دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 18:00
آنا گزارش می‌دهد؛

دموکرات‌های آمریکا استاد ترامپ در تحریم‌ها علیه ایران+ جدول

دولتمردان آمریکا همواره در 40 سال گذشته تحریم‌های علیه ایران وضع کردند که دولت اوباما با 15 تحریم علیه کشورمان رکورددار در این موضوع است.
کد خبر : 379729
449392_402.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا- محمدعلی حسن‌نیا؛ نخستین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از انقلاب اسلامی به سال‌های 1358 بازمی‌گردد. در همین سال بود که آمریکا به بهانه‌های مختلف تمام دارایی‌های کشورمان را در آمریکا بلوکه کرد. بعد از پایان بحران تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و در مذاکرات الجزایر، دولت جیمی کارتر متعهد شد اموال ایران را آزاد کند.


دولت دموکرات آمریکا همچنین تضمین کرد که در امور داخلی ایران دخالت نکند، مجازات‌های تجاری و اقتصادی را لغو و دارایی‌های مسدودشده ایران را آزاد کند. مهم‌ترین بخش این توافق‌نامه مربوط به تحریم‌های درون‌ایالتی دولت واشنگتن بود. در این بند آمده است دولت کارتر باید اطمینان دهد که هر گونه تصمیمات دادگاه ایالتی در رابطه با انتقال هر گونه دارایی حکومت پیشین، مستقل از اصل مصونیت پادشاه را اجرا خواهد کرد. این قرارداد فی‌مابین در 19 ژانویه سال 1981 به امضای مقامات سیاسی دو کشور رسید و کارتر هم آن را تأیید کرد.دولت دموکرات آمریکا اما بلافاصله بعد از خروج جاسوس‌های سفارت از ایران وعده‌های خود را فراموش کرد. همین بحران گروگان‌گیری سبب شد تا دولت کارتر سقوط کند و جمهوری‌خواهان بر مسند کاخ‌سفید تکیه بزنند و ماهیت پنهان آمریکا از زیر دستکش مخملی آن آشکار شود.


تحریم‌های یکجانبه دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در تمام 40 سال اخیر به‌شدت علیه ایران ادامه داشت. چه فیل‌‌ها (نماد جمهوری‌خواهان) یا الاغ‌سواران (سمبل دموکرات‌ها) کاخ‌سفید همواره بر افزایش تحریم‌ها از یکدیگر سبقت گرفته‌اند.


مذاکره با کشورهای اروپایی و محور شرارت خواندن ایران 


با این حال، ایران مذاکرات خود را در دولت بوش پسر درباره برنامه‌ هسته‌ای شروع کرد. آن زمان تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست حجت‌الاسلام روحانی با سه کشور اروپایی مذاکره را آغاز کرد. این مذاکرات قبل از حوادث 11 سپتامبر در آمریکا بود. ایران در دولت اصلاحات، مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها بر سر مسائل هسته‌ای داشت و در نهایت در 29 مهر سال 1382 در بیانیه سعدآباد و دو توافق‌نامه بروکسل و پاریس، ایران متعهد شد که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و دیگر هیچ سانتریفیوژ فعالی نداشته باشد. ولی بعد از همین مذاکرات، اروپایی‌ها به وعده‌های اقتصادی و هسته‌ای خود در قبال ایران عمل نکرده و بهانه‌های دیگری مانند حقوق‌بشر و موشکی را مطرح کردند و دولت بوش هم در اقدامی خصمانه ایران را «محور شرارت» نامید!


البته این آغاز تحریم علیه ایران نبود. بعد از فتنه سال 88، برخی جریان‌های خاص سیاسی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های نفتی، بانکی و مالی علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران شدند. این خواسته‌های آنان مقارن با فشارهای اهالی فتنه سبب شد، اوباما، هیلاری کلینتون(وزیر وقت امور خارجه آمریکا) به تمام کشورهای جهان سفر کرده و خواستار تحریم نفتی و بانکی ایران شود. 


در ادامه با روی کارآمدن دولت روحانی تنور مذاکرات هسته‌ای دوباره داغ شد و ایران بعد از دو سال مذاکره به توافقی به نام «برجام» دست یافت. ایران 6 دور در ژنو، لوزان و وین با کشورهای 1+5 مذاکره کرد و  در روز سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) توافق‌نامه نهایی شد. 


البته جان کری، وزیر امور وقت خارجه آمریکا بلافاصله بعد از توافق برجام و هنوز زمانی که مُهر این توافق خشک نشده بود، ادعای دیگری علیه ایران را مطرح کرد و مدعی شد که آمریکا برای رسیدن به برجام‌های دیگر، ایران را تحت فشار می‌گذارد و سراغ برنامه‌های دیگر اختلافی نظیر «برنامه موشکی ایران»، «حقوق بشر» و «موضوعات منطقه‌ای» می‌رود.


خروج از برجام توسط آمریکا و ساز و کاری به نام اینستکس برای تهاتر کالا و پول


در نهایت با روی کارآمدن دونالد ترامپ و تعیین تیم امنیتی و سیاست‌خارجی وی شامل بولتن و پمپئو، آمریکا در 18 فروردین سال گذشته به بهانه حمایت کشورمان از تروریسم و  برنامه موشکی از برجام خارج شد. ایران در طول یک سال اخیر بارها به کشورهای اروپایی گوشزد کرد که به تعهدات برجامی خود متعهد باشند، ولی آنها در نهایت، به رونمایی از  سازوکاری موسوم به «اینستکس» بسنده کردند.


نکته مهمی که در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا وجود دارد، خصومت دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا است. ظریف چندی پیش در رشته توئیت‌های به موضوعی اشاره کرد که جای کمی تأمل دارد. وی در صفحه شخصی توئیتر خود با قرار دادن بخشی از ویدئوی اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره اقدامات نادرستی که مجموعه تحت امر وی از جمله دروغ و فریبکاری در زمان تصدی ریاست سازمان سیا انجام می‌دادند، نوشت: «پمپئو شما در حال حاضر هم به همین کار ادامه می‌دهید. اما ترامپ، مراقب باش. شعار تبلیغاتی تو مبارزه با مداخلات (نظامی) گزاف و هزینه‌بار بود».


او با اشاره به اقدامات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به ترامپ هشدار داد: «دار و دسته توطئه‌چینان جنگ‌طلب و قاتل، «تیم B» بدنام، برای چیزی بیشتر از اینکه تو سودای آن را داری، نقشه می‌کشند».


آیا این اظهارات ظریف جدا کردن دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه درباره مواضع خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران  به شمار می‌آید؟! ناگفته نماند که تحریم‌ها در دولت‌های مختلف آمریکا علیه مردم ایران ادامه داشته است و تیم قبلی در دولت دموکرات آمریکا شامل جان کری، هیلاری کلینتون، باراک اوباما، جو بایدن هم علیه ایران همواره مواضع تندی داشتند. به همین علت، جا دارد که برخی از تحریم‌های آمریکا در دولت‌های مختلف علیه ایران را مرور کنیم.


تحریم‌های دولت‌های دموکرات آمریکا علیه ایران


دولت دموکرات جیمی کارتر در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۹( 21 آبان 58) با اعلامیه شماره ۴۷۰۲ با عنوان «واردات نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران» واردات نفت از ایران را تحریم کرد.


در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (23 آبان 58) دستور اجرایی ۱۲۱۷۰ با عنوان «بلوکه کردن دارایی‌های دولت ایران» دوباره در دولت کارتر تصویب شد. محتوای تحریمی این دستور بعد از قرارداد الجزایر لغو می‌شود و مجدداً در سال‌های بعد از این قرارداد به بهانه‌های دیگر مجدداً اعمال می‌شود.


۷ آوریل ۱۹۸۰ (18 فروردین 59)دوباره دستور اجرایی ۱۲۲۰۵ با عنوان «ممنوعیت معاملات (تراکنش‌های) مشخص با ایران» علیه کشورمان در دولت کارتر تصویب شد که مسیر انتقال کالا و مواد غذایی در کشورمان را هدف قرار داد. 10 روز بعد دوباره کارتر تحریم‌های دیگری علیه ایران تصویب کرد.


دولت دموکرات دیگر آمریکا یعنی بیل کلینتون که از 1993 تا 2001 سکان‌دار کاخ سفید بود در مجموع 6 دور تحریم علیه ایران تصویب کرد. «داماتو»، مهم‌ترین تحریم آمریکا در دولت کلینتون بود که در ۵ آگوست ۱۹۹۶ (15 مرداد 75) تصویب شد. این قانون تحریمی آمریکا به ممنوعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در بخش نفت ایران مربوط می‌شود که بعد از برجام معلق شد، ولی دوباره در اواخر دولت اوباما این تحریم‌ها با نام « لایحه تحریم ایران یا آیسا یا ایسا (ISA)» بازگشت.


نکته اینجاست که  ایران در دولت اوباما مجموعاً 15 بار از سوی دولت یا کنگره این کشور تحریم شد که در مقایسه با دولت فعلی آمریکا بی‌سابقه است.





















































































ردیف تحریم‌ها قانون تحریم‌ها علیه ایران                            تاریخ تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران
1 دستور اجرایی 13553
مسدود کردن اموال برخی افراد در مورد حقوق بشر دولت ایران
(28 سپتامبر 2010-6مهر 1389) بنابر این دستور تعداد زیادی از بانک‌ها، افراد و نهادهای ایرانی در لیست تحریم قرار گرفتند.
2 دستور اجرایی 13574 (23 می 2011-اول خرداد سال 1390) طبق اختیارات رئیس‌جمهور اجرای تحریم‌های مندرج در قانون تحریم‌های ایران 1996(ISA) دوباره علیه ایران اعمال شد.
 
3 دستور اجرایی 13590
 
(20  نوامبر 2011-29آبان 1390) اختیارات اعمال تحریم مربوط به ارائه محصولات، خدمات، فناوری یا حمایت از بخش‌های انرژی و صنایع پتروشیمی ایران طبق برجام لغو شده بود که دوباره بازگشت.
 
4 قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012(NDAA2012)
بلوکه کردن همه دارایی‌های مؤسسات مالی ایرانی و تراکنش در دارایی‌ها و سود حاصل از آن
(31  دسامبر 2011-10 دی 1390) ممنوعیت انجام تراکنش برای خرید نفت توسط بانک‌های مرکزی کشورها و مؤسسات مالی وابسته به آنها جز در صورت کاهش خرید نفت از ایران.
5 دستور اجرایی 13599
 

(فوریه 2012-12 بهمن 1390) اجرای بلوکه کردن اموال دارایی‌های ایران، بانک مرکزی ایران و همچنین مؤسسات مالی ایرانی طبق قانون  NDAA. این دستور در برجام متوقف شد اما ممنوعیت‌های آن در خود آمریکا پابرجا ماند.


6 دستور اجرایی 13606

(22 آوریل 2012-3 اردیبهشت 1391) مسدود کردن اموال و جلوگیری از ورود افراد خاص به ایالات متحده در رابطه با نقض حقوق بشر توسط دولت‌های ایران و سوریه


7 دستور اجرایی 13606

(1 می 2012-12 اردیبهشت 1391)مسدود کردن اموال و جلوگیری از ورود افراد خاص به ایالات متحده در رابطه با نقض حقوق بشر توسط دولت‌های ایران و سوریه


8 دستور اجرایی 13608 (1 می 2012-12 اردیبهشت 1391)ممنوعیت تراکنش موسسات مالی با دورزنندگان تحریم‌های ایران و سوریه.
 
9 دستور اجرایی 13622

(30 جولای 2012-10 تیر 1391)محدودیت در تراکنش‌های موسسات مالی دنیا با شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش و اجرای قانون NDAA و محدودیت در تراکنش‌های مربوط به بخش پتروشیمی که طبق برجام لغو شده است.


10

10  آگوست 2012



(10  آگوست 2012-20 مرداد 1391)توسعه محدودیت‌های قانون NDAA و محدود کردن تسویه پول نفت.


11 دستور اجرایی 13628 (9 اکتبر 2012-18 مهر 1391)اختیارات اجرای قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه 2012 (ITRSA2012).
12 قانون آزادی و مبارزه با سلاح کشتارجمعی ایران (IFCA)
 

(2  ژانویه 2013-13 دی 1391) ممنوعیت انجام تراکنش‌های بانکی توسط موسسات مالی بین‌المللی با افراد قرار گرفته در لیست تحریم به واسطه ایران و توسعه تحریم‌های مربوط به بخش حمل‌ونقل، صنعت نفت، سپاه پاسداران و صداوسیمای ایران.


13 دستور اجرایی 13645 (3 ژوئن 2013-13 خرداد 1392)اختیارات اجرای قانون ایفکا و تحریم‌های اضافی از جمله تراکنش‌های بانکی برای صنعت خودرو در ایران
طبق برجام لغو شده بود که دوباره در این تاریخ علیه ایران انجام شد.
14 قانون ویزا

(18 دسامبر 2015-27 آذر 1394)نیاز به اخذ ویزای مجدد آمریکا برای کسانی که در پنج سال منتهی به سال 2015 به ایران سفر کرده‌اند.


15 قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم کاتسا (CAATSA)
 

(2  آگوست 2017-11 مرداد 1396)اعمال تحریم‌های مشابه گروه‌های تروریستی بر سپاه پاسداران و افزایش لیست تحریمی ایران.



این آمار نشان می‌دهد دولت اوباما و تیم (B) دموکرات آمریکا خیلی بیشتر از دولت (B) جمهوری‌خواه ترامپ جمهوری اسلامی را هدف قوانین و مصوبات تحریمی خود قرار داده‌اند. امروز هم رئیس‌جمهور در نامه‌ای به اعضای پنج کشور حاضر در برجام اعلام کرد: «در این مرحله دیگر ایران خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی‌داند».


وی افزود: «همچنین ۶۰ روز مهلت به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی می‌دهد».


انتهای پیام/4106/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته