دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1394 - 13:35
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ایثار و دانش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد

ساختار جمهوری اسلامی ایران کاملاً مردمی است/ دکتر میرزاده جزء مدیران پر سرعتند و به عنوان کلید کارها در جنگ و بعد از آن کمک کرده‌اند/ حادثه منا قابل قبول نیست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم گرامیداشت هفته مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد:«ساختار جمهوری اسلامی ایران ساختاری کاملاً مردمی است که در آن همه چیز انتخابی است؛ حال، عده‌ای نمی‌خواهند که انتخابات روح خود را داشته باشد اما آنچه که مهم است این است که همه انتخابات‌ ها اعم از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری باید کاملا آزاد برگزار شود.»
کد خبر : 41014

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم ایثار و دانش عنوان کرد: «ابتدا قرار بود شروع سال تحصیلی گرامیداشت هفته دفاع مقدس و مراسم مصیبت فاجعه منا جداگانه برگزار شود اما تجمیع این مراسم کار بسیار ارزنده ای بود زیرا تمام این عناوین به هم مرتبط هستند. متاسفانه به علت فاجعه منا عنوان جشن از روی این مراسم برداشته شد.»


خودم را یک انسان معمولی و یک روستایی می‌دانم


او در پاسخ به ابراز احساسات برحی حضار بیان کرد: «صرف نظر از تمجیدهایی که در این مراسم دوستان از بنده کردند من خودم را یک انسان معمولی و یک روستایی می‌دانم که در مسئولیت‌هایی که تاکنون به عهده داشتم هم خدمت کرده و هم گاهی خطا کرده‌ام.»


شباهت دانشگاه آزاد اسلامی با دفاع مقدس


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی با دفاع مقدس یک شباهت دارند، این که هر دو با اعتبار و تصمیمات امام راحل فرماندهی شده‌اند. دفاع مقدس با شهامت، شجاعت و تدبیر و خداجویی امام بود که به پیروزی رسید، دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان یکی از نیازهای ضروری آن زمان در شرایطی که افکار عمومی همه چیز را دولتی می‌خواست، با حمایت امام راه‌اندازی شد.»


رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به این نکته که «در مورد دفاع مقدس اگر تحقیق و تفحص و مقایسه ای با جنگ های دیگر دنیا انجام دهیم می بینیم که نمونه این دفاع 8 ساله را نمی توانیم پیدا کنیم» افزود: «ویژگی‌های این دفاع از دیگر جنگ‌ها متمایز است. جنگ در حالی به کشور ما تحمیل شد که انقلاب مانند یک نهال تازه بود که با کوچکترین بادی ممکن بود از پا در بیاید. بدنه ارتش‌مان در حال تصفیه بود و ما نمی‌خواستیم ارتش و دیگر سازمان‌ها را منحل کنیم زیرا انقلاب ما اسلامی و انسانی بود و اگر قرار بود افرادی مستحق تنبیه باشند، تنبیه می‌شدند و اگر قابل بخشش بودند، بخشیده می‌شدند.»


آیت‌الله هاشمی افزود: «افرادی که انقلاب کرده بودند توقع‌هایی داشتند بر همین اساس نهادهایی با تصفیه سازمان‌های موجود شکل گرفت. برای نیروهای مسلح سپاه و بسیج تاسیس شد و برای سازمان‌های اداری و قضائی، جهاد سازندگی و دادگاه انقلاب راه اندازی شد. این نهادها مثل تمام نهادهای تازه تاسیس اشکالاتی داشتند اما خدمات بزرگی هم به ساختار جمهوری اسلامی ارائه کردند.»


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی در ساختار هیچ عیبی ندارد و کاملا مردمی است، تصریح کرد: «اگر کسانی نمی‌خواهند که قانون را درست اجرا کنند و جرایمی صورت می‌دهند، نباید به پای نظام گذاشت. تمام ارگان های این نظام توسط رای مردم انتخاب می‌شوند، از جمله ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و حتی رهبری با انتخاب مردم شکل می‌گیرد. در شهرها و روستاها هم شوراها با انتخاب مردم فعالیت می‌کنند.»


مدیریت امام یکپارچگی انقلاب را حفظ کرد


آیت‌اللله هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: «مدت زمان زیادی طول کشید که این نظام شکل بگیرد. اختلاف نظرهایی هم در شکل‌گیری وجود داشت که در تمام انقلاب‌ها دیده می‌شود اما مدیریت امام یکپارچگی انقلاب را حفظ کرد.»


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: «جنگ زمانی شروع شد که کشور در شرایط مناسبی قرار نداشت قدرت‌های جهانی فکر کردند مثل جنگ جهانی دوم می‌توانند به ایران تعرض کنند اما ایران تنهای تنها در مقابل شرق، غرب، ارتجاع و صدام ایستاد اما آن زمان که سپاه به عنوان نهاد کوچکی فعالیت می‌کرد و بسیج هنوز فعال نشده بود، ارتش و نیروهای مردمی در مقابل سلاح‌های پیشرفته غرب مقاومت کردند. چنین چیزی را در هیچ کجای دنیا و تاریخ نمی توانیم پیدا کنیم. تلفات ما بسیار کمتر از تلفات عراق در 8 سال جنگ تحمیلی بود.»


وی با اشاره به این نکته که جامعه دانشگاهی تمام این مسائل را بهتر می تواند توضیح دهد، تصریح کرد: «پیروزی ما خیلی بالاتر از این پیروزی‌ بود که ما صدام را در قلب عراق زمین گیر می کردیم. خدا ما را هدایت کرد تا این کار را نکنیم و این دستور امام بود که با مردم عراق نجنگیم، بلکه با کسانی بجنگیم که به ما حمله کرده‌اند.»


آیت‌الله هاشمی افزود: «ما زمانی قطعنامه را امضا کردیم که می‌خواستیم از بمباران‌های شیمیایی در شهرهای بزرگ جلوگیری کنیم، زمانی که صدام چراغ سبز گرفته بود تا هیچ قانونی را در جنگ رعایت نکند و از سلاح‌های خارج از عرف استفاده کند. با این شرایط کار به جایی رسید که تصمیم گرفته شد پیش از حمله‌های شیمیایی، جنگ را متوقف کنیم. ما از سر ضعف قطع نامه را نپذیرفتیم، بلکه این قدرت ایران بود که قطع نامه را به نفع خود عوض کرد و صدام به عنوان متجاوز شناخته شد.»


در دفاع مقدس مظلومانه جنگیدیم و پیروز شدیم، اگر برخی این پیروزی را شکست می‌دانند کاملا در اشتباهند


رییس مجمع تشخیص مصلحت نام با اشاره به وقایع امروز منطقه خاورمیانه گفت: «همین امروز هم ما برای مبارزه با تروریسم و کمک به عراق از هیچ خدمتی به مردم عراق دریغ نمی‌کنیم حتی آقای اوباما در مقابل جمهوری‌خواهان این مساله را عنوان کرد که آمریکایی‌ها، نیروهای ارتشی خود را به عراق بردند و حزب بعث را منحل کردند و عراق را به دست ایران دادند. این اتفاق نصرتی بود که خداوند به ما عطا کرد و می‌بینیم که امروز مردم عراق از ما متشکر هستند.»


آیت الله هاشمی در ادامه گفت:‌«ما همان زمان در مجلس سهمیه‌ای برای رزمندگان شهدا و ایثارگران جنگ در نظر گرفتیم تا افرادی که 8 سال از درس و دانشگاهشان برای کشور زده بودند از تحصیل عقب نیفتند و حالا طبق آمارهایی که مسئولان دانشگاه آزاد می‌دهند، 240 هزار دانشجو از خانواده شاهد و ایثارگر در حال تحصیل هستند. ما در دفاع مقدس مظلومانه جنگیدیم و پیروز شدیم اما اگر برخی افراد این پیروزی را شکست می‌دانند کاملا در اشتباه هستند زیرا جنگ برای ما نصرتی از طرف خداوند را به همراه داشت.»



حادثه منا قابل قبول نیست


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حادثه روی داده برای حجاج در منا گفت: «حقیقتا این حادثه بسیار تلخ بود. بنده خودم به منا رفته‌ا؛م با اصلاحاتی که در آن مکان انجام شده و با ظرفیت عظیمی که دارد به هیچ عنوان این اتفاق قابل قبول نیست که به این آسانی جان حجاج گرفته شده است. این مصیبت بسیار جدی بود انشاءالله دیگر تکرار نشود و تدابیری برای ظرفیت آن مکان در نظر گرفته شود.»


دانشگاه آزاد اسلامی افتخار بزرگی است


آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر بیان کرد: «دانشگاه آزاد افتخار بزرگی است که یک میلیون و 700 هزار دانشجو را آموزش می‌دهد. این با ارزش است که نیمی از این دانشجویان در مقاطع ارشد، دکتری و فوق دکتری در حال تحصیل هستند. چطور می شود که دانشگاه بدون هیچ هزینه‌ای برای دولت بلکه با کمک به دولت این خدمات را ارائه کند؟ چطور می‌شود کشوری که در شرایط جنگ بوده چنین دانشگاهی را راه‌اندازی کند؟ امروز بسیاری از کرسی‌های مقطع کارشناسی در واحدهای شهرستان‌های این دانشگاه خالی مانده اما تحصیلات تکمیلی این مساله را به خوبی پوشش داده است. وقتی به این سطح از دانشگاه رسیده‌ایم و بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا را راه‌اندازی کرده‌ایم می بینیم حمایت مردم چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد.»


در چند سال اخیر می‌خواستند دانشگاه را از ما بگیرند اما از زمانی که دوباره این دانشگاه را پس گرفتیم این حرکت بزرگ آغاز شد. وزیر محترم علوم آقای فرجی دانا بسیاری از رشته‌ها را به دانشگاه آزاد واگذار کرد. خیلی از افراد با این موضوع مخالفت کردند در مجلس هم توهین‌هایی به این دانشگاه روا داشتند اما با مرور زمان و فعالیت‌های دانشگاه آزاد برای جذب استاد و فراهم کردن شرایط تحصیلات تکمیلی فهمیدند دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه موفق است

وی تصریح کرد: «در چند سال اخیر می‌خواستند دانشگاه را از ما بگیرند اما از زمانی که دوباره این دانشگاه را پس گرفتیم این حرکت بزرگ آغاز شد. وزیر محترم علوم آقای فرجی دانا بسیاری از رشته‌ها را به دانشگاه آزاد واگذار کرد. خیلی از افراد با این موضوع مخالفت کردند در مجلس هم توهین‌هایی به این دانشگاه روا داشتند اما با مرور زمان و فعالیت‌های دانشگاه آزاد برای جذب استاد و فراهم کردن شرایط تحصیلات تکمیلی فهمیدند دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه موفق است. وقتی 11 هزار ‌آزمایشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی تجمیع شد و در قالب یک شبکه پیوسته به نام ساها شروع به کار کرد منتقدان شگفت زده شدند. این امکان بزرگی است که دانشگاه دولتی نمی‌تواند انجام دهد. ما در طول این سال‌ها در هر سال 20 درصد توسعه داشتیم و این روند ادامه پیدا می‌کند.»


دانشگاه آزاد اسلامی ثروت عظیمی است که برای مردم باقی می‌ماند


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: «این ثروت عظیم، متعلق به هیچ کس نیست. این دانشگاه هیچ مالکیتی ندارد. هیات امنا و مدیران فقط حق اداره دارند و این دانشگاه سهامی ندارد. این ثروت عظیم در خدمت دانش است و برای مردم باقی می‌ماند. در حال حاضر شاهدیم که بهترین مقالات ISI برای این دانشگاه است و در آینده نزدیک نیز در این زمینه برترین و بهترین دانشگاه خواهد بود.»


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «تمام این مسائل خواست خدا بوده که دانشگاهی با پشتوانه مردم این گونه توسعه پیدا کند. در دوسال گذشته مخالفت‌های زیادی در مجلس علیه این دانشگاه صورت گرفت و دانشگاه‌های غیردولتی فراوانی در رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد. مخالفان به وزارت علوم فشار آوردند اما با تغییرات و توسعه کیفی در دانشگاه امروز اکثر نماینده‌های مجلس از توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی حمایت می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را به وجود آورد که هر دختر و یا جوانی می خواهد در رتبه های عالی تحصیل کند دیگر مجبور نباشد به تهران بیاید.»


آیت‌الله هاشمی در ادامه به جامعه دانشگاهی توصیه کرد: «بنده دو توصیه بزرگ برای این جامعه دانشگاهی دارم. اولین توصیه پژوهش است. ما باید پژوهش را در سراسر کشور گسترش دهیم. اولین هدف طرح ساها نیز بر اساس همین پژوهش بوده. پژوهش نباید در حد تحصیل باقی بماند، ما دانشگاه را برای نیاز کشور تاسیس کردیم و پژوهش نیز نیاز امروز کشور است بنابراین باید با کمک مردم این امر گسترش یابد. اما توصیه بعدی نیاز ما به اشتغال است به خصوص در چند سالی که تحریم شیره جان کشور را گرفت و دولت متحمل هزینه‌های زیادی از جمله یارانه‌ها شد و می بینیم که نمی تواند فرصت شغلی برای جوانان ایجاد کند. دولت از نظر امکانات مالی و بودجه در وضع بدی قرار دارد امیدواریم جریان برجام و لغو تحریم‌ها این امکان را به دولت بدهد که این شرایط ناگوار را جبران کند.»



دانشگاه آزاد می‌تواند کارآفرین و کمک دولت باشد


رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هم‌چنین عنوان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی از اقیانوس مردم آب می گیرد و ماندگار است پس می تواند کار آفرین و کمکی برای دولت باشد، به خصوص این‌که ما متقاضیان زیادی چه از کشورهای همسایه و چه در داخل برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی داریم.»


آیین نامه‌های دست و پا گیر را برای ایجاد شغل را حذف کنید و سرعت عمل را بالا ببرید. درست است که امروز کسی در این فضای پر اتهام فساد جرأت کاری را ندارد اما بهتر است مردانه بدون فساد سرعت مسائل اجرایی را بالا ببریم

ایشان با تاکید بر این که «کار بزرگ این است که برای این فارغ التحصیلان شغل ایجاد کنیم» افزود: « یکی از فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته تاسیس شرکت‌های دانش بنیان است که متکی به سیاست های کلی کشور ایجاد شده ما باید این طرح ها را به صورت انبوه بیرون آوریم و آنها را تجاری کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی امروز این امکان را فراهم کرده است ما می توانیم دائما وام های ارزان قیمت در اختیار این شرکت‌ها بگذاریم تا بدون کوچکترین مشکلی ایجاد شغل شود. سال ها پیش بنده یک نمونه از این شرکت‌ها را که در اصفهان شروع به کار کرده بود دیدم. امروز می‌بینیم آن شرکت نمونه بسیار پیشرفته و خوبی است که دانشگاهیان می‌توانند از آن استفاده کنند. ما باید به فعالیت‌های کار آفرینی سرعت ببخشیم. باید بتوانیم در هر شهری حداقل یک شرکت دانش بنیان داشته باشیم تا برای تحصیل کرده‌های آن شهر شغل ایجاد کنیم. کشور آلمان یک نمونه بارز در این موضوع است که با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان امروز به کشوری قدرتمند تبدیل شده است. ما در خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به اندازه کافی امکانات داریم.»


دکتر میرزاده جزو مدیران پرسرعت هستند/ آیین‌نامه‌های دست و پا گیر را برای ایجاد شغل حذف شود


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که باید به موضوع کار آفرینی توجه بیشتری شود، گفت: «آیین نامه‌های دست و پا گیر را برای ایجاد شغل را حذف کنید و سرعت عمل را بالا ببرید. درست است که امروز کسی در این فضای پر اتهام فساد جرأت کاری را ندارد اما بهتر است مردانه بدون فساد سرعت مسائل اجرایی را بالا ببریم.»


ایشان در پایان با انتقاد از پایین بودن سرعت عمل درد انشگاه آزاد تصریح کرد: « البته دکتر میرزاده جزء مدیران پر سرعت ما بوده اند و ما از ایشان به عنوان کلید کارهایمان در جنگ و بعد از جنگ استفاده کرده ایم امیدواریم خداوند در تحقق اهداف این دانشگاه بزرگ به ما کمک کند و این توفیق را بدهد که این دانشگاه را به مرتبه درستش برسانیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته