دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1398 - 00:08
آنا گزارش می‌دهد؛

رویای خرید خانه برای خانه به دوش‌ها چگونه تعبیر می‌شود؟

ایجاد یک پایه جدید مالیاتی به نام CGT یعنی مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن همان شاه‌کلید صاحب‌خانه شدن خانه به دوش‌هاست.
کد خبر : 410346

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا_ محمد صادق پور_ اوضاع بازار مسکن در این روزها به‌قدری آشفته و نابسامان است که عمده متقاضیان برای تهیه یک سرپناه ساده باید 30 سال پس‌انداز خود را کنار بگذارند. بنابراین اگر یک فرد 40 ساله قصد خرید خانه داشته باشد، قطعاً آن خانه‌ی آخرت خواهد بود!


در این روزها مردم برای خرید مسکن باید درآمد آینده خود را با دریافت تسهیلات گران‌قیمت مسکن خرج کنند، اما با این قیمت‌ها به نظر نمی‌رسد امکان تهیه آن به سادگی وجود داشته باشد.


در یک سال گذشته قیمت مسکن با افزایش نزدیک به دو برابری نه تنها خانه‌به دوش‌های مظلوم را ناامید کرد بلکه تقاضای مصرفی در بازار به‌شدت تضعیف شد.


و اما بعد...


عوامل متعددی را می‌توان در افزایش قیمت مسکن متصور بود که یکی از آنها عدم عرضه به‌موقع مسکن در سال‌های گذشته بود.


در دولت‌های گذشته طرح‌های مختلفی از جمله مسکن مهر برای تعادل‌بخشی به بازار اجرایی شد اما در 6 سال گذشته و در دولت روحانی این طرح‌ها با دلایلی غیرمنطقی مسکوت ماند.


از طرفی یکی از ابزارهای مؤثر برای کنترل تقاضای سوداگری به‌نام مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن (CGT) اجرا نشد.


این طرح در صورت اجرا موجب می‌شد تا تقاضای سفته‌بازی و سوداگری در مسکن تا حد زیادی کاهش یافته و به‌طور قطع منجر به کاهش قیمت مسکن شود.


به عبارت دیگر اگر تقاضای غیرمصرفی یا همان سرمایه‌ای از بخش مسکن حذف شود، طرف تقاضا کنترل شده و مصرف‌کنندگان قدرت چانه‌زنی بیشتری در خرید خواهند داشت.


بنابراین اگر سیاست‌های درستی در حوزه مسکن و تحریک طرف عرضه صورت می‌گرفت، اکنون شاهد التهابات سنگین و تبدیل شدن مسکن به یک آرزوی دست‌نیافتنی نبودیم.


در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن باید بگوییم که اگر فردی بیش از یک خانه خریداری کند، باید مالیات از مابه‌التفاوت خرید و فروش بپردازد. بنابراین انگیزه‌ای برای خرید مسکن برای سرمایه‌گذاری باقی نخواهد ماند.


در سال‌های گذشته دست‌های پشت پرده مانع از اجرای طرح‌های متعدد برای مالیات گرفتن از بخش مسکن وجود داشت که همین امر از عوامل  افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان واقعی شده است.


طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن در خرداد ماه امسال به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسید تا با ایجاد این پایه جدید مالیاتی فضا برای سوداگری در بخش مسکن تا حد زیادی محدود شود. در خصوص این طرح که تأثیر بسیار زیادی در کاهش قیمت مسکن خواهد داشت، باید گفت که صرفاً از خانه‌های مازاد اشخاص مالیات اخذ خواهد شد و در واقع هر فرد می‌تواند یک خانه به نام خود و حتی خانواده خود داشته باشد.


اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن در سایر کشورها نیز نشان می‌دهد که تورم قیمتی با اجرای آن به‌شدت کاهش یافته و عمده مسکن در سبد مصرفی خانوار جا پیدا کرده است.


در این باره سرپرست وقت امور مالیاتی در سال 97 گفته بود که طرح مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا توسط یک کانون تفکر دانشگاهی ارائه شد و سپس در دستور کار مجلس قرار گرفت و سازمان امور مالیاتی نیز از این طرح حمایت کرد.


از طرفی این مقام مسئول سازمان مالیاتی گفته بود که ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی مخصوصاً مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار است و در بخش مسکن هم اقدامات جدی باید صورت پذیرد.


در این باره مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که بازار مسکن در حالت اشباع قیمت قرار دارد و ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی به‌ویژه مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن و خانه‌های خالی منتج به کاهش قیمت مسکن می‌شود.


وی می‌گوید، کاهش نزدیک به 60 درصدی دادوستد مسکن طی ماه‌های گذشته به دلیل تورم بالا و افزایش قیمت مسکن بوده است و در آینده باید شاهد کاهش قیمت با عدم توان خرید بود. در این میان فعالیت سوداگران در کنار عدم استفاده از ابزارهای مالیاتی در آشفته‌بازار مسکن، رخوت ساخت‌وساز نیز مزید بر علت شد.


سیدحسین افضلی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس است که درباره اجرای مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوید: اگر دولت ابزارهای لازم از جمله اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مسکن را به کار می‌گرفت، امروز ما شاهد انجام معاملات صوری و تلاش دلالان برای افزایش قیمت‌ها از طریق معاملات نبودیم.


با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، بازار مسکن می‌توانست سامان پیدا کند به طوری‌که دستگاه‌های نظارتی نیز می‌توانستند نظارت جامعی را بر روند معاملات داشته باشند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار مسکن مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته