کمکاریها در گسترش عفاف و حجاب در دانشگاه
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ رعایت عفاف و حجاب یکی از مقولههای مهمی است که باید در جامعه اجرا شود. یکی از سنگرهای مهم کشور، دانشگاههاست و انتظار میرود که در محیطهای علمی نسبت به رعایت عفاف و حجاب اهتمام ویژهای توسط مسئولان مربوطه صورت بگیرد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد که سند عفاف و حجاب را تصویب کند و به دستگاههای مختلف اجرایی ابلاغ کند که این سند را اجرا کنند و بر روی آن نظارت داشته باشد. مصوبات مختلفی درباره عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است، همچنین کلیات سند عفاف و حجاب در جلسات شورا به تصویب رسیده اما هنوز سند کامل عفاف و حجاب تدوین نشده است.
وقتی به پوشش دانشجویان در دانشگاه نگاه میکنیم، متوجه میشویم که قانون عفاف و حجاب به طور جدی اجرا نمیشود و با دانشجویان هنجارشکن برخورد مناسبی صورت نمیگیرد. فقط تابلوهایی از متن آییننامه پوشش دانشجویان توسط معاونت فرهنگی دانشگاهها نصب شده است. فرهنگسازی در زمینه عفاف و حجاب باید قبل از ورود به دانشگاه صورت بگیرد و در کانون خانواده و مدرسه به دختران و پسران این موضوع را آموزش دهند.
در بعد نظام «فرهنگی-تربیتی» سند دانشگاه اسلامی، 21 راهبرد مورد توجه قرار گرفته است. راهبرد 14 این نظام، «نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاهها و حفظ شئون محیط علمی دانشگاه» نام دارد که در ذیل آن، اقدامات لازم برای رسیدن به این راهبرد بیان شده است. این اقدامات عبارتند از:
1.گسترش فرهنگ عفاف و حجاب با تأکید بر اجرای ضوابط، تکمیل و متناسبسازی آن با مقتضیات دانشگاهی و مراکز آموزشی و نظارت بر حسن اجرا.
2. ایجاد سازوکار ترویج، اجرا و بهروزرسانی طرح انطباق و بازنگری و کارآمدسازی شاخصها و مراعات اصول آن در فرآیند اعتباربخشی بیمارستانها و مراکز بهداشتی.
3. اجرای دقیق و بهروزرسانی استانداردها و آییننامههای پوشش و رفتار حرفهای در محیطهای آموزش و درمان دولتی و غیردولتی.
4. حمایت از پژوهشها و فعالیت عالی علمی و کاربردی در زمینه عفاف و حجاب در دانشگاهها
5. تشویق دانشگاهیان فعال دارای نوآوری و ابتکار در جهت ترویج و زمینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب.
6.بازنگری و بهسازی در طراحی فضاها و بهینهسازی خدمات دانشگاه با هدف کاهش اختلاط غیرضروری دختر و پسر.
7. بهسازی محیطهای درمانی براساس معماری اسلامی- ایرانی به منظور ارتقای سلامت معنوی.
8. ترغیب و حمایت از تأسیس و گسترش دانشگاههای ویژه دختران و پسران با رعایت عدالت و کیفیت آموزشی و حق انتخاب داوطلبانه خانوادهها.
9.تبیین و تدوین منشور حقوق بیمار و تکریم آن در فرآیند آموزش و درمان و رعایت احکام شرعی وآداب اسلامی.
10. استفاده از فرصتهای متون درسی مرتبط، جهت تبیین فلسفه، ارزش و موازین شرعی حجاب و عفاف با تأکید بر نتایج فردی و اجتماعی در محیط دانشگاه.
11.حمایت از طراحی، تولید، تأمین و دسترسی آسان به پوشش متناسب با ارزش های اسلامی جهت توسعه فرهنگ عفاف و حجاب.
12.تبیین آثار مثبت و سازنده حجاب و عفاف در رشد علمی و اخلاقی جامعه در جهت اقناع جوانان دانشجو و درونیسازی حجاب و آگاهی بخشی در مورد آثار و پیامدهای منفی ترویج اخلاق جنسی غربی.
13. ایجاد سازو کار اثر بخش جهت ترویج و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر متناسب با شئونات دانشگاه اسلامی.
14.ساماندهی و سیاستگذاری فرآیند جذب دانشجویان مستعد، ارزشی و محجبه خارجی به ویژه از جهان اسلام و ارتقای وضعیت فرهنگی و سیاسی آنان.
همچنین در مصوبه «فرهنگ عفاف» جلسه 413 مورخ 14/11/1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است برای آنکه روشهای اجرایی دستگاههای مختلف در اهتمام به تقویت عفاف و حجاب، منطقی و جامع و هماهنگ و تابع یک سلسله اصول و مبانی باشد، به این اصول و مبانی فهرستوار اشاره میشود: عفاف و حجاب از نتایج و مظاهر ایمان و تقواست. بنابراین برای تقویت آن باید در درجه اول به تحکیم ایمان و تقویت باورهای دینی افراد جامعه که در حکم روح و ریشه اخلاق و رفتار آنان است، توجه شود.
در جای دیگری از این مصوبه ذکر شده که عفاف و حجاب یک امر تربیتی خانواده است و تربیت خانوادگی در تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب در اندیشه و روح افراد، نقش اصلی و عمده را ایفا میکند. در توسعه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نباید تنها زنان، مخاطب قرار گیرند و نقش و مسئولیت مردان فراموش شود بلکه باید عفاف و حجاب به عنوان امری که به هر دو جنس زن و مرد مربوط میشود، تلقی شود.
انتهای پیام/4107/4118/
انتهای پیام/