دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برخلاف نص صریح قانون؛

چرا تعاونی‌های سهام عدالت کنار گذاشته شدند/ سهامی به نام مردم به کام دولت

سهام عدالت که باید پس از گذشته 10 سال به صاحبان اصلی‌اش واگذار می‌شد، به ابزاری برای انتصابات اشخاص در هیئت‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه تحت مالکیت دولت تبدیل شده است.
کد خبر : 403000

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، موضوع سهام عدالت برای اولین بار در سال 86 و با هدف مشارکت دادن اقشار مختلف مردم در اقتصاد مطرح شد و بر اساس آن، شرکت‌های با ارزش حاضر در پورتفوی پتروشیمی‌ها و نفتی‌ها به سبد سهام عدالت اضافه شدند.


بر اساس این گزارش سهام عدالت باید طبق قانون طی 10 سال با بازگشت نرخ سود سهام مستهلک می‌شد و اصل سهام به مردم واگذار می‌شد. البته برخی از اقشار آسیب‌پذیر همانند مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) مشمول هبه رهبری به میزان 50 درصد شده‌اند و بسیار زودتر از مدت 10 ساله باید سهام‌شان آزاد و مبالغ آن قابلیت نقد شوندگی پیدا می‌کرد.


هم‌اکنون بیش از 12 سال از قانون پرداخت سهام عدالت می‌گذرد اما هنوز شیرینی این سهام را مردم نچشیده‌اند، گرچه مبالغ جزئی از سود سهام به حساب مشمولان واریز شد اما طبق قانون باید مبالغ سود به حساب آزادسازی سهام گذاشته می‌شد.


سال گذشته دولت در اقدامی بخشی از مبلغ اصل سهام عدالت را که باقی مانده بود را طی فرآیندی از برخی مشمولان دریافت کرد تا روند آزادسازی تسهیل شود اما باز هم سهام‌داران عدالت شاهد خلف وعده و بدعهدی دولتمردان بودند.


یکی از بهانه‌هایی که دولت در جریان آزادسازی سهام عدالت عنوان می‌کند، تعدد برنامه‌های هیئت وزیران و عدم فرصت کافی برای بررسی لایحه آزادسازی سهام عدالت است در حالی که این لایحه بیش از دو سال پشت در بسته هیئت دولت خاک می‌خورد.


دولت در سال‌های گذشته برخلاف نص صریح قانون و پیش از اجرای لایحه آزادسازی سهام عدالت از طریق ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) اقدام به حذف تعاونی‌های سهام عدالت کرده است. تعاونی‌هایی که طی یک دهه گذشته بیش از 49 میلیون مشمول سهام عدالت را در بانک اطلاعاتی خود ثبت‌نام کرده بودند و عملاً با روی کار آمدن دولت جدید از گردونه سهام عدالت خارج شدند.


البته دولت همچنان با در اختیار گرفتن سهام عدالت حتی با گذشت زمان قانونی در هیئت‌مدیره شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت اعمال نظر می‌کند، بنابراین باید دید این سهام پرحاشیه با گذشت 12 سال چه زمانی به صاحبان اصلی‌اش باز خواهد گشت و همواره به جای نگاه فنی و کارشناسی، دستمایه مسائل سیاسی قرار نگیرد.



انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

برچسب ها: هیات دولت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته