دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1398 - 00:04
هفته ترویج علم57/ یک استاد دانشگاه در گفتگو با آنا:

«ترویج علم» نیاز به مشارکت همگانی دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ترویج علم نیاز به مشارکت و کمک همه دستگاه‌های اجرایی کشور دارد تا مردم بتوانند اثرات علم را به‌صورت محسوس در زندگی خود لمس کنند.
کد خبر : 401721
hamedrostami.jpg

حامد رستمی نجف‌آبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه ترویج علم، آگاهی‌بخشی و اشاعه آن میان اقشار مختلف مردم است، اظهار کرد: مخاطبان حوزه علوم انسانی از عموم مردم هستند و باید به‌طور جدی­ به مسئله ترویج این علوم که از حساسیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است، پرداخته شود. ترویج علم نیاز به مشارکت و کمک همه دستگاه‌های اجرایی کشور دارد تا مردم بتوانند اثرات علم را به‌صورت محسوس در زندگی خود لمس کنند.




بیشتر بخوانید:


حافظ‌آهی: رسالت برنامه چرخ انتقال نگاه علمی به مخاطبان است/ الهه بهبودی: به شبهه‌های علمی پاسخ می‌دهیم




وی افزود: در علوم تجربی و پایه، مکانیزم‌­های ترویج علم متفاوت است، لذا برای ترویج علم و همگانی کردن آن میان اقشار مختلف جامعه سه هدفِ درک درست از علم، باور کردن علم و مشارکت در علم دنبال می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه در همگانی ساختن علم، باید گسستی را که میان جامعه عمومی و علمی ایجاد می‌شود از بین برد، گفت: این کار با ساده‌سازی مفاهیم علمی و ارتقای درک عموم مردم محقق می‌شود و با ایجاد همگرایی میان قشر عمومی و علمی، افراد جامعه احساس آرامش و امنیت بیشتری خواهند داشت و این امر جامعه را به سوی آینده‌­ای بهتر رهنمون می­‌کند.


رستمی با اشاره به اینکه در جوامع توسعه‌ یافته و پیشرفته بسیاری از کارها با رشد فناوری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: سواد علمی گسترش یافته و محدود کردن ترویج علم در مباحث علمی موجب کُند شدن روند رشد علمی در جامعه خواهد شد و در واقع کار مروج علم فراهم کردن این نیازها است.


وی بیان کرد: با ترویج مناسب علم در سطح ملی و بین‌المللی می‌توانیم به توسعه و کاربردی کردن دستاورد‌های علمی کمک کنیم تا این دستاوردها تأثیر محسوسی در زندگی مردم ایجاد کند و گره از کار و مشکلات آنان بگشاید.


این استاد دانشگاه عنوان کرد: علوم باز، به جنبش‌های مختلفی اطلاق می‌شود که قصد برداشتن موانع برای به اشتراک‌گذاری هرگونه خروجی، منابع، روش‌ها و ابزار در هر مرحله‌ای از انجام پژوهش را دارند. دسترسی باز به نشریات، نرم‌افزارهای با دسترسی باز، تعاونی‌های باز، مرور آزاد نقطه‌نظرات دیگران، منابع آموزشی باز، تک‌رساله‌های باز، علم شهروندی و پژوهش مردم‌نهاد زیر نظر چتر علوم باز، قرار می‌گیرند.


رستمی گفت: کمیسیون ملی یونسکو 10 نوامبر هر سال را که مصادف با 19 آبان است، روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نام‌گذاری کرده است. این نام‌گذاری فرصتی برای اندیشمندان فراهم می‌آورد تا درباره فهمِ ایرانی از مفاهیم بنیادین «علم»، «پیشرفت» و «صلح» بیاندیشند.


وی با بیان اینکه جامعه کنونی ما بیش از هر زمان دیگری، نیازمند «علمِ گفت‌وگوی فرهنگی و میان فرهنگی» برای رسیدن به صلح و پیشرفت است، افزود: علم باید بتواند از درد و رنج بشر بکاهد و این تضمین نخواهد شد مگر آن که دانش همراه با اخلاق باشد و این دو در کنار هم و باهم می‌­توانند تأثیرگذار و تحول­ساز باشند.


عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: علم در خدمت صلح و توسعه با گفتمان تقریب و وحدت حاصل می‌­شود که بساط خشونت، افراطی‌­گری و گروه‌­های تکفیری را از بین می‌­برد و موجب توسعه پایدار جهان اسلام می­‌شود.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته