ماهیگیری چینیها از آب گلآلود بازار خودرو
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از جامجم، انتظار برای کاهش قیمتها پس از اعلام بیانیه وین باعث بروز رکود در بسیاری از بازارها شده و یکی از بازارهایی که بسیار تحتتاثیر این رکود قرار گرفته، بازار خودروست. بازار خودروهای داخلی تحت تاثیر کمپین نخریدن خودروهای صفر و حواشی دامنهدار آن، که از جنبهای سر باز کردن زخم کهنه قیمت بالا، کیفیت نازل و فناوری باستانی محسوب میشود، بیش از بازار خودروهای خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است.
اما در این آب گلآلود، چشمبادامیهای چینی بشدت مشغول کارند تا هم سهم خود را از بازار ایران از دست ندهند و هم از خلأ کممحلی مردم به خودروهای داخلی سوءاستفاده کنند. روشها هم روشهای همیشگی و ترفندهای بازاریابی است که البته شاید در نگاه اول برای خریداران عادی قابل تشخیص نباشد. اما حرفهایهای بازار خودرو این روزها بخوبی درک میکنند که چینیها در حال چه بازاریابی گسترده و خزندهای در بازار ایران هستند.
دامپینگ، شگرد فروش
خودروسازان چینی برای فروش بیشتر در اوج رکود بازار خودرو دست به روش همزمان دامپینگ، فروش بیشتر، رشد قیمت مجدد، زدهاند. در این روش در مرحله اول کاهش قیمت محصولات حتی به طور عمدی و بیش از کشش بازار که به آن دامپینگ یا نرخشکنی میگویند، ایجاد میشود؛ به حدی که قیمت برخی خودروهای چینی یا پیشقسط آن با برخی خودروهای داخلی یکسان میشود. در مرحله دوم تسهیلات مالی گستردهای در اختیار خریداران ایرانی قرار میگیرد. مثلا در حال حاضر پیشقسط یک دستگاه خودروی امویام315 معادل 20 میلیون تومان است و روشن است کسی که قصد خرید یک پراید دارد، برایش بصرفه است که به سراغ خرید این خودرو برود. در کنار این تسهیلات مالی بلندمدت با بهرههای کنترل شده و قابل کاهش حتی تا مرز صفر شدن و شرایط تحویل بسیار سریع خودرو در نظر گرفته شده است. در این راستا اکنون خودروسازان چینی تا 65 درصد بهای خودرو را با بهره حداکثر 23 درصد و بازپرداخت 36ماهه، وام میپردازند. حتی در برخی مناسبتها و برای برخی مشاغل مانند پزشکان یا ارگانهای دولتی بهره صفر درصد در نظر میگیرند. از سوی دیگر انتخابهای مالی متنوع برای پرداخت در برابر مشتری قرار میدهند که هر قدر سرعت پرداخت وی بیشتر شود، بهره تسهیلاتش تا حد صفر، کاهش مییابد. مثلا اگر مشتری، تسهیلات خودرواش را زیر یکسال تسویه کند هیچ بهرهای به او تعلق نمیگیرد یا اگر چکهای اقساط وام خودرواش را ماهانه صادر کند، چند درصد از بهره نهایی تسهیلات کم میشود. از سوی دیگر چینیها برخلاف خودروسازان داخلی که حتی در صورت پرداخت نقدی کل پول، خودرو را حداقل 15 روزه تحویل میدهند، بلافاصله پس از تکمیل پرونده سوئیچ خودرو را تحویل میدهند و اینگونه است که تا حدی توانستهاند خریداران را به فکر انداخته و خواه ناخواه عدهای را نیز در تور خودروهای کمکیفیت یا بیکیفیت خود اسیر کنند.
مرحله آخر بازی چینیها در بازار زمانی است که بر اثر تقاضای کاذب، تحت تاثیر ترفندها، تقاضا برای برخی مدلهای این خودرو سازان افزایش یافته و قیمت آنها رشد کرده است
این گزارش میافزاید: اما مرحله آخر بازی چینیها در بازار خودرو زمانی ایجاد میشود که بر اثر تقاضای کاذب ایجاد شده تحت تاثیر ترفندهای دو مرحله اول، تقاضا برای برخی مدلهای خودروهای چینی افزایش یافته و در نهایت قیمت آن خودبهخود رشد کرده و حتی به حال سابق بازمیگردد.
این چنین است که با نگاهی به تغییر قیمت برخی خودروهای چینی در بازار درخواهیم یافت که قیمت برخی مدلهای آن برخلاف قیمت دیگر خودروهای ایرانی و وارداتی، تا چهار میلیون تومان نیز افزایش یافته است. به این ترتیب چینیها با این دور زدن هم سهم بازار خود را در ایران حفظ میکنند و هم بجز در یک دوره کوتاه، قیمت محصولاتشان را کاهش نمیدهند.
علت رشد قیمت خودروهای چینی
در این باره، فرزاد کلاهی یکی از فعالان بازار خودرو به خبرنگار جامجم گفت: اکنون خودروسازان چینی با شناسایی مدلهای مورد علاقه بازار ایران و ورود اینگونه محصولات به بازار ایران با استفاده از امتیاز قیمتی، سعی در جلب نظر خریداران دارند که در پارهای از موارد موفق نیز بودند زیرا کیفیت محصولات داخلی قابل قبول نیست و البته گزینههای مقابل خریداران با قیمتهای مشخص هم بسیار محدود شده است.
وی افزود: اگر به جدول تغییرات قیمتی برخی محصولات چینی در بازار توجه کنید، شاهد افزایش برخی از برندها با مدلهایی خاص هستیم چون این مدلها در بازار جا افتاده و از نظر مصرفکنندگان مقابل خودروهای همقیمت تولید ایران، امکانات و کیفیت بهتری دارند. اما یکی از مهمترین سیاستهای خودروسازان چینی که باعث جلب نظر خریداران در این برندها و مدلها بوده، این است که آنها ابتدا به شناسایی علاقه مردم پرداختند و با استفاده از امتیازات خرید به صورت اقساط و گروهی سعی در جا انداختن آن دارند.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از خودروسازان که خودروهای چینی را وارد بازار کرده به مناسبت روز پزشک اقدام به فروش ویژه کرد و در این میان توانست نظر بسیاری از خریداران را بهخود جلب کند. این خودروساز با ارائه خودروهای قسطی بدون بهره در رنج قیمتی قابل قبول برای بخش عمدهای از خریداران این موفقیت را به دست آورد، در حالی که هماکنون خودروسازان داخلی با آن کمپین معروف دست و پنجه نرم میکنند.
منتظر کاهش قیمت باشید
از سوی دیگر، غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاههای اتومبیل تهران به جامجم گفت: اکنون سهم خودروهای چینی از بازار داخلی ایران نزدیک به 5 درصد است و بقیه در اختیار خودروهای داخلی و خارجی است که این رقم با توجه به شرایط موجود در حال رشد است و سازمانهای مربوط باید نسبت به آن سیاستهای جدیدی اتخاذ کنند؛ چون ایمنی، استاندارد، آلایندگی و البته کیفیت مواد اولیه این خودروها نیازمند رسیدگی دقیق و کارشناسی است.
این مقام صنفی درباره کاهش قیمت خودروهای چینی نیز افزود: این خودروها در ابتدای ورودشان به بازار ایران با قیمتهای پایین وارد شده تا بتوانند جای خود را میان خریداران ایجاد کنند و پس از مدتی کوتاه با افزایش 60 درصدی قیمت بازار، قیمتهای جدیدی از خودروهای چینی به خود دید. اما طی یک سال گذشته به یکباره این خودروها افزایش قیمت بیشتری را برای خود متصور شدند به طوری که قیمت خودروی امویام315 در این مدت به یکباره 114 درصد افزایش یافت که امروز با توجه به مشکلات مصرفکنندگان از این خودروها، روند نزولی به خود گرفته و باید منتظر کاهش قیمت به همان سرعت افزایش قیمت خودروهای چینی باشیم.
انتهای پیام/