دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1398 - 14:52
کارشناس آموزش و پرورش:

اجرای طرح رتبه بندی معلمان 10 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

کارشناس آموزش و پرورش گفت: اگر قرار به اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان باشد، به 10 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است
کد خبر : 403044
141018.jpg

مهدی بهلولی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: اختلاف نظرها و قول‌ها و نقدهایی که به بحث رتبه‌بندی معلمان وارد شده است، تازگی ندارد و چند سالی است که در محافل مختلف از سوی مسئولان، نمایندگان مجلس و اعضای دولت مطرح می‌شود.


وی افزود: مدام بحث اجرایی شدن این طرح مطرح می‌شود اما چگونگی اجرای آن مشخص نیست، زیرا اگر قرار باشد این رتبه‌بندی اجرا شود، نیاز به 10 هزار میلیارد تومان بودجه دارد.


این کارشناس حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: در دوران وزارت فانی، رتبه‌بندی با 3 هزار میلیارد تومان اجرایی شد، به این نحو که به حقوق درصد بالایی از معلمان 200 هزار تومان اضافه شد. این در حالی است که بر اساس گفته‌ها قرار است امسال با 2 هزار میلیارد تومان این طرح اجرایی شود و این نشان از بی‌اثر بودن این طرح است.


بهلولی توضیح داد: اجرای این طرح نیاز به بودجه بیشتری دارد و حتی همین 2 هزار میلیارد تومان نیز تاکنون محقق نشده است و حرف اصلی مجلس در خصوص این طرح این است که در لایحه پیشنهادی، ردیف بودجه مشخص نشده است و در واقع این لایحه در کشاکش بحث‌های سیاسیون گم شده است.


این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف لایحه رتبه‌بندی آن است که معلمانی که بهتر کار می‌کنند، حقوق بیشتری بگیرند اما تعیین عملکرد معلمان با فاکتورهای نامناسبی سنجیده می‌شود. به‌طور مثال سابقه کار، مدرک تحصیلی و درصد قبولی دانش‌آموزان از مسائلی است که در این رتبه‌بندی مشخص شده است، در حالی که فاکتورهای کمّی نمی‌توانند عملکرد درست معلم را نشان دهند و آنچه که برای افزایش بهبود عملکرد معلم نیاز است، ایجاد انگیزه است.


وی با اشاره به اینکه در سطح دنیا نوع نگرش به معلم و افزایش بهره‌وری در کلاس به گونه‌های دیگری تعیین شده است، اضافه کرد: این روش رتبه‌بندی نه‌تنها نمی‌تواند معلم را به رقابت وادار کند، بلکه تنها کاری که انجام می‌دهد این است که معلمان را به گرفتن مدرک‌هایی که شاید هیچ کمکی در افزایش بهره‌وری کلاس ندارد تشویق می‌کند.


بهلولی با تأکید بر اینکه ایجاد رقابت سالم بین معلمان برای بهبود شرایط کلاس نیاز به فاکتورهای خاصی دارد، افزود: حقوق مکفی و افزایش انگیزه‌های درونی در حیطه کار می‌تواند معلم را به تدریس بهتر هدایت کند. وقتی معلم اختیاراتی در کلاس داشته باشد، قطعاً تلاش می‌کند شرایط را مناسب‌تر کند.


این کارشناس آموزش و پرورش تأکید کرد: در حال حاضر در مدارس، معلم اختیاری ندارد و روش رتبه‌بندی معلمان و نحوه کمّی کردن این موضوع تنها مدرک‌گرایی را پروبال می‌دهد، در حالی که بسیاری برخی از دانشگاه‌ها کیفیت لازم را ندارند و چیزی به علم ما اضافه نمی‌کنند و باید این را تأکید کنیم که راه بهسازی آموزش و پرورش از این مسیر عبور نخواهد کرد.


وی پیشنهاد داد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به بحث کیفی‌سازی آموزش و پرورش منتهی شود، برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت مفید است و می‌تواند علم و عمل معلم را افزایش دهد.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته