دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1398 - 14:27
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

گفتگوی ملی مانع تشدید جنگ‌‌روانی در عرصه انتخابات می‌شود

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است در روند انتخابات امسال برخی بخواهند به عملیات روانی و اقتصادی دست بزنند که گفتگوی ملی مانع آن است.
کد خبر : 380334
159473.jpg

حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره مسئله گفتگوی ملی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اظهار کرد: برای حل مسائل سیاسی سه راه بیشتر وجود ندارد، یکی اینکه راه بی‌تفاوتی را در پیش بگیریم که روایات در تبیین امر به معروف و نهی  از منکر آن را به شخصی تعبیر می‌کنند که سوار کشتی باشد و اگر کسی بخواهد کشتی را سوراخ کند بگوید به من چه ربطی دارد در این صورت آن فرد هم حتماً غرق می‌شود، پس نباید به مسائل بی‌تفاوت بود.


وی تصریح کرد: بی‌تفاوتی و قهر، ما را در داخل کشور دچار مشکل و دشمنان خارجی را هم وادار به مداخله می‌کند. بسیاری از کشورها که فعالان سیاسی آنان راه بی‌تفاوتی را در پیش گرفتند، دچار این معضل شدند؛ کما اینکه کشوری مانند عربستان را دچار استبداد کرده و سوریه و عراق را که گرفتار استبداد بودند دچار مداخله‌های خارجی کرد.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راه‌حل سیاسی دیگر، خشونت است تصریح کرد: برخی با وضع موجود موافق نیستند و فضای کشور را وارد خشونت می‌کنند و مسلماً خشونت، بداخلاقی و خشونت می‌آورد و آنان هم که طرفدار وضع موجود هستند، از ابزار خود استفاده می‌کنند که این به ضرر کل جریان‌های حاکم در کشور است.


مازنی گفتگو را راه حل سوم در معادلات سیاسی معرفی و بیان کرد: از 28 مهر سال 95 به این نتیجه رسیدیم که راه‌حل مسائل کشور گفتگوی ملی است و بر این اساس گفتگو با بسیاری از شخصیت‌های تأثیرگذار را آغاز کردیم.


وی با بیان اینکه خوشبختانه در اصل مسئله تفاهم وجود دارد و گفتگوی ملی در عرصه رسانه‌ای و سیاسی کشور حاکم شده و بسیاری  در موافقت یا مخالفت آن سخن می‌گویند، تأکید کرد: این یکی از اثرات مجلس دهم بوده که به‌جای بی‌تفاوتی و خشونت گفتگوی ملی مطرح شد و مورد استقبال دوستان در مجلس و خارج از آن قرار گرفت.


مازنی گفت: اکنون جلساتی در داخل و خارج مجلس در این زمینه تشکیل می‌شود و جریان‌های مختلف سیاسی در آن شرکت دارند که خوشبختانه روی بسیاری از مسائل تفاهم هست، اما تا رسیدن به یک نقطه قابل اتکا برای تداوم گفتگوی ملی بنا را بر این گذاشتیم که دستور جلسات و اخبار را رسانه‌ای نکنیم تا بحث‌ها پخته شوند و تنها دلیل رسانه‌ای نشدنش هم همین است.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سوءاستفاده عناصر افراطی از هر جریان را از دیگر موانع رسانه‌ای شدن این گفتگوها عنوان کرد و گفت: افراطیون در هر جریان منافعشان در بلبشو، ناهماهنگی و هرج و مرج و فضای دور از گفتگوست؛ بنابراین شاهدم گاهی سناریوهایی را تولید می‌کنند تا فضای گفتگو را برهم بزنند که برخی مطالب تولیدشده توسط آنان هم از اساس دروغ است.


طراح گفتگوی ملی در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه طرح مذکور را در فراکسیون امید تصویب کردیم، بیان کرد: علی لاریجانی و شخصیت‌های تأثیرگذار مجلس با آن موافق بودند. ما حتی برای این کار فراکسیونی در مجلس درست نکردیم و گفتگوها را با عنوان مجمع دنبال می‌کنیم، البته خارج از مجلس شورای اسلامی هم شورایی هست که موضوعات را پیگیری می‌کنیم.


وی با انتقاد از اینکه برخی بدون آگاهی و با بی‌توجهی به تأثیر منفی قلم و زبانشان در اعتماد عمومی و امنیت ملی این نشست‌ها  را قضاوت می‌کنند، اضافه کرد: ما دشمنی داریم که پشت دیوارهای خانه کمین کرده و مطمئناً برایش اصولگرا، اصلاح‌طلب و حتی ایران و ایرانی برایش تفاوت ندارد.


مازنی با اشاره به تأثیر گفتگوی ملی در انتخابات پیش‌رو خاطرنشان کرد: سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کشور  داریم که ممکن است در روند آن با مشکلاتی در عرصه اقتصادی و جنگ روانی مواجه شویم و عناصر لمپن با نام انتخابات بخواهند با انتقادهای دور از انصاف فضای سیاسی کشور را در اختیار بگیرند، بنابراین جریان‌های سیاسی باید متوجه باشند که فضا را مدیریت کنند که چنین اتفاقی نیفتد و رقابت سالمی در کشور شکل گیرد.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سیاست ما عین دیانت ما باشد و در این چارچوب پیش رویم گفت: افرادی که در بازی اخلاقی شرکت می‌کنند حتی اگر گل هم بخورند مورد قدرشناسی قرار می‌گیرند. در بازی با اسپانیا با اینکه باختیم رهبر معظم انقلاب بازیکنان فوتبال را تحسین کردند، برای اینکه ما خوب بازی کردیم و فرمودند این بازی جوانمردانه را به عرصه‌های دیگر کشور در دولت و مجلس تسری دهید؛ بنابراین یکی از آثار گفتگوهای ملی این است که بازی سیاست را با اخلاق و منصفانه انجام دهیم.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته