دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1398 - 12:54
حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری*

ظهور منجی مسئله‌ای جهانی است

ظهور منجی مسئله‌­ای جهانی است و همه ادیان و مذاهب به نوعی منتظر ظهور یک تسلّی دهنده هستند.
کد خبر : 374967

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ظهور منجی مسئله‌­ای جهانی است و همه ادیان و مذاهب به نوعی منتظر ظهور یک تسلّی دهنده هستند. بودائیان منتظر «میتریه»، هندوها منتظر «کَلْکى، نابودگر پلیدی»، زرتشتیان منتظر «سوشیانت»، یهودیان منتظر «ماشِیح» و مسیحیان منتظر «مسیح» می­‌باشند.


در جهان اسلام نیز هیچ مذهبی نیست که معتقد به موعود نباشد و همه مذاهب اسلامی در قالبی خاص مهدویت را قبول دارند. چنان‌که: دانشمندان شافعی مانند طلحة الشافعی در «مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول»، کنجی شافعی در «البیان فی اخبار صاحب الزمان»، ابن‌کثیر در «النهایة فی الفتن و الملاحم»، تفتازانی در «شرح المقاصد»، سیوطی در «العرف الوری فی اخبار المهدی» و هیتمی در «القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر» و «الصواعق المحرقه» ذیل آیه دوازدهم بررسی‌های بسیاری داشته‌اند.


دانشمندان حنبلی مانند امام احمد حنبل در «مسند در ضمن» 136 حدیث، جوزیه در «المنار المنیف»، و دانشمندان حنفی مانند ابن جوزی در «تذکرة خواص الامة فی خصائص الائمة»، ابن طولون در «الائمة الاشاعة»، عبدالوهاب شعرانی در «الیواقیت و الجواهر»، قندروزی در «ینابیع المودة»، آلوسی در «غایة المواعظ» و  دانشمندان مالکی مانند الصبان در «اسعاف الراغبین» و الکتانی در «نظم المتناثر» در کتب مستقل یا در ضمن کتب روایی و تفسیری به وضوح و به‌طور گسترده به بحث مهدویت و ظهور منجی پرداخته‌­اند.


امامیه نیز همراه با همه ادیان و فرق عالم، معتقد به ظهور منجی است و مانند بسیاری از اهل سنت معتقد است که منجی عالم بشریت مردی از نسل آخرین پیام­‌آور صلح و راستی است که وعده حاکمیت دین بر پهنه هستی را محقق می­‌سازد چنان‌که قرطبی در تفسیر آیه 33 سوره توبه، زمان تحقق این وعده را بنا بر قولی منطبق بر زمان حضرت مهدی(علیه السلام) دانسته و می­‌نویسد: «و ذاك عند خروج المهدي و قد تواترت على أن المهدي من عترة رسول الله صلى الله عليه و سلم‏‏».[1]


از نکات برجسته درباره موعود اسلام آن است که اولاً: موعود منتظَر از سلاله انبیاء و در امتداد سیر خلافت الهی است: «إنّی جاعل فی الأرضِ خلیفة»، ثانیاً هم اکنون زنده است و در قامت کارگردان هستی بستر فیض و رزق عالم هستی است: «بیمنه رُزق الوری» و ثالثاً متعلق به قوم و آیین خاصی نیست بلکه بارانی است که بر همگان می­‌بارد و پدری مهربان است که مایه آرامش بشریت است چنان‌که خود آن حضرت فرمود: «و إني أمان لأهل الارض کما أن النجوم أمان لأهل السماء، یعنی من مايه آرامش و امنيت زمينيان هستم، همانگونه که ستارگان آسمان باعث امنيت آسمانيان هستند».[2]


 با این بیان، نیمه شعبان عید بشریت است. البته جهان اسلام وظیفه سنگینی در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت(عج) به جهانیان دارد. یکایک ما باید همانند آن حضرت، مایه امنیت و آرامش بندگان خدا باشیم. همگان باید مراقب قلم و بیان خویش باشند تا خواسته یا ناخواسته آرامش ملّت و مذهبی را سلب نکنند زیرا تنها کسانی فرزندان حضرت مهدی(س) محسوب خواهند شد که همچون آن حضرت پدری مهربان برای بشریت باشند و از سخنان آتش افروز که تنها مایه تحکیم سلطنت شیطان است بپرهیزند.  


حقیقتاً امروز، چشم دنیا به بیان و قلم اهل اسلام دوخته است زیرا تبلیغات مسموم دشمنان سبب نگرانی سیل مشتقان معارف قرآن و اهل بیت و صحابه بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در جهان شده است. همه ما باید آتش نفرتی را که اکنون در بخش­‌هایی از جهان اسلام برافروخته شده است را با قلم و بیان و مال و جان خود خاموش کنیم. علما و اندیشمندان جهان اسلام برای تحقق جامعه مهدوی باید در خط مقدم صلح و برادری اسلامی باشند و اجازه ندهند که بی­خردان تخم نفرت را در میان برادران دینی بگسترانند. زیرا اصلاح جامعه با معجزه صورت نمی­گیرد.


مردم باید پیام حق را یاری دهند تا پیروز شود چنانکه صبر و تلاش و عقلانیت خوبان سبب پیروزی انبیای الهی بر بدخواهان شد؛ «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ؛ چه بسيار پيامبرانى كه خداپرستان فراوانى در كنارشان جنگيدند؛ و در مقابل دشواريهايى كه در راه خدا به آنها می‌رسيد، ضعف نشان ندادند و تن به زبونى و تسليم ندادند؛ و خدا پايداران را دوست می‌دارد».(آل عمران 146)


بنابراین، بیایم تا با تمام وجود حول محور ثقلین برای تحقق جامعه مهدوی که نهایت آمال و آروزی همه خوبان عالم بوده است تلاش نماییم.


منبع: تسنیم


انتهای پیام/4107/4116/






[1]. الجامع لاحکام القرآن، (1364ش)، نشر ناصر خسرو، تهران، ج 8، ص 121-122.




[2]. بحارالانوار، (1403ق)، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت، ج 52، ص 92.




انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب