دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 04:45
انقلاب بدون تحریف؛

چگونه ناخدا افضلی، کیانوری و حزب توده برای شوروی جاسوسی می‌کردند؟

حزب توده در 4 دهه فعالیت خود به ابزاری برای نفوذ شوروی در ایران بدل گشت که در نهایت سال 62 سپاه پاسداران در عملیات امیرالمؤمنین(ع) به آن خاتمه داد.
کد خبر : 378894
13940216000246_PhotoL.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حزب توده سابقه بسیار زیادی در تاریخ معاصر ایران دارد. نخستین تلاش‌های کمونیستی از سوی شوروی برای نفوذ سیاسی و به تبع آن اقتصادی و اجتماعی در ایران به بعد از انقلاب اکتبر 1917 روسیه بازمی‌گردد.


در آن زمان برخی از اعضای کمونیست ایران در داخل قیام جنگل نفوذ کرده و در آخر سبب اختلاف در قیام جنگل شدند. امثال این افراد می‌توان به خالوقربان، احسان‌الله خان و جعفر پیشه‌وری اشاره کرد.


دومین حرکت کمونیست‌های تحت حمایت شوروی برای ورود به ایران مربوط به گروه 53 نفر است. رهبر این گروه تقی ارانی بود که بعدها توسط رضاخان در زندان کشته شد.


حزب توده فراز و نشیب‌های زیادی در طول سال‌های قبل از انقلاب اسلامی داشت. کیانوری دبیر اول این حزب بعد از انقلاب اسلامی وارد ایران شد. سیاست حزب توده نفوذ در مراکز حساس کشور و گنجاندن‌ نیروهای خود در رتبه‌های بالای نظام بود. آنها در ظاهر خود را همراه با سیاست‌های انقلاب اسلامی نشان می‌دادند و در تمام انتخابات‌ بعد از انقلاب اسلامی به‌ویژه در انتخابات‌12 فروردین به جمهوری اسلامی و قانون اساسی رأی آری دادند و خود را پایبند به ولایت‌فقیه اعلام کردند.


بر اساس این گزارش نیروهای ویژه اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال‌های 60 چتر اطلاعاتی قوی برای حزب توده تعبیه کرد و درنهایت در 15 اردیبهشت 1362 با اعلامیه دادستانی کل کشور اعلام شد که عمر حزب توده به پایان رسیده است.



(اعضای حزب توده در ارتش)

امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی به همین دلیل در بیانیه‌ای با استفاده از لقب «سرباز گمنام امام زمان(عج)» برای پاسداران انقلاب اسلامی این موضوع را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی اعلام کردند.


اما جالب‌ترین قسمت عملیات «امیرالمومنین(ع)» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیمه اردیبهشت سال 62 اعضای دستگیر شده حزب توده بود. در این عملیات؛ احسان طبری(تئوریسین کمونیست‌ها)، محمد مهدی پرتوی(رئیس تشکیلات مخفی حزب توده ایران)، کیانوری(دبیر اول حزب توده)، ناخدا افضلی(فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش)، سرهنگ هوشنگ عطاریان(فرمانده قرارگاه عملیاتی نیروی زمینی ارتش در غرب کشور)، سرهنگ بیژن کبیری(فرمانده یگان‌های کماندویی هوابرد معروف به کلاه سبزها) از جمله افراد دستگیر شده معروف بودند.



اتهام اصلی اعضای حزب توده جاسوسی برای شوروی بود. طبق حکم دادگاه که به ریاست حجت‌الاسلام یونسی برگزار شد، متهمان خود دقیقاً به جاسوسی برای شوروی اذعان کرده و با حکم دادگاه انقلاب اسلامی 10 نفر به اعدام محکوم شدند.


درباره نحوه بازداشت اعضای حزب توده، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطره‌ای جالب دارد. وی گفته است: «سازمان اطلاعات سپاه به خاطر کار اطلاعاتی که از اول انقلاب روی توده‌ای‌ها شروع کرده و نفوذی که در حزب توده کرده بود تقریبا همه شبکه‌های مخفی و علنی حزب توده را زیر نظر داشت».


او ادامه داد: «حزب توده دست به یک تاکتیک خطرناکی مشابه افغانستان زده بود و با شوروی‌ها بحث کرده بود که ما حمله می‌کنیم و با یک تظاهرات مجلس و صدا و سیمای ایران را می‌گیریم و اعلام می‌کنیم که در ایران یک حکومت مستقل تشکیل شده که شما مثل افغانستان، تانک‌های خودتان را از مرز عبور دهید و به سمت تهران بیایید».


فرمانده وقت سپاه افزود: «وقتی این را خدمت امام مطرح کردم، امام فرمود که این بیشتر شبیه یک قصه است تا یک واقعیت اما یک در هزار هم اگر احتمالش باشد، شما باید این مسئله را جدی بگیرید و عملاً به دستور خود حضرت امام برخورد با اعضای توده صورت گرفت چرا که این‌ها در آستانه برگزاری یک تظاهراتی جلوی صدا و سیما بودند که وارد آنجا شوند».


یکی از افرادی که در دادگاه حضور داشت و در رده بالای نیروهای مسلح بود، ناخدا افضلی بود. وی فرماندهی نیروی دریایی ارتش را برعهده داشت. اطلاعاتی که در سایر مسائل از «افضلی» اخذ می‌شد، شامل اطلاعات روز ارتش و خارج از ارتش در سطح بالای کشور بود که بخشی از آن در جریان گفتگو و ارتباطاتی که با مقامات مختلف جمهوری اسلامی به‌ مقتضای کار «افضلی» برقرار می‌شد، به دست می‌آمد.


نهایتاً به حکم دادگاه انقلاب اسلامی ارتش تعدادی از نظامیان نزدیک به حزب از جمله افضلی در روز ۶ اسفند ماه سال ۱۳۶۲ به‌جرم طراحی کودتا و جاسوسی برای دشمن (اتحاد جماهیر شوروی) اعدام شدند و به‌ سزای خیانت خود رسیدند.


پرتوی: حزب موظف بود به شوروی اطلاعات بدهد


رئیس تشکیلات مخفی حزب توده ایران درباره وظایف حزب توده گفته است: «البته منابع اطلاعاتی برای حزب فرق می کرد، یعنی فرض کنید در ارتش، بحث این بود که اگر کودتا شد بتوانیم کمک کنیم، در ادارات این بود که ما از اخبار درون باخبر شویم که چه می‌گذرد و مثلاً چه سیاست‌هایی اعمال شود؟ کجاها اشکال وجود دارد و بعد بر اساس آن، برنامه‌ها را تنظیم کنیم. از درون سازمان‌های سیاسی باخبر شویم و ببینیم چه خط مشی دارند و نگاهشان به حزب چگونه است و آیا خطری از جانب آنها حزب را تهدید می‌کند یا نه».


در پایان،  دادستانی همزمان با اعترافات صریح اعضای حزب توده و بر مبنای اسناد و مدارک تکان‌دهنده‌­ای که از توطئه‌ها و خیانت‌های حزب توده به دست آمد، انحلال حزب توده را اعلام کرد و فعالیت حزب بعد از چهار دهه، (از سال 1320) به پایان  رسید.


انتهای پیام/4082/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته