دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1398 - 16:24
قدیمی در گفتگو با آنا:

مهم‌ترین مشکل شعر طنز انتقادپذیر نبودن افراد است

یک شاعر طنزپرداز گفت: مهم‌ترین مشکل امروز برای طنز انتقادپذیر نبودن افراد جامعه است.
کد خبر : 401484
1397033020202730914488514.jpg

صابر قدیمی در گفتگو با خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره وضعیت شعر طنز کشور گفت: این مسئله در دو بخش مستقل وضعیت طنز و شعر طنز قابل بررسی است. در مورد وضعیت شعر طنز اساساً این‌طوری بگویم که در مورد طنز اقبال عمومی مثلاً در صداوسیما با برنامه‌هایی مثل خندوانه، قندپهلو، بیشتر شده، بعضی‌ها تخصصی‌تر پیگیری می‌کنند و این خوب است. شعر طنز ما هم هر چه رو به جلو می‌رود، حرکت‌های بزرگی در آن اتفاق می‌افتاد و هم اکنون بسیاری به صورت تخصصی شعر طنز کار می‌کنند.


وی با اشاره به فعالیت‌های هنرمندان در فضای مجازی بیان کرد: حُسن فضای مجازی این است که هر فردی می‌تواند مطالب خود را به اشتراک بگذارد و اگر واقعاً شایستگی‌اش را داشته باشد و مثل خیلی‌ها نرود فالوئر بخرد و حرفه‌ای عمل کند، پیشرفت می‌کند. اینها اتفاق‌های خوب فضای مجازی است اما معایب و خساراتی هم به همراه دارد و آن هم این است که هر کسی بدون رعایت هیچ استانداردی و متن و مطالبی پر از ایرادات مختلف منتشر می‌کند. مثلاً کسی شعر طنز می‌نویسد، وزنش مشکل دارد، قافیه‌اش غلط است، ضعف تألیف دارد. همه اینها در فضای مجازی بدون نظارت پخش می‌شود. منظورم از نظارت به معنی سانسور نیست، به معنی اصلاح و پالایش است.


این شاعر طنزپرداز ضمن بیان اینکه شعر طنز کشور در حال حرکت روبه جلو است، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل امروز برای طنز انتقادپذیر نبودن افراد جامعه است. به محض انتقاد شاعر یا نویسنده از هر فردی با هر جایگاهی افراد عکس‌العمل تند نشان می‌دهند.


قدیمی عنوان کرد: الان تا وقتی کسانی مانند داریوش کاردان، اکبر اکسیر و خیلی‌های دیگر که مجال نام بردن تک‌تک‌شان نیست در دسترس هستند و نفس می‌کشد باید دست‌شان را بگیریم و به آنها برنامه بدهیم، تا برنامه‌ها از این حالت ابتذال دربیاید. اینها ریشه دارند، اینها بزرگان ما هستند. تا وقتی مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد بود قدرش را ندانستیم الان که دیگر بزرگان هستند بیاورید و استفاده کنید.


وی با اشاره به تأثیر مشکلات اقتصادی مردم در استقبال از برنامه‌های فرهنگی مختلف خاطرنشان کرد: همه دغدغه معاش دارند. همه مشکل دارند و این مسائل حضور مردم در برنامه‌های فرهنگی مختلف را تحت تأثیر قرار داده است. برگزاری جلسات رایگان شاید یکی از راه‌هایی باشد که بتواند وضعیت را بهتر کند. باید به اینها در جامعه پرداخته شود ولی آن‌قدر مسائل اقتصادی بر مردم فشار وارد کرده، که هیچ حس و حالی برای کار فرهنگی، در هنرمندان و مخاطبان وجود ندارد و این درد بزرگی است.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته