دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مردم زاهدان در مجلس در گفتگو با آنا:

صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت حاصل بی‌برنامگی آقایان است/ علیه دستگاه‌های دولتی طرح شکایت می‌کنم

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقاد من از مسئولان امر(شرکت پخش و پالایش نفت جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان و سیستم حمل و نقل بار) به بی‌برنامگی آنان برمی‌گردد.
کد خبر : 411932
N83053909-72582103.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ این روزها گذرتان به هر شهری از مرکز و جنوب استان سیستان و بلوچستان بیفتد، حال و هوای عید به سرتان می‌زند. صف‌های طولانی و شانه به شانه خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت، نظر مردم و به‌خصوص گردشگران را به خود جلب می‌کند.


سوخت‌رسانی به خودروها در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان چنان به معضل بزرگی تبدیل شده که عده‌ای منفعت‌طلب از این آشفته بازار استفاده کرده و حاضر می‌شوند بنزین و گازوئیل را به پنج برابر قیمت واقعی خریده و آن را در بازار آزاد یا بیرون شهر به 10 برابر قیمت یا بیشتر بفروشند.


برخی سودجویان سعی کرده‌اند خروج آمریکا از برجام، افزایش قیمت دلار و کمبود سهمیه بنزین را در به وجود آمدن ترافیک در جایگاه‌های سوخت تأثیرگذار بدانند؛ در حالی‌‌که افزایش قیمت سوخت قاچاق در مرز ایران با پاکستان و افغانستان دلیل اصلی این اتفاق بوده است.


قاچاقچیان و خرده‌فروشان که با افزایش جهشی سوخت مواجه بودند؛ بهترین کار برای پیشبرد نقشه‌های شوم خود را در خرید سوخت از شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان دیدند و به این ترتیب در روز ده‌ها تانکر سوخت جابه‌جا شد.


مشاهده صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت در استان سیستان و بلوچستان مؤید این موضوع است که عده‌ای منفعت‌طلب قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بدون در نظرگرفتن منافع مردم  با خرید خودروهای سنگین و سبک اقدام به فروش سوخت با قیمت‌های باورنکردنی کنند.


این سودجویان با به راه‌اندازی شایعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی موقعیت خود را در فروش غیرقانونی سوخت مستحکم‌تر می‌کنند.


به گفته احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان؛ فردی در سراوان از راه فروش سوخت با خودروهای سبک و سنگین یک‌میلیارد تومان در روز به جیب می‌زند.


مسئولان استان سیستان و بلوچستان برای جلوگیری از این موضوع طرح کدینگ را برای تأمین سوخت مسافران خارج از استان راه‌اندازی کردند؛ اما این طرح فعلاً نتوانسته از فضای ملتهب جایگاه‌های سوخت بکاهد.


براین‌اساس؛ برای پیگیری این موضوع و اقدامات مجلس شورای اسلامی گفتگویی را با علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم که متن این گفتگو در پی می‌آید:


آنا: آقای دکتر؛ قطعاً از فضای ملتهب جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان اطلاع دارید. رانندگان خودروهای سنگین از به وجود آمدن ترافیک در جایگاه‌های سوخت ناراضی‌اند و آن را مانعی در راه درآمدزایی خود می‌دانند؛ چراکه معتقدند باید 3 تا 4 ساعت در صف بنزین یا گازوئیل وقت بگذرانند. در مجلس اراده‌ای برای ساماندهی این موضوع وجود دارد؟


یارمحمدی: ابتدا عرض کنم بنده انتقادهایی را به برخی مسئولان به دلیل تراکم صف جایگاه‌های سوخت داشته‌ام و از سوی دیگر تعداد زیادی از رانندگان با حضور در حوزه انتخابیه‌ام نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند.


اختصاص جایگاه سوخت به کاهش تراکم خودروها کمک نکرده است


علیم یارمحمدی


برنامه‌ریزی در راستای حمل بار در مبادی ورودی و خروجی بندر چابهار، میرجاوه، نیلک(چابهار) که از مسیر زاهدان عبور می‌کند، مناسب نیست؛ چراکه این خودروها مجبورند در حاشیه شهرها اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند.


طرح کدینگ برای خودروها (به‌خصوص خودروهای سنگین) اجرایی شده و معرفی‌نامه سیستم حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را نیز این خودروها دارند؛ بنابراین هم باید بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و هم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی (استان سیستان و بلوچستان دو پالایش نفتی در جنوب و مرکز دارد) باید در این راستا مدیریت درستی داشته باشند.


در تماس با مسئولان این مراکز خواستار پاسخ آنان به ترافیک در جایگاه‌های سوخت شدم که گفتند تعدادی از جایگاه‌های سوخت را برای کاهش تراکم به این امر اختصاص داده‌ایم؛ اما این کار نیز به کاهش خودروها در جایگاه‌های سوخت کمکی نکرده است و صف‌ها هم‌چنان طولانی است و قول دادند این موضوع را در اسرع وقت برطرف و نتیجه را اعلام کنند؛ اما تا این لحظه هیچ پاسخی به من نداده‌اند.


انتقاد من از مسئولان امر(شرکت پخش و پالایش نفت جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان و سیستم حمل و نقل بار) به بی‌برنامگی آنان برمی‌گردد. با معین کردن جایگاه‌های سوخت می‌توان از بسیاری از این نابسامانی‌ها جلوگیری کرد.


آنا: با تمام این تفاسیر تراکم در جایگاه‌های سوخت هنوز ساماندهی نشده که هیچ؛ بلکه بدتر هم شده است. دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟


یارمحمدی: بله حق با شماست. همان‌طور که گفتم به مسئولان امر تذکر دادم که هرچه سریع‌تر ترافیک جایگاه‌های سوخت را با برنامه‌ریزی ساماندهی کنند؛ چراکه من هم باید پاسخگوی مردم باشم. نامه مکتوب را همراه با مستندات به مسئولان امر ارائه می‌کنم و متن این نامه در حال آماده‌سازی است.


آنا: شایعاتی مبنی بر کمبود جایگاه سوخت در شهرهای مختلف استان به گوش می‌رسد. شما تأیید می‌کنید؟


یارمحمدی: جایگاه‌های سوخت در حاشیه شهرها در حال خدمات‌رسانی به مردم است؛ اما در داخل شهرها مشکلات جایگاه‌ها با ازدحام خودروها مواجه است.


آنا: واکنش سایر نمایندگان به مشکلات پیش آمده برای جایگاه‌های سوخت سیستان و بلوچستان چیست؟ آیا بهارستانی‌ها برنامه‌ای برای ساماندهی این موضوع در دستور کار دارند؟


یارمحمدی: باید از طریق دستگاه‌های امر این موضوع را پیگیری کنیم و مجلس کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ تنها نگرانی ما این است که فقط استان سیستان و بلوچستان دارای طرح سوخت کدینگ است و مردم مجبورند بر مبنای این کد سوخت‌گیری کنند؛ اما در سایر استان‌های کشور طرح کدینگ انجام شده؛ اما اجرایی نشده است و سهمیه مردم محدود نیست.


اکنون در سیستان و بلوچستان کارت خودرو جایگزین کارت سوخت شده است. اگر طرح کدینگ در استان اجرایی شده با توجه به بُعد مسافت‌ها در بلوچستان مرکزی و جنوبی است. به عنوان مثال از دروازه سیستان تا روستاها 170 کیلومتر و فاصله شهرها نیز حداقل 175 تا 200 کیلومتر است.


فواصل شهرها و روستاها با مراکز استان زیاد است و مردم مجبور می‌شوند برای دریافت خدمات پزشکی، آموزشی و ... فواصل زیادی را طی کنند و عملاً سوخت خودروها تمام می‌شود و این معضل اصلی است؛ بنابراین در نامه‌ای به مسئولان شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان و استاندار خواستار اختصاص سهمیه بیشتر سوخت برای مردم شدم.


صف‌ طولانی جایگاه‌ سوخت


آنا: ریشه معضلات سوختی در سیستان و بلوچستان به قاچاق برمی‌گردد و واقعاً مردم را کلافه کرده است. چه اقدامات اساسی در مجلس برای پیشگیری از قاچاق سوخت انجام داده‌اید؟


یارمحمدی: در مجلس اقدامات برای جلوگیری از هر نوع قاچاقی صورت گرفته است. آن‌چه مورد نیاز کشور بوده و از راه قاچاق وارد کشور می‌شود؛ در حالی که در داخل کشور صنایع کوچک و بزرگ تولیدکننده این محصولات هستند.


حجم قاچاق در کشور 12.5 میلیارد دلار است و دولت مکلف و موظف شد برای جلوگیری از قاچاق در استان‌های مرزی اشتغال ایجاد کند؛ حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری می‌تواند به دولت برای ایجاد اشتغال کمک کند.


استفاده از سواحل زیبای سیستان و بلوچستان برای توسعه صنعت شیلات در ایجاد اشتغال برای جوانان بسیار راهگشا خواهد بود؛ پرورش ماهی و سایر آبزیان نیز برای جوانان علاقه‌مند به شیلات توسعه استان را در پی خواهد داشت.


از دولت طرح شکایت می‌کنم/ وعده‌ای که به سرانجام نرسید


دولت ابتدا باید پله به پله پیش برود؛ به‌طوری‌که ابتدا اشتغال ایجاد کند و سپس مبارزه با قاچاق تسهیل خواهد شد و جلوی سودجویان و قاچاقچیان گرفته می‌شود.


اکنون کوله‌بران در گذر‌های غیررسمی سیستان و بلوچستان فعالیتی ندارند، چراکه این مرزها بر روی آنان بسته شده است. 99 درصد مردمی که در بازارچه‌های مرزی خدمات دریافت و واگذار کرده و معامله پایاپای انجام می‌دادند، اکنون دیگر فعالیتی ندارند و معابر مشخصی برای فعالیت دارند. اکثر مردمی که در حاشیه مرزها زندگی می‌کردند، اکنون با مشکلات شدید معیشتی مواجه هستند.


آنا: به بحث سوخت برگردیم؛ برای جلوگیری از قاچاق سوخت قطعاً تعاونی‌های فعال در این حوزه  می‌توانستند به ساماندهی آن کمک زیاد بکنند و هر مرزنشین سهمیه سوخت خود را به طور مساوی دریافت کند.


یارمحمدی: دولت کار خوبی که کرد اینکه از طریق وزارت کشور، نفت و استانداری سیستان و بلوچستان سوخت را با قیمت قانونی از طریق تعاونی‌های مرتبط با سوخت بین مرزنشینانی که اسم آنان در سامانه ثبت شده، تقسیم کرد و در استان از 500 تا 1000 لیتر این خدمات را انجام می‌دادند.


دولت بدون اینکه برای مردم شغل ایجاد کند، به هر طریق ممکن به دنبال مبارزه با قاچاق است و فعالیت کوله‌بران را در بازارچه‌های مرزی ممنوع کرده است. این ناهماهنگی موجب شده تا مردم استان با مشکل شدید مواجه باشند.


قانون‌گذار راه را برای نمایندگان مجلس باز گذاشته است و می‌توانیم علیه دستگاه‌های دولتی طرح شکایت کنیم. دستگاه‌های دولتی موظف بوده‌اند ابتدا در مرزها ایجاد اشتغال کنند، سپس جلوی قاچاق را بگیرند که این اتفاق رخ نداده است.


از وزیر کشور سؤال می‌کنیم که چرا در مرزها اشتغال ایجاد نشده است در پاسخ می‌گوید با قاچاق مبارزه کردیم.


آنا: پس به زعم شما دولت مقصر شماره یک مشکلات مردم استان‌های مرزنشین است.


یارمحمدی: بله. چرا نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان باید بالای 30 درصد باشد و نرخ بیکاری برخی شهرستان‌های استان نیز بالای 65 درصد؛ در‌حالی‌که استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در حوزه اشتغال دارد.


آنا: خیلی ممنون از این‌که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.


یارمحمدی: من هم از شما ممنونم.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته