جزئیات تکمیل آزادراه تهران-پردیس
عباس طاهری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تکمیل آزادراه تهران-پردیس با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جدی این وزارتخانه است، گفت: عملیات اجرایی فاز نخست آزادراه تهران-پردیس به طول 23 کیلومتر از سال 84 آغاز و در سال 90 مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
وی افزود: علاوه بر این آزادراه به دو شاخه شمالی و جنوبی تقسیم میشود که عملیات احداث شاخه جنوبی آزادراه از حد فاصل کمربندی جنوبی متصل به فیروزکوه به طول 10 کیلومتر توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شد.
طاهری تصریح کرد: برای تسریع روند اتمام عملیات اجرایی آزادراه، شاخه شمالی اولویتبندی و در بخش نخست مطالعات و برآورد حدفاصل ابتدای بومهن تا انتهای آزادراه و آبعلی به طول 12 کیلومتر به اتمام رسیده اما عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-پردیس، حد فاصل آبعلی تا امام زاده هاشم نیز به عنوان اولویت دوم شاخه شمالی آزادراه تهران-پردیس 10 کیلومتر طول دارد.
وی با بیان اینکه برای تکمیل ادامه آزادراه موافقت اولیه مشارکتکنندگان گرفته شده است، تاکید کرد: در فاز نخست آزادراه تهران-پردیس 200 میلیارد تومان هزینه شده است.
طاهری با بیان اینکه هزینه اجرایی اولویت نخست تکمیل ادامه آزادراه 400 میلیارد تومان است، اظهار کرد: تکمیل حد فاصل ابتدای بومهن تا انتهای آزادراه و آبعلی با تملک اراضی نیازمند 650 میلیارد تومان اعتبار است.
وی با تاکید بر اینکه شروع عملیات اجرایی اولویت نخست شاخه شمالی آزادراه به مشارکت سرمایهگذاران بستگی دارد، ادامه داد: برای تکمیل ادامه این آزادراه سرمایهگذاران اعلام آمادگی کردهاند تا 70 درصد هزینهها را مشارکت و 30 درصد باقیمانده را وزارت راه و شهرسازی تامین کند.
طاهری با بیان اینکه برای سرمایهگذاران در تکمیل آزادراه تهران-پردیس بر اساس قانون مشارکت سود معقولی به اندازه میزان سرمایهگذاری در نظر گرفته میشود، بیان کرد: 22 سال زمان برای بهرهبرداری مشارکتکنندگان در تکمیل آزادراه در نظر گرفته شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-پردیس، در تمام هزینههای آزادراه، پرداخت سود و اخذ سرمایه مشارکت و هزینههای پرسنلی از محل اخذ عوارض تامین میشود.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم سرمایهگذار را برای مشارکت در توسعه زیرساختهای شریانی کشور تشویق کنیم باید رفع موانع موجود در سرمایه گذاری و همچنین ترغیب مردم برای پرداخت عوارض مسیرهای ترددی را مورد توجه قرار دهیم.
طاهری با تاکید بر اینکه مشارکت در سرمایهگذاری به نوعی کمک به دولت برای توسعه زیرساختهای کشور است، خاطر نشان کرد: باید آزادراهها در کل کشور توسعه یابند چرا که بهرهبرداری از آزادراهها افزایش ایمنی، کاهش تصادفات، کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از آلودگی محیط زیستی و کاهش زمان سیر بهرهبردار را به همراه دارد.
انتهای پیام/