دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لطیفی در گفتگو با آنا:

روز حسرت در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس فرا می‌رسد

کارگردان «روز سوم» گفت: با عملکردهایمان در حوزه ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس، روز حسرت در این حوزه فرا خواهد رسید.
کد خبر : 384335

محمدحسین لطیفی در گفتگو با خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره ساخت آثار سینمایی با موضوع آزادسازی خرمشهر گفت: از ۱۲ سال قبل که «روز سوم» را ساختم تا‌کنون هیچ اثری که روایتگر مقاومت مردم خرمشهر باشد، ساخته نشده است. البته من از طرف خودم می‌توانم دلایلی را در این باره عنوان کنم. من به عنوان یک فیلمساز تلاش خود را کردم که بتوانم در ادامه روز سوم حداقل دو اثر دیگر بسازم که یکی در قالب فیلم سینمایی و دیگری در قالب یک سریال باشد.


وی بیان کرد: خیلی علاقه‌مندم درباره حماسه خرمشهر سه‌گانه‌ای داشته باشم. در طی ۱۲ سال که از ساخت سینمایی روز سوم می‌گذرد، هر ساله شب سوم خردادماه، وقتی فیلم روز سوم از تلویزیون پخش می‌شود، متأسف می‌شوم که از آن زمان تاکنون هیچ اثر دیگری درباره خرمشهر ساخته نشده است. مانند اینکه هر سال روز بعثت حضرت رسول اکرم (ص)، تنها فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) نمایش داده می‌شود.


کارگردان فیلم روز سوم اظهار کرد: معتقدم فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس باید به صورت مستمر انجام شود؛ چرا باید ما در حوزه دفاع مقدس و فیلم حماسه و مقاومت ساده‌اندیش باشیم. البته این ساده‌اندیشی در تمام حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی ما رخنه کرده است. به طور مثال اگر همین امشب تهران یک تکان کوچک بخورد تا چند ماه آینده همه وارد این بحث می‌شوند؛ چگونه و چه کار کنیم تا زیرساخت ساختمان‌ها را تقویت کنیم تا بناها در مقابل زلزله مقاوم باشند. حتی چند شب را در پارک‌ها می‌خوابیم اما این موضوع بعد از مدت زمانی به فراموشی سپرده می‌شود و کلاً فراموش می‌شود که ما بر روی گسل زندگی می‌کنیم.


لطیفی ادامه داد: در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس نیز وجود دارد، چرا که با نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس همه یک هفته را به دفاع مقدس اختصاص می‌دهیم ولی به محض این که هفته دفاع مقدس تمام می‌شود، همه به خانه‌ها می‌رویم و می‌خوابیم تا ساله بعد که هفته دفاع مقدس دوباره شروع شود. با همین تکرار‌هاست که می‌بینیم سال‌های متمادی گذشته و رفته است. می‌بینیم ۴۰ سال گذشته و ما هنوز سریالی با محوریت خواجه نصیرالدین طوسی را برای نسل جوان خود نساخته‌ایم.


وی یادآور شد: در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس یک روز از خواب بیدار خواهیم شد که هیچ کاری انجام نداده‌ایم و جوابی برای چرایی آن نیز نداریم. روز حسرت در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس فرا خواهد رسید. اگر بخواهیم یک کار تاریخی فاخر را بسازیم در تلویزیون همه توجیه می‌شوند که؛ این کار یک اثر تاریخی و سریال الف ویژه است و پیش‌تولیدی دو سال باید داشته باشد، همه اتفاق نظر دارند که این‌ کار‌ زیرساختی خاص می‌خواهد و برآوردی معادل ۱۰۰ یا ۱۵۰ میلیارد تومان با شرایط حاضر لازم دارد که البته تصویب می‌شود و بسیار خوب است.


این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: لیکن در همین ساختار اداری و سیستم فرهنگی، وقتی به کارهای دفاع مقدس می‌رسیم شرایط کاملاً تغییر می‌کند. ایده‌آل من برای حماسه خرمشهر ساخت یک سریال ۳۴ قسمتی است که در هر قسمت آن، یک روز از خرمشهر را به تصویر بکشم. ۳۴ روز مقاومت در ۳۴ قسمت از سریال خرمشهر می‌تواند گوشه‌ای از رشادت‌های مردم خرمشهر را نمایش دهد.


لطیفی بیان کرد: به هر صورت اگر بخواهیم کاری را به صورت اکشن و جنگی بسازیم که روایتی خاص از ۳۴ روز مقاومت مردم خرمشهر را به تصویر بکشند، شرایط خاصی را می‌طلبد، به طور مثال در چنین فیلم‌هایی در روز بیش از یک دقیقه مفید نمی‌توان ضبط کرد که با یک حساب سر انگشتی برای هر قسمت دو ماه زمان لازم است. ۷۰ ماه یعنی پنج سال زمان نیاز است که بتوانیم سریال ۳۴ قسمتی حماسه خرمشهر را فیلم‌برداری کنیم. وقتی این شرایط را برای تحویل یک کار ایده‌آل می‌گوییم به ما می‌گویند آقای لطیفی نمی‌شود، حالا شما یک ساله فیلمبرداری کنید و سر و ته کار را به هم آورید. این برخورد‌ها نشان می‌دهد که عظمی برای ساخت کارهای فاخر در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد.


وی ادامه داد: اگر با شرایطی که ترسیم کردم، حماسه خرمشهر ساخته شود به مراتب بیشتر از سریال «صاحبدلان» بیننده خواهد داشت. در حال حاضر از هر 10 ایرانی بپرسید که فیلم «روز سوم» را دیده است یا نه؟ هشت نفر فیلم را دیده‌اند و بعضی‌ها می‌گویند بیش از هفت بار روز سوم را دیده‌اند. عرض من به مسئولان امر این است که برای ساخت سریال خرمشهر حداقل یک‌سوم آن چیزی را که به سریال‌های الف ویژه اختصاص داده‌اید به سریال خرمشهر بدهید، که در این موقع همه می‌گویند که این کار را بکنیم دیگر نمی‌توانیم سریال‌های تاریخی را بسازیم. سؤال من اینجاست که اگر این سریال‌‌های تاریخی ساخته نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا به واقع دغدغه ما خرمشهر است یا سریال‌های تاریخی؟ البته که سریال‌های تاریخی را باید ساخت اما خرمشهر نیز باید ساخته شود. به نظر من موضوع خرمشهر و دفاع مقدس کمتر از سریال‌های دیگر نیست؛ بحث من با مسئولان امر این است که میان اهم و مهم تفاوت قائل باشند. یکی از راه‌های ساخت سریال و فیلم‌های سینمایی در حوزه دفاع مقدس اختصاص بودجه به همین منظور است. مجلس می‌تواند با اختصاص یک درصد از بودجه دفاعی کشور به حوزه هنری و فرهنگی دفاع، ساخت آثاری با مضمون دفاع و مقاومت و دفاع مقدس را به صورت فاخر تضمین کند و در این حوزه شاهد کارهای فاخر باشد. تا زمانی که ساخت آثاری با موضوع دفاع مقدس و جنگ به صورت قانون و مصوبه از سوی مجلس اعلام نشود، عزمی جدی در این راه وجود ندارد.


لطیفی اظهار کرد: البته باید گفت در بسیاری از مراکز نیز بودجه‌های خاصی برای کارهای فاخر دفاع مقدس اختصاص یافته است که متأسفانه نتوانسته انتظارات مورد نظر را برآورده کند. تشکیل یک شورا از افراد صاحب تخصص و دغدغه‌مند حوزه فیلم دفاع مقدس نیاز است. این شورا که با حضور افراد صاحب‌نام و باتجربه در خصوص فیلمسازی دفاع مقدس تشکیل می‌شود، می‌تواند تصمیم‌گیری در این موارد را انجام داده و ساخت فیلم‌های حوزه دفاع مقدس را به صورت خاص و ویژه به افراد صاحب تخصص محول کند. امیدوارم وجود این شورا حس شده و این مجموعه تخصصی به‌زودی تشکیل شود.


انتهای پیام/4072/۴۱۰۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب