دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 12:31
رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش:

سختکوشی و جنگندگی دانش‌آموزان شهرستانی عامل موفقیت آنان در المپیادهاست

رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش گفت: سختکوشی و جنگندگی دانش‌آموزان شهرستانی که از امکانات کمتری نسبت به مدارس لاکچری تهران برخوردار هستند عامل موفقیت آنان در المپیادهاست.
کد خبر : 408872
المپیاد-نجوم.jpg

فاطمه مهاجرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص نحوه توزیع مدال‌های المپیادی بین دانش‌آموزان شهرستانی و تهرانی گفت: بچه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های متفاوت، استعدادهای بسیار بالا و ظرفیت‌های خوبی دارند اما به دلیل موانعی که از سوی وزارتخانه برای تضعیف مدارس سمپاد تعریف شده، شناسایی و استفاده از این استعدادها با چالش روبه‌رو شده است.


وی افزود: نکته مهمی که در دانش‌آموزان شهرستانی مورد توجه است، این است که دانش‌آموزان در شهرستان‌ها سختکوشی و جنگندگی بالایی برای کسب مدال دارند و بسیار جدی‌تر و پرکارتر نسبت به برخی از دانش‌آموزانی که در مدارس لاکچری تهران مشغول درس خواندن هستند ظاهر می‌شوند. به همین دلیل مدال‌های با ارزشی را نیز کسب می‌کنند.


رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش افزود: واقعیت این است که این بچه‌ها استعداد خوبی دارند و تلاش زیادی نیز انجام می‌دهند اما گاهی از امکانات کمتری نسبت به بچه‌های تهران برخوردار هستند.


مهاجرانی با تأکید بر اینکه تا قبل از سال 89 یک توازن بین مدال‌آوری در بین دانش‌آموزان تهران و شهرستان وجود داشت، افزود: از زمانی که در مدارس استعدادهای درخشان دست‌اندازی رخ داد، توزیع مدال‌ها نیز با چالش روبه‌رو شد. پیش از این هیچ پوئنی برای حضور در مدارس لاکچری وجود نداشت اما از زمانی که مدارس سمپاد تضعیف شدند، این موضوع پررنگ‌تر شد و تهرانیزه شدن و مدارس خاص غیرانتفاعی دو موضوعی است که المپیادها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.


وی در خصوص علت ضعیف شدن مدارس سمپاد گفت: از سال 89 سازمان استعدادهای درخشان با باشگاه نخبگان ادغام و به مرکز استعدادهای درخشان تغییر نام داد. همین موضوع اختیار سیاست‌گذاری را از مرکز گرفت و چارت مدارس شبیه مدارس عادی شد.


مهاجرانی تأکید کرد: در چنین وضعیتی مدارس سمپاد نمی‌توانند برای المپیاد و پژوهش، کارگروه‌های ویژه تشکیل دهند. از سوی دیگر مدارس سمپاد متشکل از چند جزء است که دانش‌آموز، معلم، امکانات آموزشی و کارگاه‌های مختلف از جمله آنهاست. به همین دلیل باید خروجی متفاوتی نیز داشته باشند اما ضعیف شدن این مدارس در خروجی آنها نیز تأثیر می‌گذارد.


رئیس سازمان استعدادهای درخشان آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آزمون‌های ورودی نیز دست‌وپای این مدارس را برای کشف استعدادها در نقاط مختلف کشور بسته است و یکسان بودن این مدارس با مدارس طبیعی آسیب زیادی به آنها می‌زند.


وی با اظهار امیدواری از اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش راهکارهای مناسبی در مورد مدارس سمپاد اتخاذ کند، اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت مدارس سمپاد مساعد نیست و امیدواریم در آینده نزدیک تغییرات مثبتی در مورد آنها رخ دهد.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب