عدم توجه به رشتههای بینرشتهای باعث تعطیلی دانشگاهها میشود
علیاکبر فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به رشتههای میانرشتهای اظهار کرد: رشتههای بینرشتهای یا میانرشتهای از نیمه قرن 20 در جهان مطرح شد چراکه در آن زمان بسیاری از نظریهپردازان به این نتیجه رسیدند که با یک علم نمیتوان نظرات دقیقی ارائه داد.
وی افزود: مهمترین علومی که از آن زمان با رویکرد بینرشتهای دنبال شدند علوم محض و پزشکی بودند. بعدها وقتی موفقیت این رشتهها در این علوم افزایش یافت بقیه علوم نیز به آن اضافه شدند. علوم اجتماعی بعد از 20 سال در زمره میانرشتهایها قرار گرفت.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: در ایران نیز توجه به علوم میانرشتهای بسیار دیرتر از سایر نقاط جهان آغاز شد. امروز بسیاری از برنامهریزان آموزشی به این نتیجه رسیدهاند که علوم تک بعدی دیگر کاربردی ندارد، مثلاً اگر در علومی مانند فلسفه و جامعهشناسی علوم دیگر را نگنجانیم و آنها را کاربردی نکنیم اثر لازم را نخواهند داشت.
فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا با چسباندن هر علم کنار علم دیگر میتوان یک برنامه درسی بینرشتهای ایجاد کرد، گفت: اصلاً اینگونه نیست و نمیتواند اینگونه باشد، اگر اینگونه شود نتایج خوبی بهدست نخواهد آمد. اگر نتوان ارتباط ارگانیک بین رشتهها بهوجود آورد، هیچگاه علوم بینرشتهای ایجاد نمیشوند.
وی تأکید کرد: اگر به سمت رشتههای بینرشتهای نرویم بسیاری از رشتههای دانشگاهی در آینده تعطیل میشوند، برای ایجاد بینرشتهایها باید الزامات را رعایت کرد یعنی باید آن دانشی را که مدنظر داریم تعریف کنیم. مسئله بعدی استادان رشتههای میانرشتهای هستند. استادان در این رشتهها باید چندوجهی باشند، در بسیاری از دانشگاههای جهان اگر استادان در دو یا سه رشته تخصص و اشراف کافی نداشته باشند استخدام نمیشوند. متأسفانه در کشور ما به این وجه استادان خیلی تأکید نمیشود.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: در آینده و حتی اکنون به افراد کثیرالابعاد نیاز داریم، برای تربیت این افراد دانشگاهها و استادان باید به این موضوع متمرکز شوند.
انتهای پیام/4107/4040/
انتهای پیام/