیت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایده‌آل می‌دانند و معتقدند که فارغ‌التحصیلان علوم تربیتی و مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی باید آینده خود را در فردا ببینند.


مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه است و بدون بهره‌گیری از شاخه‌های مختلف آموزشی، نمی‌تواند توسعه همه‌جانبه داشته باشد، عنوان کرد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند. تعدادی نیز در سازمان‌های دولتی از جمله سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و برنامه‌وبودجه فعالیت می‌کنند و نیز مجوز تأسیس آموزشکده‌های درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم،‌ می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.


رحمانی افزود: از تخصص‌های مرتبط با علوم تربیتی، آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی و دبستانی است که به‌عنوان حساس‌ترین مقطع آموزشی محسوب می‌شود چراکه آموزشی که از آغازین ماه‌های تولد آغاز و تا ششمین سال زندگی کودک ادامه می‌یابد، بسیار مهم است، زیرا کودکان در چنین سال‌هایی، مراحل مهم و حساس زندگی خود را از نظر شخصیتی،‌ اجتماعی و آموزشی پشت سر می‌گذرانند و در واقع 6 سال اولیه زندگی از لحاظ رشد هوش و شکل‌گیری شخصیت، دورانی سرنوشت‌ساز است.


مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: آموزش‌وپرورش دبستانی مهم‌ترین حلقه از حلقه‌های نظام آموزش‌وپرورش است و کودکان در این دوره در مراحل بسیار مهم رشد جسمانی،‌ عاطفی، ذهنی به سر می‌برند، از همین ‌رو توجه به این دوره از آموزش‌وپرورش باید از اولویت خاصی برخوردار باشد. هدف گرایش آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی و دبستانی تربیت متخصصانی است که بتوانند قوای جسمی،‌ عاطفی، روانی،‌ اجتماعی و اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی را پرورش دهند. فارغ‌التحصیل این گرایش علاوه بر کار در آموزش‌وپرورش و مهدکودک‌ها و آمادگی‌ها در صورت داشتن سرمایه‌ لازم می‌تواند مجوز تأسیس مهدکودک و آمادگی را بگیرد و در این زمینه به‌طور خصوصی فعالیت کند. همچنین می‌تواند در مراکز مرتبط با کودکان مانند کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی به‌عنوان کارشناس حضور داشته باشد.


وی عنوان کرد: بعلاوه توجه به آموزش‌وپرورش کودکان استثنائی نیز از موضوعات مطرح در این رشته است، هدف از آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی فراهم آوردن فرصت‌های مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان است. در این گرایش به کودکان دارای مشکلات ذهنی و جسمی بیشتر پرداخته می‌شود و متخصصان کودکان استثنایی تلاش می‌کنند تا با توجه به ویژگی‌های عقلانی و جسمانی آنان، توانایی‌های ذهنی و جسمی آن‌ها را به حداکثر برسانند.


رحمانی در پایان تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانش‌آموزان استثنایی و مراکز نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی فعالیت کنند همچنین می‌توانند کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب‌مانده ذهنی در مؤسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان‌ بهزیستی کشور شوند.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته