کاهش آلایندگی هواپیماها نیازمند سرمایهگذاری بر روی سوختهای جدید است
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از بلومبرگ، سطح آلودگی هواپیما تأثیر قابل ملاحظهای بر استراتوسفر (دومین لایهٔ بزرگ اتمسفر) دارد و بهنظر نمیرسد کسی برنامهای برای مهار آن داشته باشد.
در حالیکه صنایع تولید انرژی و کشاورزی تنها 1.3 درصد در تولید گازهای گلخانهای توسط انسان سهم دارند، انتشار این گازها در سفرهای هوایی سرعت و میزان بسیار بیشتری دارد.
براساس اطلاعات بهدست آمده از آژانسهای سازمان ملل متحد در صورتیکه کاهش آلایندهها براساس بررسیها و برنامهریزیها انجام شود، در طول سه دهه آینده صنعت هوانوردی بهعنوان بزرگترین انتشار دهنده دیاکسید کربن خواهد بود.
در حالیکه در سایر بخشهای آلاینده شاهد کاهش میزان آلایندگی هستیم ولی این انتشار در صنایع هوایی همچنان شاهد افزایش است.
سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) اخیراً بهمنظور جبران آلایندگی خطوط هوایی از مبداء و بهصورت یک برنامه خودتنظیمی در راستای تبعیت از توافقنامه اقلیمی 2015 پاریس، اقدام به کاشت درخت و سرمایهگذاری در فنآوریهای پاک کرده است.
در این خصوص قوانین و مقرراتی که بهطور مستقیم به کاهش مستقیم آلایندگی این صنایع منجر میشد، از نظر سیاسی چندان امکانپذیر نبود، چون این امر باعث کاهش تفاضا برای سفرهای کاری و تفریحی به کشورهایی همچون چین و هند میشد.
بنابر تلاشهای انجام شده، تلاشهای در راستای اتخاذ سیاستهای کاهش مستقیم آلایندهها در صنعت هوانوردی موفق نبوده است.
در این میان برخی از خطوط هوایی اروپایی همچون خطوط هوایی اتریش(Austrian Airlines AG)، ایزی جت و خطوط ایزی جت (EasyJet Plc) و خطوط هوایی آتلانتیک ویرجین (Virgin Atlantic Airways) پیش از این هزینههایی را بابت کاشت جنگل در کشورهای فقیر که بهدور از بازاهای هدف خود که این نیز بیشتر با هدف نمایش فعالیتهای خود به مسئولان محلی بوده است.
نکته قابل توجه اینکه آلایندگی صنعت هوانوردی به یک موضوع قابل قبول برای همگان شناخته شده و در این خصوص دولتها باید از طریق اتخاذ تدابیر همچون سرمایهگذاری برروی سوختهای جدید و همچنین حذف معافیتهای مالیاتی بر سوخت کار کنند.
این در حالیاست که سخنگوی سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) ضمن اذعان به آلایندگی شدید هواپیماها و تلاش برای استفاده از فناوریهای پرواز تمیز تا یک دهه آینده، میگوید: ما بهسمتی میرویم تا در آینده مجبور شویم میزان سفرهای هواییمان را کاهش دهیم.
بنابر اعلام مرکز مونترال سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) از سال 2005 تاکنون آلودگیهای هواپیماها دوسوم افزایش یافته است و این درحالیاست که پیشبینی میشود تا سال 2050 این میزان به 7 برابر برسد.
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA) اعلام کرده که بزرگترین گروه تجاری صنعت هوانوردی پیشبینی میکند که تعداد مسافران آن تا سال 2037 دو برابر شود و در سال به میزان بیش از 8 میلیارد برسد.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/