«دعوت» به دنبال بیان واقعیتهای مغفول زندگی است
مجتبی کشاورز در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: من در سالهای گذشته هم تهیهکننده برنامه «دعوت» بودم. برنامهای که به عنوان ویژهبرنامه ماه رمضان شبکه یک سیما به صورت جُنگ شبانه و با اجرای زوج نیما کرمی و زینب زارع اجرا میشد. امسال با جمعبندی که با همکاران داشتیم احساس کردیم که در ساعات پایانی شب در ماه مبارک رمضان معمولاً شبکههای دیگر هم جنگهای شبانه را دارند و ضرورتی برای موازیکاری نیست. از سوی دیگر، دعوت یک تجربه موفق چندساله بود که نمیخواستیم آن را کاملاً کنار بگذاریم، لذا ساختار جدید این برنامه را برای ساعت پیش از افطار ماه رمضان امسال تعریف کردیم.
وی اظهار کرد: من و همکارانم به دنبال بازتعریف دعوت در قالب یک برنامه پرمحتوا و با محوریت خانواده بودیم، چرا که فضای ماه مبارک رمضان و بهویژه ساعات قبل و بعد از افطار یک فضای خانوادگی ایرانی اسلامی است. چگونگی تشکیل خانواده بر اساس مبانی دینی و فرهنگ ایرانی و تداوم زندگی محورهای طرحی بود که به شبکه ارائه کردیم که مورد استقبال هم واقع شد.
در اتاق فکر برنامه «دعوت»، 40 سرفصل در موضوع خانواده تدوین کردیم
تهیهکننده برنامه تلویزیونی دعوت تصریح کرد: «دعوت» دنبال بیان واقعیتهاست. واقعیتهایی که در زندگی وجود دارند، اما دیده نمیشوند و مغفول ماندهاند. یادآوری واقعیتهایی است که معمولاً در دغدغههای روزمره اقتصادی گم میشود. دعوت میخواهد غبارها را از روی مفهوم واقعی زندگی بزداید؛ مصداقهای عملی امیدواری در زندگی را که میتواند زندگی را تداوم ببخشد، معرفی کند و بگوید زندگی فقط زرق و برق نیست و واقعیت زندگی چیز دیگری است.
وی درباره حضور حجتالاسلام محمد برمایی برای اجرای این برنامه گفت: ما در برنامه پیش از افطار، با یک محدودیت و فشردگی از نظر زمانی مواجه بودیم، چون برنامه باید بین زمان اذان و اخبار ساعت 19 پخش میشد. این محدودیت به ما اجازه نمیداد که مانند سایر برنامههای تلویزیون امکان اجرای پلاتویی داشته باشیم. برای این که چه کسی مجری برنامه شود چند گزینه داشتیم. از آنجایی که دعوت یک برنامه خانوادهمحور است باید هدایت مباحث به صورت حرفهای پیش میرفت و به یک کارشناس آشنا به مباحث خانواده نیاز داشتیم که به ظرایف کار در رسانه مسلط باشد و بتواند فراز و فرودهای مباحث را راهبری کند.
کشاورز عنوان کرد: حجتالاسلام برمایی علاوه بر این که واجد این دو ویژگی بود، خودش در چند سال گذشته عضوی از تیم تولید برنامه دعوت بود و آیتم ثابتی را با موضوع خانواده اجرا میکرد. لذا ایشان نه عضو جدید که بخشی از برنامه دعوت بود؛ با توجه به این سه ویژگی، ایشان به عنوان روایتگر و راهبر برنامه به شبکه معرفی شد. ما صرفاً به دنبال مجری نبودیم؛ اگر دقت کنید در برنامه به شکل مألوف سایر برنامهها پلاتوی سلام و خداحافظی نداریم.
«دعوت»، یادآوری واقعیتهایی است که در دغدغههای روزمره اقتصادی گم شده است
وی افزود: حضور آقای برمایی به این شکل، یک اتفاق جذاب و جدید بود. هر اتفاق جدیدی میتواند هم فرصتها و هم تهدیدهایی را به دنبال داشته باشد. ما هم توقع نداشتیم که انتقادی از این سبک برنامهسازی نشود، اما بعد از دو سه برنامه اول شاهد بودیم که شببهشب مخاطبان برنامه افزایش مییابد. این موضوع در تماسهای تلفنی و بازخوردهایی که در شبکههای مجازی داشتیم کاملاً آشکار بود. یعنی هر شب که جلو میرفتیم انتقادها کمتر میشد و حالا پس از عبور از بیستمین برنامه، میتوانم به جرأت بگویم که «دعوت» جزء موفقترین برنامههای ماه مبارک رمضان امسال است.
کشاورز درباره سوژههای این برنامه نیز گفت: ما در دعوت از سوژه به موضوع نمیرسیم، بلکه از موضوع به سوژه میرسیم. در اتاق فکر این برنامه یک تیم پژوهشی در حوزه رسانه و خانواده فعال هستند. ما در موضوع خانواده 40 سرفصل موضوعی تدوین کردیم. مباحثی مانند ازدواج آسان، واسطهگری، توقعات پایین برای شروع زندگی، ایستادن پای زندگی در هر شرایطی و ... از جمله این موضوعات است. با توجه به این موضوعات دنبال تجربههای مرتبط رفتیم و جمعبندی نهایی این اتاق فکر کاملاً در راستای آن موضوع است. دو برنامهای که با موضوع واسطهگری در ازدواج داشتیم با استقبال زیادی مواجه شد؛ افراد زیادی میخواستند تا مواردی که در اطرافشان هستند به این واسطهها معرفی شوند.
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/