تنظیم بازار نیازمند تدابیر چندماهه است، نه فوری
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و التهابات اخیر بازار محصولات غذایی به نظر میرسد مهمترین امر برای تنظیم بازار محصولات غذایی، تامین به موقع کالا از محل تولید داخلی و در صورت کسری واردات از بیرون از کشور است.
علیرغم تلاش مسئولین امر در ماههای اخیر، شاهد این هستیم که برنامههای آنان برای کنترل و تنظیم بازار محصولات غذایی از جمله گوشت و مرغ موفقیتآمیز نبوده و دستگاههای مسؤول در این زمینه نتوانستهاند وظایف خود را بهدرستی انجام بدهند.
دولت باید برای رفع معضل گرانیها از ماهها قبل برای کنترل قیمت محصولات غذایی برنامههایی را در دستور کار قرار میداد تا بازار از چند روز قبل از ماه مبارک رمضان شاهد التهاب نباشد، نه اینکه ما هر از چند گاهی شاهد گرانی در بازار باشیم و مسؤولان حتی پاسخگوی مردم نباشند و تنها بعد از چند ماه از گرانیها راهکارهای موقت جهت جلوگیری از این التهابات اتخاذ کنند. تنظیم بازار نیازمند بررسی میدانی بازار، پیشبینی مشکلات آتی و برنامهریزی چندماهه است و با اقدامات فوری نمیتوان به این مهم دست یافت.
واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل نزدیکی ماه رمضان فرصتی برای تامین کسری بازار از طریق واردات وجود ندارد، به همین دلیل یا باید اجازه ترخیص کالاهای موجود در بنادر مثل گوشت و شکر را به هر نحوی که شده فراهم کرد و یا نظارت و کنترل بر عرضه کالا و کنترل قیمت به صورت جدی و گسترده در سطح کشور توسط مسئولین و دستگاههای مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و سازمانهای حمایت و تعزیرات حکومتی در دو هفته ابتدایی ماه رمضان صورت گیرد. از طرف دیگر به نظر میرسد اگر مدیران شایستهای در نهادهای مرتبط با تنظیم بازار محصولات غذایی گمارده میشد، هیچ وقت شاهد این اتفاقات گاه و بیگاه نبودیم.
منبع:جامجم
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/