دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1398 - 18:57
یک نویسنده در گفتگو با آنا:

رسالت اصلی نمایشگاه کتاب در هیاهوی خرید و تخفیف گم شده است

نویسنده کتاب «به سفارش مادرم» معتقد است که رسالت اصلی نمایشگاه کتاب در هیاهوی خرید و تخفیف گم شده است.
کد خبر : 377454
_MID0363.jpg

احسان حسینی‌نسب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: به لحاظ ماهوی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کمکی به چرخه اقتصادی نشر نمی‌کند. البته ممکن است کمک مختصری داشته باشد، اما این فقط ناشر است که با حذف شبکه توزیع نفع بیشتری می‌برد. مطلوب این است که کتاب به سراسر کشور برسد و موزعین کتاب در یک شبکه گسترده و تعریف شده، کتاب را از ناشر گرفته و در سراسر کشور توزیع کنند.


وی اظهار کرد: این مسیر باید درست طی شود؛ مثل شبکه خون‌رسانی بدن که از قلب شروع شده و به مویرگ‌ها می‌رسد تا در همه جای بدن توزیع شود.


نویسنده کتاب «به سفارش مادرم» عنوان کرد: برخلاف نمایشگاه‌های حرفه‌ای و معتبر در سایر نقاط جهان، نمایشگاه کتاب تهران تأثیر زیادی بر فرهنگ مطالعه یا پیشرفت زبان و ادبیات کشورمان ندارد، دلیل این وضعیت هم این است که در نمایشگاه کتاب تهران، فروش محوریت دارد. نباید فراموش کنیم که تعداد کمی از بازدیدکنندگان نمایشگاه به دنبال تازه‌های نشر یا گفتگو با ناشران و نویسندگان هستند. قصد عمده آنها از حضور در نمایشگاه، خرید کتاب با تخفیف است. اصولاً انگیزه اصلی و محور حضور در نمایشگاه، همین خرید با تخفیف است. تا زمانی که این برداشت اصلاح نشود، ساختار فرهنگی ما از برگزاری نمایشگاه کتاب منتفع نخواهد شد.



حسینی‌نسب عنوان کرد: به هرحال نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی، جذاب و قابل احترام است، اما در این سال‌ها دیده‌ایم که رویدادهای فرهنگی در نمایشگاه کتاب مثل نقد کتاب، دیدار با نویسندگان و جلسات حرفه‌ای نشر کتاب به حاشیه رفته‌اند. این برنامه‌ها که رسالت اصلی نمایشگاه کتاب هستند در هیاهوی خرید با تخفیف و فروش ناشران گم شده‌اند و رونق چندانی ندارند. اگر بنا باشد که چرخه تولید و توزیع کتاب درست کار کند باید این روند اصلاح شود.


این نویسنده درباره آثاری که در نمایشگاه امسال از وی عرضه خواهد شد نیز گفت: علاوه بر کتاب «به سفارش مادرم» که توسط انتشارات آستان‌ قدس رضوی منتشر شده است، کتاب قبلی من یعنی «مکاشفه در تریلی» هم که در نشر قاف منتشر شده نیز در نمایشگاه امسال عرضه خواهد شد.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته