دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1398 - 11:52
رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

وعده‌های دولت در خصوص تأمین 630 واگن برای متروی تهران محقق نشد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وعده‌های دولت در خصوص تأمین 630 واگن برای متروی تهران محقق نشد.
کد خبر : 401363
636775562369619572_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز موضوعات باقی‌مانده مربوط به تفریغ بودجه سال ۹۶ مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهای زیادی برای آن مطرح شد که ۴۳ مورد آن برای شهرداری و چهار مورد نیز برای شورای اسلامی شهر تهران بود تا بر اساس آن شهرداری روشنگری لازم را در بودجه داشته باشد.


وی ضمن اشاره به این‌که امروز باید به دیدن برادر مهدی بروم و جلسه را زودتر ترک می‌کنم، در خصوص تفاهم‌نامه شهرداری تهران با معاونت علمی فناوری تنها به خاطر یک رام قطار سخن به میان آورد و گفت: این موضوع مربوط به بحث خودکفایی کامل است تا بر اساس آن تحقیقاتی انجام شود تا مشخص شود تا چه اندازه می‌توانیم نسبت به ساخت قطار در کشور اقدام کنیم.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که ما در ساخت قطار از فاینانس استفاده می‌کردیم و نمی‌توانستیم تولید داخل را به ۵۵ درصد برسانیم، گفت: اصولاً کشورهایی که وام ارائه می‌دهند سعی می‌کنند تا ۵۱ درصد ساخت تجهیزات را در کشور خودشان نگه دارند.


هاشمی اظهار کرد: در جلساتی که با آقای منطقی برگزار شد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت تا آن قسمت از اجزای قطار که در داخل ساخته نمی‌شود، نمونه‌سازی شود تا بتوانیم خودکفایی خود را به ۷۰ درصد برسانیم.


وی تصریح کرد: هم اکنون چهار شرکت واگن‌سازی در کشور به ساخت قطار اقدام می‌کنند اما تولید برخی از پکیج‌ها همچون ترمز و سیستم تعلیق به‌دلیل هزینه بالا و تعداد کم صرفه اقتصادی ندارد.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در قرارداد با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تلاش هستیم تا بفهمیم ساخت و ساز این قطعات تا چه میزان هزینه دارد و به‌صرفه است.


هاشمی در ادامه در ارتباط با موضوع ۶۳۰ واگنی که قرار بود از سوی دولت به متروی تهران واگذار شود، گفت: قرار بر این بود تا در کمکی از سوی دولت ۲ میلیارد یورو در اختیار شرکت‌ها در کل کشور برای تأمین واگن‌های مترو واگذار شود که یک میلیارد آن مربوط به تهران بود.


وی تصریح کرد: این یک میلیارد یورو برای تأمین یک هزار واگن بود و در اولین قراردادی که با دولت انجام شد این توافق صورت گرفت تا ۶۳۰ واگن تأمین شود.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران وی با بیان این‌که این قرارداد امضا شده می‌بایست از طریق فاینانس بین‌المللی انجام می‌شد و فاینانس آن برای این کار از سوی بانک مرکزی تعیین نشده بود، افزود: در جلسات انجام‌شده با معاون اول رئیس‌جمهور تلاش شد تا سهمیه این فاینانس تأمین شود که تاکنون ۵۰۰ میلیون یوروی آن تعیین شده است هرچند این میزان ۶۳۰ واگن را پوشش نمی‌دهند.


انتهای پیام/۴۱۰۵/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته