دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1398 - 15:17
قربانی در گفتگو با آنا:

خیرین مدرسه‌ساز بیش از 25 هزار مدرسه احداث کرده‌اند

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت:‌ در کل کشور 110 هزار مدرسه داریم که از این تعداد حدود 25 هزار مدرسه به همت خیرین مدرسه‌ساز ساخته‌شده است.
کد خبر : 380387
photo_2019-05-14_06-49-32.jpg

محمدرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: در کل کشور 110 هزار مدرسه داریم که از این تعداد حدود 25 هزار مدرسه به همت خیرین مدرسه‌ساز ساخته‌شده است همچنین ازلحاظ کلاس درس از مجموع 530 هزار مدرسه‌ای که در سطح کشور وجود دارد 113 هزار کلاس را خیرین مدرسه‌ساز احداث کرده‌اند.


وی ادامه داد: با اکتساب آنکه مشارکت خیرین در قالب مبالغ نقدی و زمین و تجهیزات نیز وجود دارد، برآوردها نشان می‌دهد 30 درصد فضای آموزشی در کشور توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث‌شده است که عدد قابل‌توجهی است.


مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم تعداد مدارس فرسوده را بررسی کنیم باید بگوییم در حال حاضر 30 درصد مدارس از استحکام کافی برخوردار نبوده و فرسوده هستند و برای جبران آن باید اقداماتی انجام دهیم


وی افزود: سرانه فضای آموزش دانش آموزان 5.2 مترمربع است و معنایان این است که هر دانش‌آموز ایرانی بابت فضای محوطه، فضای آموزشی، آزمایشگاه و حیاط این فضا را در اختیار دارد


قربانی خاطرنشان کرد:‌ اما متأسفانه 11 استان کشور ما سرانه پایین‌تری دارد. سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و گلستان ازجمله استان‌هایی است که متأسفانه سرانه بسیار پایین برای دانش‌آموزان دارند.


مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: سرانه ملی فضای آموزش 8.4 مترمکعب است و برای رسیدن به آن باید دو راه را در پیش گیریم.


وی افزود:‌ در مرحله نخست باید سرانه محیط مدارس 11 استان را به سرانه کشور برسانیم و کار دوم این است که سرانه فضای آموزشی کشور را به سرانه ملی برسانیم که این امر نیاز به اعتبار دارد.


قربانی با تأکید بر اینکه در شهر تهران مناطقی داریم که سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان در آن دو یا سه متر است اضافه کرد:‌ وقتی می‌گوییم در منطقه‌ای سرانه 2 مترمکعب است یعنی اگر 400 دانش‌آموز در یک مدرسه درس بخوانند آن مدرسه حدود 800 متر فضا دارد درحالی‌که استاندار سرانه میانگین 5.2 است و باید در مدرسه‌ای 2 هزار و 400 متری درس بخوانند درحالی‌که در مدرسه 800 متری درس می‌خوانند.


وی اضافه کرد: فضای مدرسه می‌تواند اثرات آموزشی و تربیتی و روحی و روانی زیادی به همراه داشته باشد و برای رسیدن به عدالت آموزشی باید به این موضوع نیز توجه شود.


قربانی تصریح کرد: برای رسیدن به این شاخص نیاز به اعتبار داریم و یکی از این منابع تأمین اعتبار خیرین است و در سال‌های گذشته سهم زیادی در مدرسه‌سازی در کشور داشته‌اند.


مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: 10 درصد مدارس کشور دو شیفته هستند و اگر خیرین نبودند شاید بیش از 50 درصد مدارس دو شیفته بود و این اثرات نامطلوبی در خروجی نظام آموزشی می‌گذارد.


قربانی با تأکید بر اینکه در نظام آموزشی چند عنصر کلیدی وجود دارد اضافه کرد:‌ فضا، معلم، وسایل آموزشی و خود دانش‌آموز این عناصر کلیدی هستند و خیرین نیز به صحنه آمدند تا سهمشان را در فضا آموزشی انجام دهند.


مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد:‌ مشارکت خیرین در ساخت فضا آموزشی ثمرات فرهنگی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد که انسجام و وحدت همبستگی ملی از نتایج آن است.


وی اضافه کرد: در سال 93 که خیرین مدرسه‌ساز به حضور رهبر انقلاب شرفیاب شدند ایشان فرمودند مجموعه خیرین مدرسه‌ساز پدیده مبارک انقلاب است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: خیرین مدرسه ساز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته