دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (س) به پایان رسید

ساخت صحن حضرت زهرا (س) به پایان رسیده و به‌زودی این پروژه با حضور مسئولان عالی‌رتبه عراق و ایران به‌صورت رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر : 396791
DJI_0021-700x394.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه حج و زیارت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، پروژه صحن حضرت فاطمه (س) یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی عتبات عالیات به شمار می‌رود و این پروژه مراحل ساخت و بازسازی آن به پایان رسیده و امسال قبل از اربعین حسینی و با حضور مسئولان عالی‌رتبه دو کشور عراق و ایران به‌ صورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.


بر اساس این گزارش، طراح، مجری و بانی این پروژه ستاد بازسازی عتبات عالیات جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه هماهنگی‌های لازم به‌ صورت کامل با دیوان عالی اوقاف عراق و آستان قدس علوی صورت گرفته است.


این گزارش حاکی است، پروژه توسعه صحن مطهر علوی که با عنوان پروژه صحن حضرت فاطمه (س) شناخته می‌شود بزرگ‌ترین پروژه آستان قدس علوی به شمار می‌رود و یکی از طرح‌های مهم و زیرساختی اين آستان است.


این گزارش می‌افزاید، صحن حضرت فاطمه (س) با مساحتی بیش از 61 هزار مترمربع، چهار برابر صحن قدیم حرم مطهر بوده و یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می‌رود. ساختمان پروژه شامل چهار طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر آن فضاهای روباز و سبز نیز در این پروژه در نظر گرفته‌ شده است.


این پروژه در ضلع غربی حرم مطهر تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین‌العابدین (ع) امتداد دارد. پروژه بزرگ صحن فاطمه (س) علاوه بر فضاهای عبادتی و زیارتی شامل دو ساختمان موزه به‌ منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه‌جات موجود در خزینه حرم مطهر و ساختمان بخش‌های اداری و کتابخانه آستان با ظرفیت یک‌ میلیون کتاب و مجهز به کارگاه‌ ترمیم نسخ خطی. همچنین یک شبستان بزرگ به‌ منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی‌های دینی در این پروژه در نظر گرفته‌ شده است.


لازم به ذکر است، مهم‌ترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن است که 50 درصد از کل مساحت را تشکیل می‌دهد. فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ است و تمامی خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته‌ شده است.


گفتنی است، تمامی اجزای پروژه صحن فاطمه (س) بر اساس ویژگی‌های معماری اسلامی طراحی‌شده و به‌ منظور رفاه زائران در این عمارت اسلامی از به‌کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله‌برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب