دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1398 - 10:39
عباسی در جمع خبرنگاران:

سازوکار تعیین کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان اصلاح شد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از تصویب دستورالعمل اجرایی تبصره یک ماده 36 آیین‌نامه داخلی مجلس در رابطه با تعیین کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان در هیئت رئیسه خبرداد.
کد خبر : 407556
1397072114052036015641494.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران مباحث مطرح شده در جلسه هیئت رئیسه را تشریح کرد و گفت: در هیئت رئیسه مصوبه‌ای در رابطه با دستورالعمل اجرایی تبصره یک ماده 36 آیین‌نامه داخلی مجلس در ارتباط با تعیین کمیسیون نمایندگان در دوره آینده مجلس داشتیم.


وی افزود: با این مصوبه انتخاب کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان براساس امتیاز بندی با موضوع تحصیلات، تخصص، سوابق اجرایی و سوابق تقنینی شد که در دسترس همه نمایندگان قرار می‌گیرد و بر همان اساس هم کمیسیون های تخصصی را انتخاب می‌کنند.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین در ارتباط با جلسه غیرعلنی امروز صبح نمایندگان با وزیر جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های ذی‌ربط تصریح کرد: در سه محور و اولویت مباحثی مطرح شد که مهمترین آن تولید، تأمین، توزیع و خودکفایی کالاهای اساسی و ذخایر استراتژیک کشور و کنترل و تعادل قیمت آنها مانند گندم، برنج، جو، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی و شکر بود.


عباسی گفت: مشخص شد حدود 10میلیون 900 هزار تن گندم نیاز داریم که تا کنون 6 میلیون و 600 هزار تن آن خریداری شده و در مورد برنج هم نیازمان براساس سرانه مصرف 40 کیلوگرم برای هر نفر، حدود 3 میلیون و 250 هزار تن است که حدود 65 درصد آن تولید داخلی و مابقی بعد از تولید و عرضه داخلی، کسری آن تأمین می‌شود. در بقیه کالاها همین منوال عمل می‌شود.


نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی افزود: اولویت دوم تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی است که وزارت نیرو در این زمینه مسئول است و جاهایی را به دلیل بارشی که داشتیم، مشکل خشکسالی نداریم، اما برای به خودکفایی رسیدن برخی محصولات کشاورزی مانند ذرت و کنجاله چون در فصل تابستان تولید می‌شوند، نیاز به آب بیشتر داریم که وزارت نیرو بایستی اعلام کند میزان آب مورد نیاز کشور چقد است.


وی با اشاره به اینکه تسهیلات و اشتغال محور سوم گفتگوهای جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان بود، گفت: تسهیلاتی که در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته در دو قسمت است، یک قسمت منابع بانکی است که سهم بخش کشاورزی حدود هفت درصد و ناکافی است و معتقدیم باید همانند صنعت به 20 درصد برسد. خصوصاً در بخش گلخانه‌ای که با تقویت تولید و اشتغال هم در ارتباط است.


عباسی تصریح کرد: بخش دیگر تسهیلات به اشتغال روستایی مربوط می‌شود که قرار شد سهم بخش کشاورزی بیشتر باشد چرا که عمدتاً در روستاها تولیدات کشاورزی و فرآوره‌های دامی مشغولند که این کار کمکی برای آنان است.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم بخش کشاوری موضوع افزایش کودشیمیایی یا اوره است. کشور ما بیش از 6 میلیون تن تولید کود اوره دارد و همه شرکت‌ها غالباً وابسته به دستگاه‌های اجرایی، تأمین اجتماعی، بازنشستگان وزارت دفاع و بخش‌های خصوصی هستند که بر اساس مصوبه مجلس، قیمت بورس مبنای قیمت‌گذاری بوده و دولت هم موظف است یارانه مورد نیاز را برای مصرف داخلی در اختیار دستگاه متولی قرار دهد که در اینجا بنابراین شد که دولت برای تفاوت قیمتی ایجادشده برنامه‌ریزی و آن را تنظیم  کند تا کشاورزان نگران افزایش قیمت کود شیمیایی نباشند.


وی افزود:کود شیمیایی برای کشاورزان با قیمت 612 تومان محاسبه می‌شود و افزایش قیمت برای کشاورزان ضرر و زیانی نخواهد داشت.


عباسی همچنین درباره نرخ قیمت گندم گفت 1700 تومان کنونی است و برای سال زراعی آینده تصمیم‌گیری خواهد شد و قیمت واقعی به گندم‌کاران داده خواهد شد.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته