دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1398 - 14:00
سیدافقهی در گفتگو با آنا:

عربستان خود را در معرض ترکش تنش ایران و آمریکا قرار می‌دهد

کارشناس ارشد منطقه با هشدار به امارات و عربستان در ایفای نقش ضدایرانی در جریان تحریم‌های نفتی تصریح کرد: این دو کشور در تنش ایران و آمریکا از بین خواهند رفت.
کد خبر : 385492
_L3H7713.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، چند هفته پیش، موج انفجار جدیدی منطقه غرب‌آسیا و به‌ویژه خلیج‌فارس را در بر گرفت و خبری مبنی بر انفجار چند نفت‌کش در بندر «فجیره» امارات متحده عربی توسط شبکه خیری المیادین منتشر شد. سکوت رسانه‌ای شدیدی توسط رسانه‌های عربی حامی سعودی-آمریکایی در چند ساعت اول ماجرا وجود داشت و هیچ نوع خبری در باب این موضوع منتشر نشد.


بعد از درز اطلاعاتی از انفجار نفت‌کش‌ها در بندر فجیره، دولت امارات سکوت رسانه‌ای خود را شکست و در بیانیه‌ای به تشریح این موضوع پرداخت. دفتر رسانه‌ای مدیریت بندر «الفجیره» در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ انفجاری در این بندر رخ نداده و حرکت کشتی‌ها به‌طور منظم و عادی ادامه دارد.


همچنین در پی این رشته انفجارها، شبکه خبری المیادین اعلام کرد که این انفجارها ساعت چهار تا هفت بامداد رخ داده و شاهدان عینی هم از پرواز جنگنده‌های آمریکا و فرانسه بر فراز منطقه خبر داده بودند.


بعد از وقوع حادثه موجی از اطلاعات، تحلیل، خبر و گزارش از سوی رسانه‌های غربی و عربی آغاز شد. برخی از این رسانه‌ها دعواهای داخلی را عامل این حادثه اعلام کردند و بعضی دیگر که نزدیک به جریان عبری-عربی در منطقه غرب‌آسیا بودند، نوک پیکان حملات و تهمت‌ها را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفتند.


یک مسئول نزدیک به دستگاه اطلاعاتی آمریکا گفت که هیچ دلیلی که نشان دهد ایران در حادثه فجیره دست داشته، وجود ندارد. بعد از این فضاسازی‌ها بود که  پادشاه سعودی خواستار برگزاری دو جلسه اضطراری  برای بحث در خصوص حملات اخیر به کشتی‌ها نفت‌کش و تأسیسات تولید نفت در میانه تنش‌های شدید با ایران شد.


پادشاه عربستان سعودی سه کنفرانس؛ اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس را همزمان با تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مکه برگزار کرد. یکی از موارد جالب این نشست برگزاری آن در مکه بود، به دلیل اینکه مقر اصلی سازمان همکاری اسلامی در جده و اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در ریاض قرار دارد.


«سیدهادی سیدافقهی» در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب‌آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا در خصوص در موج‌سواری عربستان با حادثه فجیره، با بیان اینکه این ماجرا بهانه‌‌ آمریکایی‌ها برای ایجاد تنش بیشتر در منطقه است، اظهار کرد: «حادثه فجیره پوششی برای اقدامات آمریکا در منطقه به شمار می‌آید».


وی با اشاره به اینکه امارات تاکنون صحبتی مبنی بر دخالت ایران در حادثه فجیره نکرده‌ است، افزود: «اماراتی‌ها درخواست اعزام گروه بین‌المللی بی‌طرف کردند تا بررسی‌های بیشتری در این مورد صورت گیرد».


کارشناس ارشد مسائل منطقه به زوایای دیگر حادثه فجیره اشاره و تأکید کرد: «بین امارات و عربستان سعودی درخصوص تحولات یمن درگیری و اختلاف نظر مشاهده می‌شود و همچنین برای نفوذ منطقه‌ای بیشتر هم این دو کشور با یکدیگر تنش دارند».


سیدافقهی با تأکید بر اینکه ایران بعد از حادثه فجیره تقاضای تحقیق و تفحص مستقل کرد تا ابعاد آن مشخص شود، خاطرنشان کرد: «موضوع حادثه فجیره تاکنون در ابهام قرار دارد و پیوست‌های بعدی این خبر را منتشر نکردند».


وی تقاضای کمک جهانی از سوی امارات و عربستان سعودی را مشکوک دانست و اضافه کرد: «عربستان سعودی و امارات نقشی بزرگتر از خودشان بازی می‌کنند و این دو کشور وارد بازی بزرگترها شده‌اند و معلوم است در این رقابت له خواهند شد».


کارشناس مسائل منطقه با هشدار به عربستان و امارات در خصوص عدم دخالت در تنش بین ایران و آمریکا، ادامه داد: «این دو کشور چه کار دارند که بعد از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران می‌گویند که ما کمبود نفت ایران در بازار را جبران می‌کنیم. در واقع، امارات و عربستان خود را در معرض ترکش تنش ایران و آمریکا قرار می‌دهند».


وی با بیان اینکه آمریکا برای از بین رفتن چند کشتی در بندر فجیره با ایران هیچ جنگی به پا نمی‌کند، عنوان کرد: «اگر حادثه فجیره دوباره تکرار شود، امارات در پروژه‌های اقتصادی، نفتی، تجاری و بورس دچار آسیب‌ جدی می‌شود».


تحلیل‌گر ارشد مسائل غرب‌آسیا تهدید ایران از سوی امارات و عربستان سعودی را دارای تبعات سنگین برای این دو کشور دانست و یادآور شد: «هر چه این دو کشور وارد کشمکش ایران و آمریکا شوند، هزینه بیشتری متحمل خواهند شد؛ بنابراین بهتر است وارد این بازی نشوند».


وی تصریح کرد: «حادثه فجیره دارای سه زاویه است؛ ابتدا اینکه شاید کار خود آمریکایی‌ها باشد یا اختلاف بین امارات و سعودی موجب آن شده و یا حادثه‌ای طبیعی بوده است».


این در حالی است که در نشست مکه، کشورهای دیگر نامی از ایران نبردند. در این اجلاس، امارات هم در سطح پادشاه شرکت نکرد و ولیعهد این کشور در مراسم حضور داشت. شاه مغرب هم به دلیل اختلافاتی با سعودی‌ها در اجلاس مکه شرکت نکرد. از نکات جالب دیگر، غیبت هیئتی مطرح از عمان در اجلاس مکه بود. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان هم در این اجلاس شرکت نداشت که تنهایی بن‌سلمان را در مواضع ضدایرانی وی نشان می‌دهد.


انتهای پیام/4106/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته