ابتکار و خلاقیت باید در نظام آموزشی رشد کند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا از خانه ملت، علی لاریجانی در جلسه با معلمان نمونه کشوری که عصر امروز در سالن مشروطه برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم و قدردانی از زحمات معلمان و فرهنگیان گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری مسئله آموزشوپرورش یک امر زیربنایی برای کشور است؛ همچنان که در کشورهای دیگر نیز موضوع پراهمیتی است و در حد امنیت ملی کشورها و یک امر حیاتی محسوب میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان و تأکید ایشان بر موضوعاتی همچون حفظ منزلت معلمان، مسئله کنکور، اجرای سند تحول، مدارس استعدادهای درخشان، صیانت از جایگاه دانشگاه فرهنگیان و مهارتآموزی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: منزلت معلمان موضوع پراهمیتی است و باید به جایگاه اجتماعی آنها توجه کافی داشت؛ گاهی اوقات آنها دلخوریهایی دارند، همچون اینکه چرا زمانی که مطالبات فرهنگیان پرداخت میشود، مسئولان بارها به آن اشاره میکنند ولی در مقابل پرداخت مطالبات دیگر کارکنان دولت حرفی نمیزنند.
لاریجانی پیشنهاد داد پرداخت این مطالبات رسانهای نشود و تأکید کرد: باید بستهای تعریف شود که این امور مورد رعایت قرار گیرد و رسانهها نیز توجه کنند که جایگاه معلمان در جامعه باکرامت باشد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر توجه مجلس نسبت به بودجه آموزشوپرورش در تدوین بودجه سال 98 اشاره کرد و افزود: با همه مضایقه که در کشور داریم، برای بودجه آموزشوپرورش حدود 4 هزار میلیارد تومان اضافه شد و از کمیسیون آموزش مجلس خواسته شد که نسبت به معوقات و مطالبات گذشته نیز راهکاری پیدا کند.
وی تأکید کرد: باید رقم دقیق این مطالبات و معوقات مشخص شود تا در جلسه با کمیسیون آموزش مجلس و سازمان برنامهوبودجه به یک وفاقی برسید که راهکاری برای حل این موضوع در یک بازه زمانی مشخص تعریف شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح داد: این صندوق پشتوانه کار فرهنگیان است و باید برای آتیه آنها فعال شود و اگر پیشازاین صدمهدیده، نیاز به جبران دارد.
وی با اشاره به حکمی در بودجه سنواتی مبنی بر اینکه از منابع و امتیازات و شرکتهای دولتی برای سرپا شدن مجدد صندوقهایی ازایندست استفاده شود، گفت: وزیر آموزشوپرورش باید این موضوع را جدی بگیرد و ضمن احصاء مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، برای سرپا کردن این صندوق از امکانات دولتی بهره گیرد تا صندوق از یک قدرت مالی برای تعهدات خود برخوردار شود.
لاریجانی تأکید کرد: فصل استفاده از این حکم بودجه برای صندوق ذخیره فرهنگیان هماکنون است زیرا بعدها ممکن است این منابع صرف امکانات دیگر شود.
وی خطاب به وزیر آموزشوپرورش گفت: اگر در مقام اجرا مشکلی پیدا کردید به مجلس رجوع کنید تا وساطت کنیم نص قانون محقق شود و فرهنگیان از آتیه روشنی برخوردار باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در برخی رشتهها، پیشنهاد داد: علیالاصول این کمبود نیرو باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین شود ولی اگر زمان ندارید، میتوان از فارغالتحصیلان دانشگاههای دیگر استفاده کرد و با برگزاری دورههایی برای آنها بهمنظور تعلیم کار آموزشی، نیاز خود را مرتفع کنید.
وی همچین بر ضرورت مهارتآموزی در نظام آموزشوپرورش تأکید کرد و گفت: مسئله اشتغال در شرایط فعلی موضوع بسیار مهمی است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بنگاههای کوچک، خرد و متوسط از اولویتهای دولت هست که با اندک منابعی میتواند فعال شود لذا شما هم به این بخش توجه خاص داشته باشید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجوز از رهبری برای برداشت 50 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی بهمنظور تجهیز امکانات فنی و حرفهای و تقویت آموزشهای فنی و حرفهای، خواستار اولویت دادن آموزشوپرورش به این مسئله شد و تصریح کرد: کشور در بسیاری از زمینهها به افراد متخصص و ماهر احتیاج دارد و اگر میخواهید در شرایط فعلی افراد باعلاقه وارد بازار کار شوند، به نیاز جامعه و بازار کار توجه کنید.
وی در ادامه با اشاره به موضوع کنکور و بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص، افزود: کنکور در کشور معضلی شده است؛ در جلسهای که بهتازگی با دکتر عارف و تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس و رئیس سازمان سنجش داشتیم در مورد این ایده که چگونه باید استرس دانشآموز در قبال کنکور را کم کرد، صحبت شد زیرا شیوه کنونی مبتنی بر آزمودن زنی است که افراد را از نخبگی میاندازد.
لاریجانی گفت: در این جلسه وفاقی وجود داشت که میشود این موضوع را سامان داد و به همین دلیل مرکز پژوهشها به همراه وزارت علوم و سازمان سنجش موظف شدند ظرف یک ماه طرحی را آماده و به مجلس ارائه کنند.
رئیس قوه مقننه از وزارت آموزشوپرورش خواست این موضوع را که بهنظام تعلیم و تربیت در کشور آسیب میزند، جدی بگیرد و افزود: به دلیل کنکور، نحوه آموزشوپرورش و خلاقیت آفرینی تحت تأثیر قرار میگیرد و در همین راستا بنگاههای صیاد مآبانه نیز زیاد شدهاند زیرا روشهای تستزنی را آموزش میدهند که هیچ خاصیتی برای خلاقیت فرد ندارد و درواقع کشتن استعدادها است.
وی ادامه داد: در نامهای که خدمت مقام معظم رهبری نوشتم توضیح دادم که این امر چه صدماتی بهنظام تعلیم و تربیت میزند و اینگونه تبلیغات چقدر مضر است که ایشان نیز دستوراتی را در این خصوص داشتند و لازم است آموزشوپرورش آن را دنبال کند.
لاریجانی با اشاره به اینکه سازوکار این امر در مجلس فراهمشده است، تصریح کرد: مؤلفههای چنین موضوعی بحث شد و در کمیسیون آموزش مجلس باید سامان بگیرد زیرا تجربه خوبی در دنیا در این زمینه وجود دارد و امیدواریم سال آینده در جلسه با معلمان، وزیر آموزشوپرورش از حل مسئله کنکور در کشور گزارش دهد. استفاده از افراد دارای اهلیت و معلمان باسابقه برای اداره مدارس و کاهش بار وزارت آموزشوپرورش با وجود مدارس غیرانتفاعی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس مجلس به آن اشاره کرد.
لاریجانی همچنین با اشاره به اجرای سند تحول آموزشوپرورش، گفت: باید نیروهای متدین و انقلابی تربیت و معاونت پرورشی فعالتر شود تا افرادی آگاه و با بصیرت تربیت کند که البته این امر فقط به مدرسه مربوط نیست و کل اجتماع را دربرمی گیرد.
وی با اشاره به اینکه تربیت کودکان باید با شرایط زمانه متناسب باشد، توضیح داد: اگر مؤلفههای زمانه تغییر کرد پایههای تربیتی باید در آن بستر قرار گیرند.
رئیس قوه مقننه در ادامه بر لزوم افزایش خلاقیت آفرینی در مدارس، اشاره کرد و افزود: مجموعه آثار شهید مطهری حاوی این نکته مهم است که خلاقیت وی در آثارش را نشان میدهد و او از مجموعه مباحث اسلامی یک اجتهاد خلاقانه داشته است؛ نظام آموزشی که ابتکار و خلاقیت در آن رشد کند، افرادی مانند شهید مطهری را تحویل جامعه میدهد.
وی ادامه داد: موضوع پرورش قدرت ابتکار مسئله مهم آموزشوپرورش است، زیرا نظامات آموزشوپرورش در دنیا تغییرات زیادی داشته است.
لاریجانی با اشاره به ایده وزیر آموزشوپرورش مبنی بر کم شدن تکالیف شب دانش آموزان، گفت: این ایده که بسیار هم سروصدا کرد، ایده خوب و حرف درستی بود، زیرا تکالیف انبوه خلاقیت ایجاد نمیکند و وقتی شیوه حفظی در مدارس حاکم باشد، دانشآموز آن را فراموش میکند، اما اگر شیوه تحقیقی مدنظر قرار گیرد، علاوه بر افزایش اتکای نفسانی و باروری ذهنی دانشآموز، سیالیت لازم را در سیستم دانشآموزی به وجود میآورد.
وی با تأکید بر اینکه معلمان باید بسترساز این شیوه باشند و در این راستا آموزش ببینند، ادامه داد: بیخود در جامعه وزیر آموزشوپرورش را بابت این ایده هو کردند زیرا این حجم از تکالیف برای دانش آموزان نهتنها کار درستی نیست بلکه در دنیا نیز مرسوم نیست، زیرا باید به دانش آموزان برای تحقیق مأموریت داده شود و در این شرایط است که قوه ابتکار او رشد میکند.
لاریجانی ادامه داد: توصیه میکنم بهجای روشهای متعارف از روشهای امروزی برای رشد خلاقیت دانش آموزان استفاده شود.
وی همچنین بر لزوم تقویت حس مسئولیتپذیری از درون آموزشوپرورش و نیز آموزش کار جمعی، تأکید کرد و توضیح داد: در ایران ازنظر فرهنگی نقطهضعفی در خصوص کار جمعی وجود دارد درحالیکه باید این امر را از همان کودکی به بچهها آموزش داد؛ مثلاً مشاهده میشود در ورزش فردی، قهرمان زیاد داریم اما در ورزشهای گروهی دچار افول هستیم که چنین موضوعی ریشه فرهنگی دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنین معضلی در اداره کشور و حتی در حوزه سیاست نیز دیده میشود، افزود: مشاهدهشده کسی که مسئولیتی را در دست میگیرد با افتخار میگوید که تشکیلاتی نیستم؛ این حرف به آن معنا است که درون یکنهاد مدنی تربیتنشدهام و مشکل همینجا است که کار جمعی در جامعه ما، حسن تلقی نمیشود.
وی با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در خصوص لزوم انسجام و وفاق داخلی، گفت: ما با برخی موجودات دردسرساز برای ایران و برای صحنه بینالمللی مواجه شدیم که اگرچه ایران منش موقرانهای در دیپلماسی دنبال میکند و مانند برخی جوانهای منطقه نیست که بدون ارزیابی از شرایط، رفتاری میکنند که به آشفته سازی منطقه کمک میکند، آنها یک جنگ تمامعیار علیه ایران به راه انداختهاند.
لاریجانی ادامه داد: این امر در کل دنیا بیانضباطی بینالمللی راه انداخته و اگرچه شاید بهصورت موقت فوایدی داشته باشد ولی جایگاه آمریکا را افول میدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملیات روانی آمریکا در قبال ایران از یکسو و فشار اقتصادی او در همه جهات از سوی دیگر، گفت: آثار برخی رفتارهای آنها در زمینهٔ تورم و فشار به مردم فراوان است، زیرا تحریم نفتی، تحریم بانکی، تحریم حملونقل و تحریم صادرات را از همه طرف اعمال کردهاند و با توجه به ارتباطات خود در ساختارهای بینالمللی توانستهاند بر اراده آنها تأثیر بگذارند.
وی بابیان اینکه آمریکا در تحریم نفتی موفق نمیشود و خود او نیز میداند، به عملیات روانی این کشور اشاره کرد و توضیح داد: آمریکا دو گونه عملیات روانی را در داخل کشور و در خارج دنبال میکند؛ ترامپ تماس خود را با بنسلمان علنی میکند و با عملیات روانی دنبال گرفته شدن شوک بازار است و البته در داخل نیز برخی در دام آنها میافتند و همین مسیر را پیگیری میکنند که در چنین شرایطی باید با تکیهبر وفاق و انسجام داخلی و پرهیز از مسائل حاشیهای، کشور را مدیریت کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی دشمن بزرگی از همه جهات کیان ملت را هدف قرار داده، باید اختلافات داخلی را حداقل بهصورت تاکتیکی کنار گذاشت و اختلاف سلیقهها را در مقابل حمله دشمن کم کرد.
وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه ایران نمیتواند آبسنگین تولید کند، گفت: ما متناسب با برجام خلافی مرتکب نشدیم؛ بنا بود شما مواد غنیسازی شده را از ما بخرید و بهجای آن مواد اولیه تحویل دهید، ولی اکنون اگر نمیخواهید بخرید، در داخل میماند.
رئیس قوه مقننه از رسانهها خواست در خصوص ساماندهی عملیات روانی دشمن توجیه باشند و روشنگری کنند و گفت: برخی تحرکات دشمن از سر قدرت نیست، بلکه با عملیات روانی ناکامی خود را پوشش میدهند لذا امیدواریم با توجهاتی که مقام معظم رهبری به عموم ملت ایران دادند زمینه رفع و حل این مشکلات فراهم شود.
در ابتدای این جلسه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش گزارشی از وضعیت بودجه، نحوه اجرای سند تحول و وضعیت مطالبات و معوقات فرهنگیان ارائه کرد.
انتهای پیام/4122/4034/
انتهای پیام/